Efter att ha läst i tråden och som BAEC-medlem (Executive Club) tycker jag ändå frågan är intressant. Något säger mig att SAS kunnat sköta denna ändring tämligen elegant genom att döpa om "Go Light" till "Go Saver" eller "SuperSaver" och sedan helt enkelt säga som så att poängintjäningen är låg på dessa "våra billigaste biljetter". Alltså att sminka det hela och istället för att säga "vi sänker intjäningen" formulerar man sig lite annorlunda: "Fr.o.m (datum) lanserar vi den nya Go SuperSaver som är vår nya lågprisbiljett och som erbjuder bla bla bla, för dessa biljetter gäller följande intjäning för EuroBonus".
Något säger mig att stormen skulle lugna ner sig och tråden bli kortare, samtidigt kan man då behålla intjäningen på "normalpris-Go" samtidigt som det nu finns en ny "SuperSaver" som ger ytterst låg intjäning och vill man ha mer poäng kan man boka en högre kategori.
När det gäller argumenten om trängsel i lounger och fast track kan man ju också modifiera bonusprogrammet på så vis att det finns en särskild variant av "Tier Points" som är baserad på bokningsklass och förmåner (lounge etc) som baseras på detta. D.v.s att man kan flyga ihop "miles" men för att t.ex få lounge och fast track behöver man också samla in TP (intjäningen av dessa blir då högre ju högre klass man bokar). Nu kan det naturligtvis argumenteras att det kan verka "förvirrande" men en variant kan ju vara följande:
Miles/poäng: Kan lösas in mot flygningar och uppgraderingar
Lounge/Fast Track: Baserat på Tier Points - fler sådana i högre bokningsklasser
Man kan således flyga ihop "miles" med billiga ekonomibiljetter men de ger lågt antal TP, däremot kan man använda dem för t.ex uppgraderingar eller flygningar (där kan man ha en spärr som gör att awardflighter i högre klasser kräver ett visst antal TP, annars kan man boka awarddito i ekonomi men inte högre än så).
På så vis kan man erbjuda ett bonusprogram som dels premierar högre revenue (via TP och förmåner kopplade till bokningsklass) och lojalitet (samla miles).
Baserat på den generella argumentationen uppfattar jag det som att "problemet" ligger i möjligheten att boka billiga Go Light-biljetter och med dessa samla ihop ett stort antal EB-poäng som i sin tur leder till att man når en status som skapar lounge/fast track-tillgång vilket är det man vill stävja. Ett system med separata poäng/miles och TP har ju då fördelen att man kan samla det ena (lojalitet) och premiera högre revenue för förmåner (genom det andra).
Att helt eliminera eller drastiskt minska själva poängintjäningen till i princip 0 kan jag tycka är skakigt eftersom det snarare skickar signalen att kunden nog gör bäst i att kolla andra bolag. Då skickar det ut en mer lämplig signal att t.ex ge 2000 poäng ARN-LAX, 15 TPs (lounge/fast track kräver t.ex 200) och awardflight inrikes 6000 poäng eller något och då i Go) då det ändå ger ett incitament att stanna hos bolaget.
Nej, dela upp det i poäng samt TP och förklara att det ena belönar lojalitet i form av uppgraderingar och award flights, det andra belönar högre revenue med särskilda förmåner (lounge, fast track etc). Koppla då också TP med flygande, d.v.s att man inte kan tjäna just den typen med kort eller hyrbilar utan enbart genom flygningar (vanliga poäng kan däremot få på andra sätt). Lounge-access kan ju också säljas mot poäng (tredjeparts-lounge om man vill behålla den egna loungen för högre klasser).