Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Fast intjäningen för ass in seat är inte dålig så länge ditt ass är placerat i ett tillräckligt bred seat som t.ex Plus eller Business på long haul.
Det innebär inte att den som flyger Go Smart är att anse som mindre frequent flyer än den som flyger plus eller C. Det är det som är min poäng.
 
Nej, kanske inte men mindre lönsam.
Absolut. Jag har full förståelse att man var tvungen att minska poängintjäningen i de billigaste klasserna, inga konstigheter.
Däremot anser jag att nedskärningen (som trådens rubrik hänvisar till) är för drastisk.
Att i ett program för frekventa resenärer få bättre intjäning på att köpa 5 bläckpatroner än på en resa i Go Smart T/R longhaul känns för mig märkligt. SAS är ett företag som alla andra och ska självklart göra det som är bäst för resultatet. Det innebär inte för den sakens skull att den nya intjäningsverkligheten känns riktig i mitt tycke, även om jag tycker att SAS gör rätt.
Det är två olika saker.
 
Absolut. Jag har full förståelse att man var tvungen att minska poängintjäningen i de billigaste klasserna, inga konstigheter.
Däremot anser jag att nedskärningen (som trådens rubrik hänvisar till) är för drastisk.
Att i ett program för frekventa resenärer få bättre intjäning på att köpa 5 bläckpatroner än på en resa i Go Smart T/R longhaul känns för mig märkligt. SAS är ett företag som alla andra och ska självklart göra det som är bäst för resultatet. Det innebär inte för den sakens skull att den nya intjäningsverkligheten känns riktig i mitt tycke, även om jag tycker att SAS gör rätt.
Det är två olika saker.
Kan hålla med om att meningen ”SAS EuroBonus gives you more of the world. And the more you fly, the greater the rewards you’ll enjoy.” som står beskrivet när man går in på sidan för att gå med i Eurobonus, inte riktigt är hela sanningen med tanke på fördelarna med kreditkorten. Denna argumentation har vi också haft tidigare i denna tråd, alltså premiera butt-in-seat vs. kreditkortspend. Att någon flyger 60 resor i GO betyder inte att den resenären är mer lönsam än den som flyger 6 resor i Business. Att flygbolag tjänar väldigt lite pengar på resenärer i economy är välkänt och attityden är mer att economy-resenärer täcker kostnaden men inte så mycket mer medans marginalen hämtas i premium economy och business. Vi får nog vänja oss vid att mycket kommer kännas konstigt, vilket är naturligt vid förändring. Som vanligt alltså: det enda som är konstant är förändring. Bra citat nedan av @Berglund

Det här känns bara som ytterligare ett exempel av den svenska avundsjukan. SAS har räknat på ”lågrevenue passagerare” och insett att dessa har haft det alldeles för bra samtidigt som de bidragit alldeles för lite till ”sista raden i resultaträkningen”.

Hela anledningen till att bonusprogrammen finns, är att belöna och försöka hålla kvar - de lönsamma kunderna. Lågprisjägare och marginalkunder är välkomna att åka med men kan inte längre räkna med att få en gratis inrikesresa per tur och retur till USA/Asien. Särskilt inte när dessa är köpta till kampanj-/ungdomspriser på mellan 2-4000 kr. Någon ska betala kostnaderna för fast track, lounge och allt runtomkring samt inte minst när de där poängen löses in mot fina flygresor! På biljetter som säljs till kampanjpris, mer eller mindre till priset av skatter och avgifter, vem blir det som får bära kostnaden för dessa kunder?

Det här är alls ingen rättighet, utan en del av det man får tillbaka för att man är en ”tillräckligt bra kund”. En kund som inte bidrar till SAS resultat är en kund som man mer eller mindre kan ha eller mista. Jag tycker det är bra att man tydliggör att det inte går att flyga ”hur billigt som helst” och ändå ta del av alla förmåner. Allt har en kostnad, är man inte beredd att betala vad det faktiskt kostar och är värt - då är det helt enkelt inte för dig.
 
Att i ett program för frekventa resenärer få bättre intjäning på att köpa 5 bläckpatroner än på en resa i Go Smart T/R longhaul känns för mig märkligt.

Det kanske är en tydlig signal om var marginalen/lönsamheten finns.

Både bläckpatronsförsäljaren och SAS skall ju köpa poängen av Eurobonus för en summa. Troligen så tjänar försäljaren av fem bläckpatroner mer på att sälja bläckpatronerna än vad SAS gör på en Go Smart T/R Longhaul och är därmed villig att ge ut flera poäng.
 
Det kanske är en tydlig signal om var marginalen/lönsamheten finns.

Både bläckpatronsförsäljaren och SAS skall ju köpa poängen av Eurobonus för en summa. Troligen så tjänar försäljaren av fem bläckpatroner mer på att sälja bläckpatronerna än vad SAS gör på en Go Smart T/R Longhaul och är därmed villig att ge ut flera poäng.
Som jag skriver, så har jag förståelse och anser att SAS gör rätt. Vilket inte fråntar känslan att det är en lustig utveckling.
 
