danielhog
Medlem
Hur mycket påverkar det här på individnivå, egentligen?
För egen del kommer det nog leda till att billiga ekonomibiljetter bokas hos billigaste alternativet.
Hur mycket poäng tappar man på individnivå? Tja, jag kanske tappar 20.000-30.000 om året.
För egen del då jag flyger mest på billiga ekonomibiljetter är det här en katastrof. Speciellt i intjäning mot status.
Däremot ser jag enorma vinster för SAS. T.ex. min mor som drar in 5-10.000 poäng om året och varje år förfaller några tusen då hon verkligen inte bryr sig om poängen, för lite resande och inget intresse. Ändå är hon SAS lojal och föredrar att flyga på det smidigaste sättet. Detta borde vara en representativ individ för en stor del av SAS kunder. Poäng som inte används men som belastar SAS finansiellt i balansräkningen, trots att poängen aldrig utnyttjas. Om SAS nu kan förhindra att detta skuldberg av poäng till icke- frekventa (icke-frekventa som i mindre än 10+ legs per år) kunder byggs upp får de en mycket starkare finansiell ställning, trots att ingenting egentligen förändras i kassaflödet.
Överlag så tycker jag det är en bra förändring då jag vill se ett starkt SAS och som kan leverera ett bra koncept internationellt. Jag tycker det är viktigt att det går bra för svenska bolag och det gynnar samhället som helhet. Det är också bra att man inte höjde priset på bonusresor utan istället sänkte framtida intjäning. Hade mina poäng över natten fått halverat värde hade jag varit rätt arg.
Avslutningsvis tycker jag att det här är bra för SAS som bolag och lovar gott för framtiden. Men jag tycker intjänigen sänktes hel fel och borde bara nollats på vissa klasser, att få 120 poäng för en flygning till LAX är mest ett hån, 0 hade varit bättre.
För egen del kommer det nog leda till att billiga ekonomibiljetter bokas hos billigaste alternativet.
Hur mycket poäng tappar man på individnivå? Tja, jag kanske tappar 20.000-30.000 om året.
För egen del då jag flyger mest på billiga ekonomibiljetter är det här en katastrof. Speciellt i intjäning mot status.
Däremot ser jag enorma vinster för SAS. T.ex. min mor som drar in 5-10.000 poäng om året och varje år förfaller några tusen då hon verkligen inte bryr sig om poängen, för lite resande och inget intresse. Ändå är hon SAS lojal och föredrar att flyga på det smidigaste sättet. Detta borde vara en representativ individ för en stor del av SAS kunder. Poäng som inte används men som belastar SAS finansiellt i balansräkningen, trots att poängen aldrig utnyttjas. Om SAS nu kan förhindra att detta skuldberg av poäng till icke- frekventa (icke-frekventa som i mindre än 10+ legs per år) kunder byggs upp får de en mycket starkare finansiell ställning, trots att ingenting egentligen förändras i kassaflödet.
Överlag så tycker jag det är en bra förändring då jag vill se ett starkt SAS och som kan leverera ett bra koncept internationellt. Jag tycker det är viktigt att det går bra för svenska bolag och det gynnar samhället som helhet. Det är också bra att man inte höjde priset på bonusresor utan istället sänkte framtida intjäning. Hade mina poäng över natten fått halverat värde hade jag varit rätt arg.
Avslutningsvis tycker jag att det här är bra för SAS som bolag och lovar gott för framtiden. Men jag tycker intjänigen sänktes hel fel och borde bara nollats på vissa klasser, att få 120 poäng för en flygning till LAX är mest ett hån, 0 hade varit bättre.