Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

danielhog

Medlem
Frågan är hur mycket mängden poäng verkligen kommer minska. För att använda dessa rabatter krävs ju bara extrapoäng, inte baspoäng. Och dessa öser man ju ut i väldigt mycket högre takt än tidigare, genom allt från galna avis kampanjer till shopping samarbete och kreditkort. Även innan denna förändring låg nog balansen väldigt annorlunda där än gör några år sedan, och nu än mer så.

Och de som använder dessa rabatter är nog typiskt samma personer som just drar in en massa poäng på andra saker. De har ju tex definitionsmässigt ett poänggivande kreditkort.

Den enda punkten värdet faktiskt skulle ändras tror jag är att det blir färre diamond och därmed färre personer som får halva priset på årsavgiften på mastercard premium och därför kanske säger upp det.
Det kommer såklart att minska en del, för egen del ca 40k om året.

Men hur mycket det minskar kontra alla poäng är svårt att säga utan mer info från insidan.
 
Efter att ha läst i tråden och som BAEC-medlem (Executive Club) tycker jag ändå frågan är intressant. Något säger mig att SAS kunnat sköta denna ändring tämligen elegant genom att döpa om "Go Light" till "Go Saver" eller "SuperSaver" och sedan helt enkelt säga som så att poängintjäningen är låg på dessa "våra billigaste biljetter". Alltså att sminka det hela och istället för att säga "vi sänker intjäningen" formulerar man sig lite annorlunda: "Fr.o.m (datum) lanserar vi den nya Go SuperSaver som är vår nya lågprisbiljett och som erbjuder bla bla bla, för dessa biljetter gäller följande intjäning för EuroBonus".

Något säger mig att stormen skulle lugna ner sig och tråden bli kortare, samtidigt kan man då behålla intjäningen på "normalpris-Go" samtidigt som det nu finns en ny "SuperSaver" som ger ytterst låg intjäning och vill man ha mer poäng kan man boka en högre kategori.

När det gäller argumenten om trängsel i lounger och fast track kan man ju också modifiera bonusprogrammet på så vis att det finns en särskild variant av "Tier Points" som är baserad på bokningsklass och förmåner (lounge etc) som baseras på detta. D.v.s att man kan flyga ihop "miles" men för att t.ex få lounge och fast track behöver man också samla in TP (intjäningen av dessa blir då högre ju högre klass man bokar). Nu kan det naturligtvis argumenteras att det kan verka "förvirrande" men en variant kan ju vara följande:

Miles/poäng: Kan lösas in mot flygningar och uppgraderingar

Lounge/Fast Track: Baserat på Tier Points - fler sådana i högre bokningsklasser

Man kan således flyga ihop "miles" med billiga ekonomibiljetter men de ger lågt antal TP, däremot kan man använda dem för t.ex uppgraderingar eller flygningar (där kan man ha en spärr som gör att awardflighter i högre klasser kräver ett visst antal TP, annars kan man boka awarddito i ekonomi men inte högre än så).

På så vis kan man erbjuda ett bonusprogram som dels premierar högre revenue (via TP och förmåner kopplade till bokningsklass) och lojalitet (samla miles).

Baserat på den generella argumentationen uppfattar jag det som att "problemet" ligger i möjligheten att boka billiga Go Light-biljetter och med dessa samla ihop ett stort antal EB-poäng som i sin tur leder till att man når en status som skapar lounge/fast track-tillgång vilket är det man vill stävja. Ett system med separata poäng/miles och TP har ju då fördelen att man kan samla det ena (lojalitet) och premiera högre revenue för förmåner (genom det andra).

Att helt eliminera eller drastiskt minska själva poängintjäningen till i princip 0 kan jag tycka är skakigt eftersom det snarare skickar signalen att kunden nog gör bäst i att kolla andra bolag. Då skickar det ut en mer lämplig signal att t.ex ge 2000 poäng ARN-LAX, 15 TPs (lounge/fast track kräver t.ex 200) och awardflight inrikes 6000 poäng eller något och då i Go) då det ändå ger ett incitament att stanna hos bolaget.

Nej, dela upp det i poäng samt TP och förklara att det ena belönar lojalitet i form av uppgraderingar och award flights, det andra belönar högre revenue med särskilda förmåner (lounge, fast track etc). Koppla då också TP med flygande, d.v.s att man inte kan tjäna just den typen med kort eller hyrbilar utan enbart genom flygningar (vanliga poäng kan däremot få på andra sätt). Lounge-access kan ju också säljas mot poäng (tredjeparts-lounge om man vill behålla den egna loungen för högre klasser).
 
