Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Själv reser jag oftast i lägre resklass (GO) i tjänsten, men kan unna mig högre resklass privat. Viktigast är då att vara minst EBG. Att i tjänsten åka på rad 30 eller 41 på SAS Longhaul är så bekvämt ekonomi kan bli - men för att boka dessa, få loungetillgång och annat som gör resandet lättare krävs EBG.
Been there Done that. Res mer. Det är den enkla lösningen på hela problemet. Det kommer fungera även i framtiden.

Jag undrar om värdet av Amex 2-4-1 voucher eller FlyPremium minskar eftersom antalet av människor som har tillräckligt många poäng minskar när det blir svårare att tjäna poäng från billiga Economy class biljetter.

Jag skulle nog snarare påstå att, allt annat lika, värdet på en 2-4-1 eller Fly Premium snarare ökar när det finns mindre konkurrens om de attraktiva platserna.

Jag skulle nog snarare påstå att, allt annat lika, värdet på en 2-4-1 eller Fly Premium snarare ökar när det finns mindre konkurrens om de attraktiva platserna.
Det är nog sant att relativa värdet på Amex 2-4-1 voucher och FlyPremium ökar inom SAS EuroBonus i och med att fler personer inte kommer att kunna använda dem.

Med tanke på att antalet av bonusprograms medlemmar inom Star Alliance skulle jag tro att det blir väldigt begränsad effekt.
United Mileage Plus har ca 90 miljoner medlemmar och Lufthansa Miles&More har ca 27 miljoner medlemmar, medan SAS EuroBonus har ca 4 miljoner medlemmar.

United Mileage Plus hade ca 90 miljoner konto när de slogs ihop med Continental OnePass
A United Front - Getting to Know Its Customers; A United Airlines Cas…

Lufthansa Miles&More har ca 27 miljoner medlemmar
Miles & More - Becoming a partner in the Miles & More programme

Air China PhoenixMiles har ca 25 miljoner medlemmar
国航联合国航系成员公司启用统一“凤凰知音”常旅客计划-国航官网

ANA Mileage Club har ca 24 miljoner medlemmar
ANA - Star Alliance

SAS EuroBonus har ca 4 miljoner medlemmar
Intervju: Nyheter, tankar och förändringar i SAS ombordkoncept - Vi möter Stephanie Smitt Lindberg och Johan Mägi - BusinessClass.se
Antalet medlemmar hos olika flygbonusprogram | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Säg hypotetiskt, även om en miljon SAS EuroBonus medlemmar kommer att ha svårighet att utnyttja Amex 2-4-1 voucher eller FlyPremium rabatt efter denna förändring, det är en liten droppe i oceanen (hela Star Alliance).

Det står ju såklart SAS fritt att ändra sina program hur de vill och det står oss fritt att tycka och konsumera. För min del så kan detta innebära att jag lite oftare väljer bort SAS i de lägena där jag inbillar mig att de tjänar mest pengar, dvs när jag köper dyra ekonomibiljetter inom Europa, delvis av lojalitet för att det hjälper min status som jag har nytta av överlag. inte ovanligt jag betalar mer än 5-6' för en kort Europaresa i ekonomi. Om den i princip ger noll så kan man ju lika gärna flyga nån annan och den signalen från SAS är ju övertydlig, -bort!

Och förövrigt måste ju SAS ha övervägt detta, de som denna förändring inte spelar ngn roll för är sällanresenärer på tidigt bokade ekonomibiljetter för några hundringar till London eller annan helgdestination. Deras supermålgrupp!

Det är nog sant att relativa värdet på Amex 2-4-1 voucher och FlyPremium ökar inom SAS EuroBonus i och med att fler personer inte kommer att kunna använda dem.

Frågan är hur mycket mängden poäng verkligen kommer minska. För att använda dessa rabatter krävs ju bara extrapoäng, inte baspoäng. Och dessa öser man ju ut i väldigt mycket högre takt än tidigare, genom allt från galna avis kampanjer till shopping samarbete och kreditkort. Även innan denna förändring låg nog balansen väldigt annorlunda där än gör några år sedan, och nu än mer så.

Och de som använder dessa rabatter är nog typiskt samma personer som just drar in en massa poäng på andra saker. De har ju tex definitionsmässigt ett poänggivande kreditkort.

Den enda punkten värdet faktiskt skulle ändras tror jag är att det blir färre diamond och därmed färre personer som får halva priset på årsavgiften på mastercard premium och därför kanske säger upp det.

Det står ju såklart SAS fritt att ändra sina program hur de vill och det står oss fritt att tycka och konsumera. För min del så kan detta innebära att jag lite oftare väljer bort SAS i de lägena där jag inbillar mig att de tjänar mest pengar, dvs när jag köper dyra ekonomibiljetter inom Europa, delvis av lojalitet för att det hjälper min status som jag har nytta av överlag. inte ovanligt jag betalar mer än 5-6' för en kort Europaresa i ekonomi. Om den i princip ger noll så kan man ju lika gärna flyga nån annan och den signalen från SAS är ju övertydlig, -bort!

Och förövrigt måste ju SAS ha övervägt detta, de som denna förändring inte spelar ngn roll för är sällanresenärer på tidigt bokade ekonomibiljetter för några hundringar till London eller annan helgdestination. Deras supermålgrupp!
Fast de ”dyra” ekonomibiljetterna kommer ju fortsatt ge samma poäng inom Europa? Det blir ju ingen skillnad, det är ju för Go Light biljetterna som intjänandet sänks för. I alla fall enligt senaste listan.

Toppen