Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

@Hachans bra lista, det är nog någonting sådant som kommer en vacker dag.

Jag är medveten om att Delta är medlem i en helt annan allians men USA är en stor flygmarknad, det som finns där har en tendens att sprida sig även hit. Delta har en särskild low-fare biljett som verkligen heter "Basic Economy" som är just strippad på i princip allt. Man får en plats ombord, dock ingen platsreservation, inga eller närmast obefintliga poäng, handbagage endast i mån av plats annars tvångscheckas det vid gaten, man boardar absolut sist, inga garantier för att biljetter i samma bokning sitter tillsammans, absolut inga ändringar, återlösen eller uppgraderingar av biljetten är möjliga utan skulle något förändras, då blir hela biljetten värdelös. Naturligtvis inget incheckat bagage och sedan tidigare är access till Deltas egna lounger helt frikopplat från status i deras program SkyMiles, istället köper man medlemskap i Delta SkyClub för ett par hundra dollar om året och får då obegränsade besök med eller utan gäst beroende på nivå av det köpta medlemskapet. Inga förmåner överhuvudtaget alltså, även om man i övrigt skulle råka var Delta Diamond.

Edit: @aldrighemma såg inte ditt inlägg först, det kom under tiden jag skrev ovanstående.

Men om man instället flyger billigaste Go krävs det hela 75 HKG T/R. Med ett konservativt styckpris på 4kkr ger det ändå spend på 300kkr. Men vissa människor här på BC tycker ändå dessa människors statusförmåner ska försvinna.
Nej då, jag tycker att man bör gå mot ett revenuebaserat system. Flyger du för 300k på SAS tycker jag att du bör kvalificera sig som Diamond, t.ex. (på sikt kan du säkert ligga bra till för Pandion med en sådan spend, under förutsättning att du fortfarande lever vill säga...).

Nej då, jag tycker att man bör gå mot ett revenuebaserat system. Flyger du för 300k på SAS tycker jag att du bör kvalificera sig som Diamond, t.ex. (på sikt kan du säkert ligga bra till för Pandion med en sådan spend, under förutsättning att du fortfarande lever vill säga...).
Ja, men det bör vara baserat på biljettpriset utan skatter o avgifter. T ex T o r Miami så är biljettpriset 600:- i billigaste ekonomi, så det skulle då räcka med 500 st t o r under ett år för att komma upp i Diamond. :)

Ja, det håller jag med om. Men utgår från nuvarande system i det jag skriver.

Ja, men det bör vara baserat på biljettpriset utan skatter o avgifter. T ex T o r Miami så är biljettpriset 600:- i billigaste ekonomi, så det skulle då räcka med 500 st t o r under ett år för att komma upp i Diamond. :)
Absolut, det ska vara pengar som SAS tjänar (och där kan man ju diskutera "bränsletillägg" t.ex.). Vilket är nog så viktigt att påpeka i ekvationen.

Det finns mycket man kan strama åt anser jag.

- Stryp loungetillgång, platsreservation, (eller reservera det kan välja på, vilket kanske kan ökas vid incheckning), prioboarding och business check-in för light (gäller även för Youth och F&F/VIP).
- Boardar planet i sista boardinggruppen.
- Minska poängintjäningen (redan gjort)
- Ensamresande i light är de första att bli assignade mittensäten om det skulle bli aktuellt.
- Låt poängintjäningen i vanliga go vara kvar på nuvarande nivå.

Det finns många sätt att laborera med detta som borde dels låta Light-produkten vara kvar till de som vill ha no frills-grejer, medan de som vill samla på sig poäng, resa flexibelt etc faktiskt kan göra det och få det att kännas mer värt.

Jag applåderar att SAS stramar åt poängintjäningen på de billigaste bokningsklasserna. I praktiken revalverar SAS sitt program, vilket är till fördel för alla som reser mycket och som samlat poäng. Alternativet vore ju en devalvering, vilket ofelbart skulle sluta i högre krav på statuspoäng för EBG och EBD och - efter ett tag - sämre värde på bonusresorna.SAS skulle helt enkelt devalvera värdet på dessa genom att kräva fler poäng. Tack SAS för att ni valt att revalvera!
Många av oss flyger dock på olika biljettyper i tjänsten och privat. I tjänsten blir det Plus eller business, privat emellanåt Go eller till och med - på kortare distanser - Go light. Därför skulle det vara förödande om alla förmåner togs bort för de billigaste bokningsklasserna. Det räcker med inskränkningar i bagage.

Jag ser två större problem för SAS med ett revenue baserat system.

-Direktlinjer uppmuntras, mer konkurrens mot LCC, idag får vi mer poäng/segment pga byten och många accepterar, t o m aktivt bokar så.

-Problem med skattemyndigheter. Speciellt aktuellt i högskatteländerna här i Skandinavien. Enkelt för myndigheten att sätta ett värde på våra points och därefter förmånsbeskatta.

Om de mot förmodan inför detta kommer gränsen vara som idag men i kronor tror jag. 45k för guld och 90k för diamond på SAS metall. De minskar antalet kort redan med dessa gränser.

Just

"-Problem med skattemyndigheter. Speciellt aktuellt i högskatteländerna här i Skandinavien. Enkelt för myndigheten att sätta ett värde på våra points och därefter förmånsbeskatta. "

är väl inget problem för just SAS, utan för "oss"?

Jag ser två större problem för SAS med ett revenue baserat system.

-Direktlinjer uppmuntras, mer konkurrens mot LCC, idag får vi mer poäng/segment pga byten och många accepterar, t o m aktivt bokar så.

-Problem med skattemyndigheter. Speciellt aktuellt i högskatteländerna här i Skandinavien. Enkelt för myndigheten att sätta ett värde på våra points och därefter förmånsbeskatta.

Om de mot förmodan inför detta kommer gränsen vara som idag men i kronor tror jag. 45k för guld och 90k för diamond på SAS metall. De minskar antalet kort redan med dessa gränser.

Jag applåderar att SAS stramar åt poängintjäningen på de billigaste bokningsklasserna. I praktiken revalverar SAS sitt program, vilket är till fördel för alla som reser mycket och som samlat poäng. Alternativet vore ju en devalvering, vilket ofelbart skulle sluta i högre krav på statuspoäng för EBG och EBD och - efter ett tag - sämre värde på bonusresorna.SAS skulle helt enkelt devalvera värdet på dessa genom att kräva fler poäng. Tack SAS för att ni valt att revalvera!
Många av oss flyger dock på olika biljettyper i tjänsten och privat. I tjänsten blir det Plus eller business, privat emellanåt Go eller till och med - på kortare distanser - Go light. Därför skulle det vara förödande om alla förmåner togs bort för de billigaste bokningsklasserna. Det räcker med inskränkningar i bagage.
Precis, detta är ju då perfekt för dig, tack vare din arbetsgivare.

För mig är det tvärt om. Strikt billiga eco i arbetsresor, medan privat är det plus, business, first med SAS/ Star alliance.

Tyvärr räcker inte tid till att flyga runt tillräckligt privat för att det ska räcka mot guld i nya reglerna. I synnerhet om jag flyger SAS.

Så kommer bli andra bolag i alliansen. Grattis SAS, mission accomplished. Ni slapp mig och mina 6-8 longhaul/år i GO/GO-LIGHT.

Privat var det redan sällan SAS då business produkten är ständigt högt prissatt gentemot många andra.

Toppen