SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

majoren skrev:Själv reser jag oftast i lägre resklass (GO) i tjänsten, men kan unna mig högre resklass privat. Viktigast är då att vara minst EBG. Att i tjänsten åka på rad 30 eller 41 på SAS Longhaul är så bekvämt ekonomi kan bli - men för att boka dessa, få loungetillgång och annat som gör resandet lättare krävs EBG.Klicka för att utvidga...
Been there Done that. Res mer. Det är den enkla lösningen på hela problemet. Det kommer fungera även i framtiden.
 
Dr. Miles skrev:Jag undrar om värdet av Amex 2-4-1 voucher eller FlyPremium minskar eftersom antalet av människor som har tillräckligt många poäng minskar när det blir svårare att tjäna poäng från billiga Economy class biljetter.Klicka för att utvidga...


Jag skulle nog snarare påstå att, allt annat lika, värdet på en 2-4-1 eller Fly Premium snarare ökar när det finns mindre konkurrens om de attraktiva platserna.
 
Jane Insane skrev:Jag skulle nog snarare påstå att, allt annat lika, värdet på en 2-4-1 eller Fly Premium snarare ökar när det finns mindre konkurrens om de attraktiva platserna.Klicka för att utvidga...
Håller med värdet på nivåerna borde bli högre och därmed svårare att utnyttja/nå.
 
Jane Insane skrev:Jag skulle nog snarare påstå att, allt annat lika, värdet på en 2-4-1 eller Fly Premium snarare ökar när det finns mindre konkurrens om de attraktiva platserna.Klicka för att utvidga...
Det är nog sant att relativa värdet på Amex 2-4-1 voucher och FlyPremium ökar inom SAS EuroBonus i och med att fler personer inte kommer att kunna använda dem.



Med tanke på att antalet av bonusprograms medlemmar inom Star Alliance skulle jag tro att det blir väldigt begränsad effekt.

United Mileage Plus har ca 90 miljoner medlemmar och Lufthansa Miles&More har ca 27 miljoner medlemmar, medan SAS EuroBonus har ca 4 miljoner medlemmar.


Dr. Miles skrev:United Mileage Plus hade ca 90 miljoner konto när de slogs ihop med Continental OnePassA United Front - Getting to Know Its Customers; A United Airlines Cas…Lufthansa Miles&More har ca 27 miljoner medlemmarMiles & More - Becoming a partner in the Miles & More programmeAir China PhoenixMiles har ca 25 miljoner medlemmar国航联合国航系成员公司启用统一“凤凰知音”常旅客计划-国航官网ANA Mileage Club har ca 24 miljoner medlemmarANA - Star AllianceSAS EuroBonus har ca 4 miljoner medlemmarIntervju: Nyheter, tankar och förändringar i SAS ombordkoncept - Vi möter Stephanie Smitt Lindberg och Johan Mägi - BusinessClass.se​Klicka för att utvidga...
Antalet medlemmar hos olika flygbonusprogram | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor



Säg hypotetiskt, även om en miljon SAS EuroBonus medlemmar kommer att ha svårighet att utnyttja Amex 2-4-1 voucher eller FlyPremium rabatt efter denna förändring, det är en liten droppe i oceanen (hela Star Alliance).
 
Det står ju såklart SAS fritt att ändra sina program hur de vill och det står oss fritt att tycka och konsumera. För min del så kan detta innebära att jag lite oftare väljer bort SAS i de lägena där jag inbillar mig att de tjänar mest pengar, dvs när jag köper dyra ekonomibiljetter inom Europa, delvis av lojalitet för att det hjälper min status som jag har nytta av överlag. inte ovanligt jag betalar mer än 5-6' för en kort Europaresa i ekonomi. Om den i princip ger noll så kan man ju lika gärna flyga nån annan och den signalen från SAS är ju övertydlig, -bort!



Och förövrigt måste ju SAS ha övervägt detta, de som denna förändring inte spelar ngn roll för är sällanresenärer på tidigt bokade ekonomibiljetter för några hundringar till London eller annan helgdestination. Deras supermålgrupp!
 
