Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Hur mycket påverkar det här på individnivå, egentligen?

För egen del kommer det nog leda till att billiga ekonomibiljetter bokas hos billigaste alternativet.

Hur mycket poäng tappar man på individnivå? Tja, jag kanske tappar 20.000-30.000 om året.

För egen del då jag flyger mest på billiga ekonomibiljetter är det här en katastrof. Speciellt i intjäning mot status.

Däremot ser jag enorma vinster för SAS. T.ex. min mor som drar in 5-10.000 poäng om året och varje år förfaller några tusen då hon verkligen inte bryr sig om poängen, för lite resande och inget intresse. Ändå är hon SAS lojal och föredrar att flyga på det smidigaste sättet. Detta borde vara en representativ individ för en stor del av SAS kunder. Poäng som inte används men som belastar SAS finansiellt i balansräkningen, trots att poängen aldrig utnyttjas. Om SAS nu kan förhindra att detta skuldberg av poäng till icke- frekventa (icke-frekventa som i mindre än 10+ legs per år) kunder byggs upp får de en mycket starkare finansiell ställning, trots att ingenting egentligen förändras i kassaflödet.

Överlag så tycker jag det är en bra förändring då jag vill se ett starkt SAS och som kan leverera ett bra koncept internationellt. Jag tycker det är viktigt att det går bra för svenska bolag och det gynnar samhället som helhet. Det är också bra att man inte höjde priset på bonusresor utan istället sänkte framtida intjäning. Hade mina poäng över natten fått halverat värde hade jag varit rätt arg.

Avslutningsvis tycker jag att det här är bra för SAS som bolag och lovar gott för framtiden. Men jag tycker intjänigen sänktes hel fel och borde bara nollats på vissa klasser, att få 120 poäng för en flygning till LAX är mest ett hån, 0 hade varit bättre.

Strunta alternativt bara i status Daniel och fixa poängen du behöver genom partners till någon trevlig resa ibland. Så enkelt nuförtiden med lite kreativitet.

Blir lite roligt när man berättar för utomstående att man ska sluta flyga med SAS (för att bibehålla status på Aegean) och istället börja spara i dess bonusprogram, genom att hyra bilar istället?!? :D

Är jag för optimistisk om jag tror att detta (som tråden handlar om) säkrade poänguttagningsgränserna för awardflyg ett litet tag till?

Om vi utgår från att affärsresenärer reser för att det behövs kommer ju flygbolagen inte förlora resenärer bara för att affärsresenärer inte får samla status privat. Flygbolagen borde tjäna på det om man ska vara petig.
Jag lägger inga moral eller rättvisevärderingar i detta, men tror du missar poängen. Det är inte flygbolagen som grupp utan flygbolaget det handlar om. När det finns flera alternativ så blir bonusprogrammet ett konkurrensverktyg bland andra som gör att några styr deras företags inköp åt ett visst önskat håll.

Det är inte precis som att flygbolagen skulle förlora någonting på mitt förslag det eftersom affärsresenärerna ändå behöver flyga lika mycket som innan. Tvärt om skulle flygbolagen tjäna på att inte behöva ge massa affärsresenärer poäng och access till lounger och annat.

Allt annat lika stämmer det naturligtvis att flygbolaget skulle tjäna tom mer strålar på att sälja biljetter till samma höga pris med färre kostsamma fringisar som lounge fasttrack.

Bonussystemet är dock ett smart sätt att på "någon" (ofta arbetsgivaren) att betala ett konstlat högt pris för biljetten.

Det finns en anledning till att SAS värderade EuroBonus till 2 miljarder kronor för några år sedan.

Spelar väl ingen roll så länge du bor i EU. Jag tycker det är rimligt eftersom du som privatperson bjuds av din arbetsgivare till en status du kanske egentligen inte har råd med och det blir en förmån du kan utnyttja utanför arbete.

Varför förutsätter hela tiden du att personer som flyger ihop sin status på biljetter betalade av arbetsgivaren, inte också har råd att också göra det privat?

Vad är detta för kommunistsnack med arbetsgivare? :D Går ju att dra hur långt som helst. Förbjud privata utlägg då kaffeköpet till kontoret kan innebära både ICA bonus och kreditkortsbonus. Vad med hotell? Betalo? Förstatliga allt och bara kontanter kanske?

Acceptera en fri marknad där aktörerna genom fri konkurrens erbjuder bästa pris, poäng eller vad det nu kan vara. Det är både bättre och roligare så ;)

Vårt västra grannland tänker beskatta bonuspoäng. Helt riktigt förstås. Det här är en förmån man får av att vara anställd med tjänsteresor. Invändningen att det är svårt att räkna ut "korrekt" belopp är givetvis fullständigt irrelevant(säger inte att du skulle komma med den). Avstå då från bonuspoäng om man tycker skatteuträkningen är jobbig.

• Bonuspoeng på fly i jobbsammenheng skal beskattes. Nå er det arbeidsgiveren som får ansvaret for å sørge for at det skjer.

Nye skatteregler: Nå skal du skatte på bonuspoeng på jobbreiser - Skatt - Makro og politikk - E24

Det blir intressant att se vad de värderar en SAS poäng till officiellt i Norge. Gissar att många nu får defaultinställning "no points" hos företagsresebyråerna.

*efterregistrering** :rolleyes:

Förmodligen efterregistrering men det kommer bli jobbigt att förklara hur det kan komma sig att man har guldkort om man reser med kollegorna.

Toppen