Efter att ha följt tråden sedan igår kommer här mitt strå till stacken.
Det är intressant hur många som ställer upp i egen ringhörna och har svårt att se på frågan objektivt. Det är lite som det nyss genomförda valet, man röstar på det som gynnar en själv (sänkta skatter/höjda skatter, fler bidrag/färre bidrag osv) utan att se vad som faktiskt är en hållbar utveckling i längden.
Om jag får generalisera:
De som har betalda tjänsteresor i högre klasser ser uppenbart gärna att man endast ska tjäna poäng i högre klasser. Samtidigt som de som behöver bry sig om vad resan kostar och reser på billigare biljetter tycker att det ska vara precis som tidigare.
Jag betalar samtliga resor själv eftersom jag är egenföretagare. Så naturligtvis söker jag den mest kostnadseffektiva resan både privat och i tjänsten. De nya reglerna innebär en försämring för mig, men jag ser ändå att det var nödvändigt att göra något för att programmet ska ha ett värde i längden.
Vill jag framöver nå en viss status, innebär det absolut en större kostnad än tidigare. Men i ärlighetens namn inte en väldigt mycket större. En Plus i longhaul när tillfälle ges innebär en merkostnad på kanske 7-8000kr. Reser man mycket och anser att förmånerna är viktiga, tycker jag att det är värt att betala den summan.
Jag har svårt att se att man som "hobbyresande" (jag räknar mig absolut dit) är upprörd över att de poäng som går till bonusresor minskar. För är det extrapoäng man främst är ute efter finns det billigare sätt att tjäna in dem och sen finns det goda möjlighet att åka på bonusresa i högre klass med lounge, fast track osv.
Försök se nyktert på den uppkomna situationen och fokusera på vilken framtida lösning som är bäst i ert resmönster, istället för att bara fokusera på att det var bra innan. Det finns vettiga lösningar även framöver.