Dr. Miles skrev:Det är nog sant att relativa värdet på Amex 2-4-1 voucher och FlyPremium ökar inom SAS EuroBonus i och med att fler personer inte kommer att kunna använda dem.Klicka för att utvidga...


Frågan är hur mycket mängden poäng verkligen kommer minska. För att använda dessa rabatter krävs ju bara extrapoäng, inte baspoäng. Och dessa öser man ju ut i väldigt mycket högre takt än tidigare, genom allt från galna avis kampanjer till shopping samarbete och kreditkort. Även innan denna förändring låg nog balansen väldigt annorlunda där än gör några år sedan, och nu än mer så.



Och de som använder dessa rabatter är nog typiskt samma personer som just drar in en massa poäng på andra saker. De har ju tex definitionsmässigt ett poänggivande kreditkort.



Den enda punkten värdet faktiskt skulle ändras tror jag är att det blir färre diamond och därmed färre personer som får halva priset på årsavgiften på mastercard premium och därför kanske säger upp det.
 
djacobsson skrev:Det står ju såklart SAS fritt att ändra sina program hur de vill och det står oss fritt att tycka och konsumera. För min del så kan detta innebära att jag lite oftare väljer bort SAS i de lägena där jag inbillar mig att de tjänar mest pengar, dvs när jag köper dyra ekonomibiljetter inom Europa, delvis av lojalitet för att det hjälper min status som jag har nytta av överlag. inte ovanligt jag betalar mer än 5-6' för en kort Europaresa i ekonomi. Om den i princip ger noll så kan man ju lika gärna flyga nån annan och den signalen från SAS är ju övertydlig, -bort!Och förövrigt måste ju SAS ha övervägt detta, de som denna förändring inte spelar ngn roll för är sällanresenärer på tidigt bokade ekonomibiljetter för några hundringar till London eller annan helgdestination. Deras supermålgrupp!Klicka för att utvidga...
Fast de ”dyra” ekonomibiljetterna kommer ju fortsatt ge samma poäng inom Europa? Det blir ju ingen skillnad, det är ju för Go Light biljetterna som intjänandet sänks för. I alla fall enligt senaste listan.
 
mha321 skrev:Frågan är hur mycket mängden poäng verkligen kommer minska. För att använda dessa rabatter krävs ju bara extrapoäng, inte baspoäng. Och dessa öser man ju ut i väldigt mycket högre takt än tidigare, genom allt från galna avis kampanjer till shopping samarbete och kreditkort. Även innan denna förändring låg nog balansen väldigt annorlunda där än gör några år sedan, och nu än mer så.Och de som använder dessa rabatter är nog typiskt samma personer som just drar in en massa poäng på andra saker. De har ju tex definitionsmässigt ett poänggivande kreditkort.Den enda punkten värdet faktiskt skulle ändras tror jag är att det blir färre diamond och därmed färre personer som får halva priset på årsavgiften på mastercard premium och därför kanske säger upp det.Klicka för att utvidga...
Det kommer såklart att minska en del, för egen del ca 40k om året.



Men hur mycket det minskar kontra alla poäng är svårt att säga utan mer info från insidan.
 
Efter att ha läst i tråden och som BAEC-medlem (Executive Club) tycker jag ändå frågan är intressant. Något säger mig att SAS kunnat sköta denna ändring tämligen elegant genom att döpa om "Go Light" till "Go Saver" eller "SuperSaver" och sedan helt enkelt säga som så att poängintjäningen är låg på dessa "våra billigaste biljetter". Alltså att sminka det hela och istället för att säga "vi sänker intjäningen" formulerar man sig lite annorlunda: "Fr.o.m (datum) lanserar vi den nya Go SuperSaver som är vår nya lågprisbiljett och som erbjuder bla bla bla, för dessa biljetter gäller följande intjäning för EuroBonus".



