Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

100k för EBG, 175k för EBD

Alltså ska EBG bara vara för de som reser i jobbet? Jag skulle gissa att det är under 1000 personer i Sverige som lägger 100k SEK+ per år på privatresor (per person)?

Tänker vad man bör ha ut efter skatt för att lägga sådana summor. Ofta har man ju en bättre hälft och barn som ska med också.

Årsinkomst runt kanske 2-3 MSEK, alltså 1.5 MSEK efter skatt. Så är man riktigt rese-intresserad och flyger mestadels med SAS/Star alliance i Business.. ..kan ju inte vara många som tickar den profilen.

Alltså ska EBG bara vara för de som reser i jobbet? Måste ju högst vara några hundra personer i Sverige som lägger 100k SEK per år på privatresor (per person)?
Inför de familjepooling tror jag att det är lååångt många fler. Hur som, vad är egenvärdet i att privatpersoner ska kunna flyga in ett EBG?! I slutändan handlar det om lönsamhet. Jag tror helt enkelt att de fattat beslutat att EBG/loungeaccess m.m inte är tillräckligt för att få privatpersoner att välja sas. De väljer ju tex att stänga div cafelounger.

Last edited:
Jag tror nog att du blandar ihop mig med @AABack2ARN ;)

Jag fösöker inte påskina något annat än det jag direkt skriver, dvs att det egentligen inte var så stor skillnad med 100.000p för EBG eftersom man fick så många fler poäng per resa då.
För att gå tillbaka till topic så är det högst rimligt, som många skriver, att minska poängintjäningen på billiga biljetter. Det är väl bara lite väl drastisk nedskärning enligt mig, 25% intjäning hade däremot varit fullt rimligt.

Jag blandar säkert ihop allt möjligt, då jag mest skumläser och använder Tapatalk, som börjar bli bedrövligt.

Angående poängintjäningen är jag ganska så enig.

Inför de familjepooling tror jag att det är lååångt många fler.

Jag utgår såklart ifrån att familjepoolingen inte delar statusgrundande poäng eller spend. Det vore fullkomligt idiotiskt.

Familjen delar såklart poäng och kan köpa bonusresor men att 9 personer tillsammans drar in tillräckligt med nivågrundande poäng kommer inte innebär att 9 personer kommer få hög status.

Inför de familjepooling tror jag att det är lååångt många fler.

175k ville väl någon ha som intjäning på EBD.
Kombinerar jag jobb och privat så kommer jag nog upp i 175k.
Ska intjäningen vara SAS eller *A så utgör det ettEBG eller EBD, då SAS inte flyger till mina destinationer under mina semestrar.

175k ville väl någon ha som intjäning på EBD.
Kombinerar jag jobb och privat så kommer jag nog upp i 175k.
Ska intjäningen vara SAS eller *A så utgör det ettEBG eller EBD, då SAS inte flyger till mina destinationer under mina semestrar.
Ett revenuebaserat gäller ju bara SAS. Är väl omöjligt ha det på andra bolags flyg.

Sedan undrar jag lite hur detta funkar om tex vi i jobbet måste boka via resebyrån och ”bara lägger in” EB efter bokning eller vid incheck? Kommer jag fortfarande få revenue kopplat till mig och mitt EB?
Kan tänka mig många som reser i jobb har liknande upplägg....
medan kanske mindre företag har det så att gemene man loggar in på sas.se, köper sin biljett och sedan redovisar utlägg.
Många människors spend tyder ju på det också.

Alltså ska EBG bara vara för de som reser i jobbet? Jag skulle gissa att det är under 1000 personer i Sverige som lägger 100k SEK+ per år på privatresor (per person)?
Ser inte nödvändigtvis något problem med detta.

Sedan undrar jag lite hur detta funkar om tex vi i jobbet måste boka via resebyrån och ”bara lägger in” EuroBonus efter bokning eller vid incheck? Kommer jag fortfarande få revenue kopplat till mig och mitt EuroBonus?
Självklart - SAS vet ju alltid vad din fare är och det är den som ligger till underlag för revenue-baserade program.

Toppen