Last edited:

Homer

Medlem
Efter att ha läst i tråden och som BAEC-medlem (Executive Club) tycker jag ändå frågan är intressant. Något säger mig att SAS kunnat sköta denna ändring tämligen elegant genom att döpa om "Go Light" till "Go Saver" eller "SuperSaver" och sedan helt enkelt säga som så att poängintjäningen är låg på dessa "våra billigaste biljetter". Alltså att sminka det hela och istället för att säga "vi sänker intjäningen" formulerar man sig lite annorlunda: "Fr.o.m (datum) lanserar vi den nya Go SuperSaver som är vår nya lågprisbiljett och som erbjuder bla bla bla, för dessa biljetter gäller följande intjäning för EuroBonus".

Något säger mig att stormen skulle lugna ner sig och tråden bli kortare, samtidigt kan man då behålla intjäningen på "normalpris-Go" samtidigt som det nu finns en ny "SuperSaver" som ger ytterst låg intjäning och vill man ha mer poäng kan man boka en högre kategori.

När det gäller argumenten om trängsel i lounger och fast track kan man ju också modifiera bonusprogrammet på så vis att det finns en särskild variant av "Tier Points" som är baserad på bokningsklass och förmåner (lounge etc) som baseras på detta. D.v.s att man kan flyga ihop "miles" men för att t.ex få lounge och fast track behöver man också samla in TP (intjäningen av dessa blir då högre ju högre klass man bokar). Nu kan det naturligtvis argumenteras att det kan verka "förvirrande" men en variant kan ju vara följande:

Miles/poäng: Kan lösas in mot flygningar och uppgraderingar

Lounge/Fast Track: Baserat på Tier Points - fler sådana i högre bokningsklasser

Man kan således flyga ihop "miles" med billiga ekonomibiljetter men de ger lågt antal TP, däremot kan man använda dem för t.ex uppgraderingar eller flygningar (där kan man ha en spärr som gör att awardflighter i högre klasser kräver ett visst antal TP, annars kan man boka awarddito i ekonomi men inte högre än så).

På så vis kan man erbjuda ett bonusprogram som dels premierar högre revenue (via TP och förmåner kopplade till bokningsklass) och lojalitet (samla miles).

Baserat på den generella argumentationen uppfattar jag det som att "problemet" ligger i möjligheten att boka billiga Go Light-biljetter och med dessa samla ihop ett stort antal EB-poäng som i sin tur leder till att man når en status som skapar lounge/fast track-tillgång vilket är det man vill stävja. Ett system med separata poäng/miles och TP har ju då fördelen att man kan samla det ena (lojalitet) och premiera högre revenue för förmåner (genom det andra).

Att helt eliminera eller drastiskt minska själva poängintjäningen till i princip 0 kan jag tycka är skakigt eftersom det snarare skickar signalen att kunden nog gör bäst i att kolla andra bolag. Då skickar det ut en mer lämplig signal att t.ex ge 2000 poäng ARN-LAX, 15 TPs (lounge/fast track kräver t.ex 200) och awardflight inrikes 6000 poäng eller något och då i Go) då det ändå ger ett incitament att stanna hos bolaget.

Nej, dela upp det i poäng samt TP och förklara att det ena belönar lojalitet i form av uppgraderingar och award flights, det andra belönar högre revenue med särskilda förmåner (lounge, fast track etc). Koppla då också TP med flygande, d.v.s att man inte kan tjäna just den typen med kort eller hyrbilar utan enbart genom flygningar (vanliga poäng kan däremot få på andra sätt). Lounge-access kan ju också säljas mot poäng (tredjeparts-lounge om man vill behålla den egna loungen för högre klasser).


Ja, har du status med BA tjänar du många Aviospoäng även om du flyger i ekonomi, enligt exemplet här http://www.businessclass.se/forum/t...go-biljetter-med-96.94601/page-18#post-745389
Men för att tjäna statuspoäng, Tier Points, skulle det krävas 75 long-haul flighter i billig eko för att nå guld/OW Emerald.
 
Jag tycker BAEC är klart och tydligt, poäng är en sak, TP en annan och det sistnämnda är statusgrundande.

Det är lämpligt om ett bonusprogram är utformat så att det premierar lojalitet (poäng) och samtidigt ger statusförmåner via TP snarare än en "one-size-fits-all" där man med vissa biljetter snarare får signalen att man inte är önskvärd (inga poäng eller mycket låg intjäning). Ibland får jag en känsla av att SAS är lite för "politiskt" för sitt eget bästa.
 

011430121

Medlem
Efter att ha läst i tråden och som BAEC-medlem (Executive Club) tycker jag ändå frågan är intressant. Något säger mig att SAS kunnat sköta denna ändring tämligen elegant genom att döpa om "Go Light" till "Go Saver" eller "SuperSaver" och sedan helt enkelt säga som så att poängintjäningen är låg på dessa "våra billigaste biljetter". Alltså att sminka det hela och istället för att säga "vi sänker intjäningen" formulerar man sig lite annorlunda: "Fr.o.m (datum) lanserar vi den nya Go SuperSaver som är vår nya lågprisbiljett och som erbjuder bla bla bla, för dessa biljetter gäller följande intjäning för EuroBonus".

