Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

& gällande GO light. Hoppas de anställer en chef för detta affärsområde. Jag lovar att söka jobbet :D Jag vet att den strategi jag lagt upp hade blivit mycket framgångsrik. Tyvärr inga points alls men bara boka GO då eller ta den obligatoriska up-sell möjligheten som erbjuds innan avgång som får minimum 50%;)

Last edited:
Just

"-Problem med skattemyndigheter. Speciellt aktuellt i högskatteländerna här i Skandinavien. Enkelt för myndigheten att sätta ett värde på våra points och därefter förmånsbeskatta. "

är väl inget problem för just SAS, utan för "oss"?

Problemet för SAS blir såklart när vi väljer andra utländska icke revenue baserade program för att undkomma detta.

& gällande GO light. Hoppas de anställer en chef för detta affärsområde. Jag lovar att söka jobbet Jag vet att den strategi jag lagt upp hade blivit mycket framgångsrik. Tyvärr inga points alls men bara boka GO då som får minimum 50%;)

Go Light bör vara Light på alla sätt, så där är vi eniga.
Men då det kan skilja 300kr på Ume-Arn-Osl-Svg så kan jag tycka att plus biljetterna har allt för hög intjäning.
Den bör reduceras med åtminstone 50%. Det är mer eller mindre Go klass på sådana biljetter

Tycker inte jag. Meningen med ständiga försämringen av light är att sälja dessa biljetter allt billigare till oförändrad marginal. Incitamenten höjs också till up-sell vilket behövs. Plus på intra-skandinaviskt har faktiskt inte erbjudit så mycket mer. Ett glas vin och en polarrulle längst fram i planet. Tror de säljer fler plus nu.

Efter att ha följt tråden sedan igår kommer här mitt strå till stacken.

Det är intressant hur många som ställer upp i egen ringhörna och har svårt att se på frågan objektivt. Det är lite som det nyss genomförda valet, man röstar på det som gynnar en själv (sänkta skatter/höjda skatter, fler bidrag/färre bidrag osv) utan att se vad som faktiskt är en hållbar utveckling i längden.

Om jag får generalisera:
De som har betalda tjänsteresor i högre klasser ser uppenbart gärna att man endast ska tjäna poäng i högre klasser. Samtidigt som de som behöver bry sig om vad resan kostar och reser på billigare biljetter tycker att det ska vara precis som tidigare.

Jag betalar samtliga resor själv eftersom jag är egenföretagare. Så naturligtvis söker jag den mest kostnadseffektiva resan både privat och i tjänsten. De nya reglerna innebär en försämring för mig, men jag ser ändå att det var nödvändigt att göra något för att programmet ska ha ett värde i längden.
Vill jag framöver nå en viss status, innebär det absolut en större kostnad än tidigare. Men i ärlighetens namn inte en väldigt mycket större. En Plus i longhaul när tillfälle ges innebär en merkostnad på kanske 7-8000kr. Reser man mycket och anser att förmånerna är viktiga, tycker jag att det är värt att betala den summan.
Jag har svårt att se att man som "hobbyresande" (jag räknar mig absolut dit) är upprörd över att de poäng som går till bonusresor minskar. För är det extrapoäng man främst är ute efter finns det billigare sätt att tjäna in dem och sen finns det goda möjlighet att åka på bonusresa i högre klass med lounge, fast track osv.

Försök se nyktert på den uppkomna situationen och fokusera på vilken framtida lösning som är bäst i ert resmönster, istället för att bara fokusera på att det var bra innan. Det finns vettiga lösningar även framöver. :)

Jag undrar om en del inte missförstår "revenue based", speciellt när man resonerar att man ska premiera de pengar som SAS tjänar. Ett högt biljett-pris är inte det samma som en hög vinst. Det går inte att säga att just den kunden som betalade 45000 för sin stol bidrar mest till vinsten.

Exempel: För en viss avgång har det sålts bra med dyra biljetter. Många har efterfrågat de flexibla produkterna tidigt, och snitt-priserna är högt över CASK. Men nu närmar sig avgång och planet är ändå bara halvfullt. Om inget görs kommer avgången att vara förlustbringande, eftersom de dyra biljetterna inte täcker den totala produktionskostnaden.
Man går då ut med en kampanj och lyckas fylla planet, De sista biljetterna säljs till låga priser, men tillräckligt för att nu överstiga produktionskostnaden. Flyget avgår och bidrar till SAS vinst.

Så vem var den mest värdefulla kunden på det flyget? Snubben vars företag gladeligen betalade 45 000 för en biljett eller de 150 kampanj-kunderna som hoppade på i sista minut? Det går inte att säga, eftersom det inte går att flyga utan de osålda stolarna. Faktum är ju att de sista osålda stolarna har en marginal-kostnad som är 0kr, så de är ju oerhört lönsamma att sälja, oavsett hur billigt man säljer dem.

Folk pratar som om det rådde marginalprissättning på flygstolar. "Den som betalar högsta marginalen är den mest värdefulla kunden." Men det är så otroligt mycket mer komplicerat än så.

Jag är rätt övertygad om att man i tråden tidigare har menat och avsett biljettpris minus de obligatoriska skatterna och avgifterna, dvs den delen av biljettpriset som de facto går till SAS, helt oaktat vad som är "vinstkrona" eller "förlustkrona" av dessa.

Själv tycker jag att det är svårt att följa och flera andra bolag som har revenue based tar det fulla priset som kunden har betalat för biljetten och delar ut poäng därefter. Man får alltså poäng även för skatter och avgifter, det är i vart fall väldigt enkelt för kunden att följa, förstå och själv räkna på.

Jag tänker mig mest att vad ska man ha status till om man ändå ska flyga plus och biz för stt få status?

Mervärde som diamond när man åker plus och biz är ju nära 0. Det var ju i go som man hade någon nytta av att vara diamond...

Jag ser ju mer värde då i att lägga mitt resande i ett program om ger mer värde under flygningen om man har status. Vilket det blir får man ju ta en funderare över.

Sen tror jag att många verkar missa en detalj när det gäller lokaliteten. Just kreditkorten tjänar ju sas stora pengar på men om man då inte längre är intresserad av att få eurobonuspoäng så finns det ju inte heller någon anledning att ha kvar kreditkorten. Det känns ju också mer rimligt i att de som har ett kreditkort för att få poäng, också är mer intresserade av just poäng. Till skillnad från flyget när den stora massan köper en transport från A till B.

Toppen