Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Enig. Så är det idag. Men så behöver det inte per definition vara, det går att hitta saker till oss som aldrig flyger ekonomi - jag lovar.

Fast grejen för mig är ju förmånerna de gånger jag inte flyger PLUS samt med andra StarAlliance bolag på ekonomibiljetter.
Det är ju då det är värt något med guldkort.

Jag flyger aldrig Go light då jag alltid har incheckat bagage så kanske klarar jag mig relativt lindrigt undan.

Som det är nu är jag Diamond och har återkvalicifierat till samma nästa år med, så det ger ju lite respit oavsett.

Ja, jag skrev lite otydligt. Det jag menar är att fokuset på 200p till LAX missar att det fortfarande finns relativt billiga Go i andra klasser som åtminstone ger 50%.
ska man vara noga så är det hela 240p till LAX i Go Light ;)
Problemet blir ju att "undvika" bokningsklass T och O då man bokar Go, vilket i praktiken innebär att man måsta ringa och boka. Det ökar ju priset en hel del för en enkel resa.

Vad betyder ”Nivåkvalificerande flygningar och nivåbonus påverkas inte.”?

Hos United tjänar man fortfarande PQM (premier qualifying miles) enligt hur långt man flyger och ”vanliga miles” som man kan boka resor för baserat på biljettpris (skatt och avgifter exkluderat).

Attachments

• 559AE15B-5584-467C-81AC-77092B24EFC5.jpeg
    559AE15B-5584-467C-81AC-77092B24EFC5.jpeg
    78,9 KB · Visningar: 180
Det kvarstår väl? Är ju dessutom bara Go Light som så kraftigt devalverats på Longhaul. Vanliga Go ger åtminstone ca 50% poäng av flugna miles.
Ja det kvarstår, men om man ska behålla sitt diamond är det ju omöjligt med en intjäning på 250 poäng/leg i longhaul. Så på sikt kan man inte flyga i go och vara diamond. Om man inte gör över 90 legs per år då :)

Fast grejen för mig är ju förmånerna de gånger jag inte flyger PLUS samt med andra StarAlliance bolag på ekonomibiljetter.
Det är ju då det är värt något med guldkort.
Absolut. Men det finns väl grovt sett två typer av förmåner: (i) förmåner direkt knutna till flygandet (lounge, fasttrack, prioboarding, egen incheckningskö, extra bagage, prio vid irrops, gratis dricka i eko, osv.) och (ii) förmåner indirekt knutna till flygandet (poängbonus, poäng som aldrig förfaller, rabatter, vouchers, exklusiva partnererbjudanden, osv.). Det är primärt de senare som är relevanta för oss som aldrig reser i ekonomiklass med SAS.

Ur mitt eget perspektiv ser jag ändringarna inte som särskillt dramatiska, trots att jag alltid betalar mina resor själv och försöker resa kostnadseffektivt.
För mig har SAS Plus på longhaul blivit det självklara valet. Det är helt enkelt så pass mycket mer bekvämt (eller iaf mindre jobbigt) att jag ändå alltid siktar på att resa i Plus. Bäst funkar det i mina ögon att köpa Go och sedan göra en upgrade med poäng till Plus. Så länge denna möjligheten kommer finnas kvar och så länge en upgrade till Plus innebär en ny bokningsklass med betydligt bättre poängintjäning, så länge är jag personligt inte orolig över att jag nu kommer ha svårt att nå Guld. Tvärtom, jag känner mig snarare bekräftat i att alltid sikta på resor i Plus som default strategi.

Det finns mycket man kan strama åt anser jag.

- Stryp loungetillgång, platsreservation, (eller reservera det kan välja på, vilket kanske kan ökas vid incheckning), prioboarding och business check-in för light (gäller även för Youth och F&F/VIP).
- Boardar planet i sista boardinggruppen.
- Minska poängintjäningen (redan gjort)
- Ensamresande i light är de första att bli assignade mittensäten om det skulle bli aktuellt.
- Låt poängintjäningen i vanliga go vara kvar på nuvarande nivå.

Det finns många sätt att laborera med detta som borde dels låta Light-produkten vara kvar till de som vill ha no frills-grejer, medan de som vill samla på sig poäng, resa flexibelt etc faktiskt kan göra det och få det att kännas mer värt.
- GO Light får bara mittsätesplatser längst bak i planet. Handbagage ingår ej. Inget kaffe.
Vid överbokning åker alltid Light-passagerare av först.

Ska det vara Light så ska det vara light!

/ TT

Last edited:
Toppen