Som jag skriver, så har jag förståelse och anser att SAS gör rätt. Vilket inte fråntar känslan att det är en lustig utveckling.
Jag förstår hur du tänker - det är lite lustig känsla att få 10 000 Eurobonuspoäng för att hyra en bil av Avis en helg mot att korsa Atlanten med rumpan nerkörd i ett flygplanssäte.

Men jag tar MYCKET hellre den konstigheten, för att i gengäld slippa förnedringen av att betala och flyga ihop mitt Diamondkort bara för att hamna på samma nivå som en högskolestudent som för 2500kr per runda flygit till Hong Kong 6-7 helger per år. Utöver statusen har denne fiktiva högskolestudent (eller ungdom under 26 år), tidigare också fått tillräckligt med poäng (jag antar, för diskussionens skull i runda slängar 90-100 000) för att antingen kunna flyga tur och retur tio gånger inrikes eller en bokad och bekräftad tur och retur i SAS Businessclass. Det var ett alldeles för högt och bra värde! Den typen av återbäring vill jag inte vara med och subventionera genom mina biljetter.

Förstå mig rätt. Jag värdesätter verkligen högre utbildning och sponsrar gärna studenter med olika rabatter! Men intjäningen mot status och awardresor var nödvändig att justera ned drastiskt. Att för 15-20 000 kr få inte bara 6-7 resor till exempelvis Hong Kong utan även kunna springa ut och in i diverse lounger, få ihop till en businessclassbiljett, få diamondpresent, stå och trängas med mig i fast track och hela konkarrongen, det var för bra. Det var en sweet spot som stängdes och det gjorde mig väldigt glad! Det gör att SAS kan fokusera på och ge förmåner till lönsamma kunder. Studenterna får gärna åka med men kan inte räkna med en mängd förmåner när man åker till starkt rabatterat pris. Att SAS ger tillbaka till de lönsamma kunderna gör att det SAS som jag älskar, uppskattar och gladeligen åker med, får en chans att finnas kvar och utvecklas. Det är något som jag verkligen gillar och stödjer!

En spännande notering är vilket gnäll försämringen för starkt rabatterade ekonomibiljetter har renderat - på ett forum som heter businessclass med inriktning på premiumresor! Det är faktiskt ganska ironiskt.

Avslutningsvis, tack till @Taggen för uppskattningen och citat av mitt tidigare inlägg. :)
 
Last edited:
Jag förstår hur du tänker - det är lite lustig känsla att få 10 000 Eurobonuspoäng för att hyra en bil av Avis en helg mot att korsa Atlanten med rumpan nerkörd i ett flygplanssäte.

Men jag tar MYCKET hellre den konstigheten, för att i gengäld slippa förnedringen av att betala och flyga ihop mitt Diamondkort bara för att hamna på samma nivå som en högskolestudent som för 2500kr per runda flygit till Hong Kong 6-7 helger per år. Utöver statusen har denne fiktiva högskolestudent (eller ungdom under 26 år), tidigare också fått tillräckligt med poäng (jag antar, för diskussionens skull i runda slängar 90-100 000) för att antingen kunna flyga tur och retur tio gånger inrikes eller en bokad och bekräftad tur och retur i SAS Businessclass. Det var ett alldeles för högt och bra värde! Den typen av återbäring vill jag inte vara med och subventionera genom mina biljetter.

Förstå mig rätt. Jag värdesätter verkligen högre utbildning och sponsrar gärna studenter med olika rabatter! Men intjäningen mot status och awardresor var nödvändig att justera ned drastiskt. Att för 15-20 000 kr få inte bara 6-7 resor till exempelvis Hong Kong utan även kunna springa ut och in i diverse lounger, få ihop till en businessclassbiljett, få diamondpresent, stå och trängas med mig i fast track och hela konkarrongen, det var för bra. Det var en sweet spot som stängdes och det gjorde mig väldigt glad! Det gör att SAS kan fokusera på och ge förmåner till lönsamma kunder. Studenterna får gärna åka med men kan inte räkna med en mängd förmåner när man åker till starkt rabatterat pris. Att SAS ger tillbaka till de lönsamma kunderna gör att det SAS som jag älskar, uppskattar och gladeligen åker med, får en chans att finnas kvar och utvecklas. Det är något som jag verkligen gillar och stödjer!

En spännande notering är vilket gnäll försämringen för starkt rabatterade ekonomibiljetter har renderat - på ett forum som heter businessclass med inriktning på premiumresor! Det är faktiskt ganska ironiskt.

Avslutningsvis, tack till @Taggen för uppskattningen och citat av mitt tidigare inlägg. :)
Jag håller med dig. Jag hoppas det framgår i tidigare inlägg där jag skriver att SAS gör rätt och att förändring var nödvändig. Det är ironin i var programmen för frekventa resenärer tagit vägen jag försöker belysa, vilket verkar gå så där ;-)
 
Jag håller med dig. Jag hoppas det framgår i tidigare inlägg där jag skriver att SAS gör rätt och att förändring var nödvändig. Det är ironin i var programmen för frekventa resenärer tagit vägen jag försöker belysa, vilket verkar gå så där ;-)
Det är väl så att Eurobonus inte är för frekventa resenärer utan alla resenärer, sedan försöker SAS hålla EBG+ mer exklusivt till frekventa resenärer.
 
Toppen