Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Enig. Så är det idag. Men så behöver det inte per definition vara, det går att hitta saker till oss som aldrig flyger ekonomi - jag lovar.
Absolut och det är väl något som varit efterfrågat länge. Men det återstår att se om sas kan leverera det. Ingen skulle bli gladare än jag, jag gillar sas och skulle gärna fortsätta flyga med dem :)

Jag tänker mig mest att vad ska man ha status till om man ändå ska flyga plus och biz för stt få status?

Mervärde som diamond när man åker plus och biz är ju nära 0. Det var ju i go som man hade någon nytta av att vara diamond...

Jag ser ju mer värde då i att lägga mitt resande i ett program om ger mer värde under flygningen om man har status. Vilket det blir får man ju ta en funderare över.

Förutsatt att du alltid flyger SAS så är det kanske inte så stor nytta men om du har ett resemönster som involverar blandade *A bolag så är det värt det om du inte konstant reser i business/first. Jag själv flyger mycket Lufthansa på vinterhalvåret när SAS inte har några bra avgångar till den destination jag reser till frekvent i tjänsten. Då är det bra med EBG. Sedan kan man väl diskutera om jag varför jag inte går över till M&M men det gör jag inte för jag uppnår *A Guld lättast med SAS.

Sedan får vi väl återkomma till om det är värt de extra förmånerna som Guld ger jämför med Business. Du kommer in i Senator-loungerna, du får 25% mer poäng (blir en del om du är frekvent resenär i Business), kundservice mässigt vet jag inte om det skiljer. Guld har företräde men det kanske business också har.

Men som redan nämnts, är det enbart lounger och fasttrack som är viktigt så visst, då kanske status har mindre betydelse.

Last edited:
Förhoppningsvis slipper vi fler "enhancements", men som tidigare nämnt, varför inte kapa lite mer på Light-fares? Tanken är väl ändå att det skall vara en direkt konkurrent till LCC så kanske man ska strypa en del perks, men ändå ge 10% poäng för att ge det där lilla extra gentemot just LCC.

Är detta enda ändringen de gör så är det inte så farligt nu med facit i hand, men det öppnar så klart även att kunna skruva på allehanda andra biljettklasser också. Det måste även vara på något sätt nåbart att kunna inom överskådlig framtid få ihop poäng till en resa för alla medlemmar av bonusprogrammet, även om det bara är en ToR inom Svea Rike, men om man lägger fokus på att den intjäningen främst skall ske genom tredjepartsaktörer så kan antalet bonuskortsinnehavare gå ned och därmed vissa kostnader kopplat till det.

Som främst privatresenär är mitt mål med medlemskapet i Eurobonus att kunna på olika sätt tjäna ihop till en till resa, i högre klass, även om det bara sker vartannat år eller liknande, så om SAS vill att jag betalar mina slantar till AVIS eller InkClub istället gör det mig mindre, även om jag helst tjänar poängen till nya resor på andra resor. Ja, jag gillar att resa :)

Lite off topic för en som sitter med British Airways som huvudprogram, men kunde kanske vara lite kuriosa. Misstänker att den här tråden kan vara en kandidat till en topplacering av de trådar som genererat flerst inlägg under de första 24:a timmarna:eek:

Var ju tvungen att följa upp mitt påstående och @Homer's kvalificerade förslag. Ser att den här tråden hade 352 inlägg efter knappa 29 timmar. I tråden SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs", tog det ca 4 dagar innan man kom upp i 352 inlägg. Så nu vet vi vad det är som engagerar oss mest:D

Nu är det ett tag sedan, men jag misstänker att jag hade en del synpunkter när BA ändrade sina gränser för guld och silver:p

hur kan man ens smidigt se prisskillnad och tillgänglighet i Q klass etc jämfört med T och O?
Finns T så är ju alternativet jämte Flex (H) vilket har helt annat pris. Vad skiljer egentligen mellan T, O och Q, V, W, K, L, U, G?

Jo, men T och O är ju deep discount. Man har fortfarande Q, V, W, K, L, U, G i vanlig Go kvar, plus Go Flex som inte berörs alls (än)
Q, V, W, K, L, U, G ger väl cirka 50% mindre nu?
Problemet med T och O är ju att man inte kan "välja bort" dom i den vanliga bokningen. Den billligaste platsen i Go är ju den man kan boka från sas.se.

Q, V, W, K, L, U, G ger väl cirka 50% mindre nu?
Problemet med T och O är ju att man inte kan "välja bort" dom i den vanliga bokningen. Den billligaste platsen i Go är ju den man kan boka från sas.se.
Ja, jag skrev lite otydligt. Det jag menar är att fokuset på 200p till LAX missar att det fortfarande finns relativt billiga Go i andra klasser som åtminstone ger 50%.

Toppen