Något säger mig att stormen skulle lugna ner sig och tråden bli kortare, samtidigt kan man då behålla intjäningen på "normalpris-Go" samtidigt som det nu finns en ny "SuperSaver" som ger ytterst låg intjäning och vill man ha mer poäng kan man boka en högre kategori.

När det gäller argumenten om trängsel i lounger och fast track kan man ju också modifiera bonusprogrammet på så vis att det finns en särskild variant av "Tier Points" som är baserad på bokningsklass och förmåner (lounge etc) som baseras på detta. D.v.s att man kan flyga ihop "miles" men för att t.ex få lounge och fast track behöver man också samla in TP (intjäningen av dessa blir då högre ju högre klass man bokar). Nu kan det naturligtvis argumenteras att det kan verka "förvirrande" men en variant kan ju vara följande:

Miles/poäng: Kan lösas in mot flygningar och uppgraderingar

Lounge/Fast Track: Baserat på Tier Points - fler sådana i högre bokningsklasser

Man kan således flyga ihop "miles" med billiga ekonomibiljetter men de ger lågt antal TP, däremot kan man använda dem för t.ex uppgraderingar eller flygningar (där kan man ha en spärr som gör att awardflighter i högre klasser kräver ett visst antal TP, annars kan man boka awarddito i ekonomi men inte högre än så).

På så vis kan man erbjuda ett bonusprogram som dels premierar högre revenue (via TP och förmåner kopplade till bokningsklass) och lojalitet (samla miles).

Baserat på den generella argumentationen uppfattar jag det som att "problemet" ligger i möjligheten att boka billiga Go Light-biljetter och med dessa samla ihop ett stort antal EB-poäng som i sin tur leder till att man når en status som skapar lounge/fast track-tillgång vilket är det man vill stävja. Ett system med separata poäng/miles och TP har ju då fördelen att man kan samla det ena (lojalitet) och premiera högre revenue för förmåner (genom det andra).

Att helt eliminera eller drastiskt minska själva poängintjäningen till i princip 0 kan jag tycka är skakigt eftersom det snarare skickar signalen att kunden nog gör bäst i att kolla andra bolag. Då skickar det ut en mer lämplig signal att t.ex ge 2000 poäng ARN-LAX, 15 TPs (lounge/fast track kräver t.ex 200) och awardflight inrikes 6000 poäng eller något och då i Go) då det ändå ger ett incitament att stanna hos bolaget.

Nej, dela upp det i poäng samt TP och förklara att det ena belönar lojalitet i form av uppgraderingar och award flights, det andra belönar högre revenue med särskilda förmåner (lounge, fast track etc). Koppla då också TP med flygande, d.v.s att man inte kan tjäna just den typen med kort eller hyrbilar utan enbart genom flygningar (vanliga poäng kan däremot få på andra sätt). Lounge-access kan ju också säljas mot poäng (tredjeparts-lounge om man vill behålla den egna loungen för högre klasser).
Om man enbart flyger t.ex Lufhansa och andra *A bolag på sitt EB nummer hur skulle det funka med TP för att nå status på SAS?
 
Om man enbart flyger t.ex Lufhansa och andra *A bolag på sitt EB nummer hur skulle det funka med TP för att nå status på SAS?

SAS skulle ju kunna ha en formel för det, t.ex 1 TP=X poäng. Typexempel är t.ex att 1 TP=100 poäng, har man 2000 blir det 20 TP o.s.v.

BAEC har systemet och det fungerar bra, alltså poäng och TP.
 

Pho

Medlem
SAS skulle ju kunna ha en formel för det, t.ex 1 TP=X poäng. Typexempel är t.ex att 1 TP=100 poäng, har man 2000 blir det 20 TP o.s.v.

BAEC har systemet och det fungerar bra, alltså poäng och TP.
Det är ju även ett liknande system AF/KLM gick över till tidigare under året.
Jag skulle gissa att vi kommer se fler sådana varianter där man delar upp det statusgrundande ifrån poäng intjäningen som då kommer bli mer baserad på spend.
 

Carlos

Medlem
Verkar stå lite olika information på olika platser kring när detta börjar gälla. Om jag bokar en resa i GO Saver idag där resan sker innan 1a December, gäller den nya eller den gamla intjäningen?

Tacksam för svar!
 

Dr. Miles

Expert
Verkar stå lite olika information på olika platser kring när detta börjar gälla. Om jag bokar en resa i GO Saver idag där resan sker innan 1a December, gäller den nya eller den gamla intjäningen?

Tacksam för svar!
Så här står det på SAS webbsida.
SAS skrev:
NYHET!

Poängförtjänsten kommer att justeras för särskilda bokningsklasser med avgångar fr.o.m. den 1 december 2018.
Nivåkvalificerande flygningar och nivåbonus påverkas inte.
Ändringen kommer att gälla för passagerare som bokar fr.o.m. den 1 oktober, med avgångar fr.o.m. den 1 december 2018.
Poängtabeller | SAS
 
Toppen