Något säger mig att stormen skulle lugna ner sig och tråden bli kortare, samtidigt kan man då behålla intjäningen på "normalpris-Go" samtidigt som det nu finns en ny "SuperSaver" som ger ytterst låg intjäning och vill man ha mer poäng kan man boka en högre kategori.



När det gäller argumenten om trängsel i lounger och fast track kan man ju också modifiera bonusprogrammet på så vis att det finns en särskild variant av "Tier Points" som är baserad på bokningsklass och förmåner (lounge etc) som baseras på detta. D.v.s att man kan flyga ihop "miles" men för att t.ex få lounge och fast track behöver man också samla in TP (intjäningen av dessa blir då högre ju högre klass man bokar). Nu kan det naturligtvis argumenteras att det kan verka "förvirrande" men en variant kan ju vara följande:



Miles/poäng: Kan lösas in mot flygningar och uppgraderingar



Lounge/Fast Track: Baserat på Tier Points - fler sådana i högre bokningsklasser



Man kan således flyga ihop "miles" med billiga ekonomibiljetter men de ger lågt antal TP, däremot kan man använda dem för t.ex uppgraderingar eller flygningar (där kan man ha en spärr som gör att awardflighter i högre klasser kräver ett visst antal TP, annars kan man boka awarddito i ekonomi men inte högre än så).



På så vis kan man erbjuda ett bonusprogram som dels premierar högre revenue (via TP och förmåner kopplade till bokningsklass) och lojalitet (samla miles).



Baserat på den generella argumentationen uppfattar jag det som att "problemet" ligger i möjligheten att boka billiga Go Light-biljetter och med dessa samla ihop ett stort antal EB-poäng som i sin tur leder till att man når en status som skapar lounge/fast track-tillgång vilket är det man vill stävja. Ett system med separata poäng/miles och TP har ju då fördelen att man kan samla det ena (lojalitet) och premiera högre revenue för förmåner (genom det andra).



Att helt eliminera eller drastiskt minska själva poängintjäningen till i princip 0 kan jag tycka är skakigt eftersom det snarare skickar signalen att kunden nog gör bäst i att kolla andra bolag. Då skickar det ut en mer lämplig signal att t.ex ge 2000 poäng ARN-LAX, 15 TPs (lounge/fast track kräver t.ex 200) och awardflight inrikes 6000 poäng eller något och då i Go) då det ändå ger ett incitament att stanna hos bolaget.



Nej, dela upp det i poäng samt TP och förklara att det ena belönar lojalitet i form av uppgraderingar och award flights, det andra belönar högre revenue med särskilda förmåner (lounge, fast track etc). Koppla då också TP med flygande, d.v.s att man inte kan tjäna just den typen med kort eller hyrbilar utan enbart genom flygningar (vanliga poäng kan däremot få på andra sätt). Lounge-access kan ju också säljas mot poäng (tredjeparts-lounge om man vill behålla den egna loungen för högre klasser).
 
Matts Lindmark skrev:Efter att ha läst i tråden och som BAEC-medlem (Executive Club) tycker jag ändå frågan är intressant. Något säger mig att SAS kunnat sköta denna ändring tämligen elegant genom att döpa om "Go Light" till "Go Saver" eller "SuperSaver" och sedan helt enkelt säga som så att poängintjäningen är låg på dessa "våra billigaste biljetter". Alltså att sminka det hela och istället för att säga "vi sänker intjäningen" formulerar man sig lite annorlunda: "Fr.o.m (datum) lanserar vi den nya Go SuperSaver som är vår nya lågprisbiljett och som erbjuder bla bla bla, för dessa biljetter gäller följande intjäning för EuroBonus".Något säger mig att stormen skulle lugna ner sig och tråden bli kortare, samtidigt kan man då behålla intjäningen på "normalpris-Go" samtidigt som det nu finns en ny "SuperSaver" som ger ytterst låg intjäning och vill man ha mer poäng kan man boka en högre kategori.När det gäller argumenten om trängsel i lounger och fast track kan man ju också modifiera bonusprogrammet på så vis att det finns en särskild variant av "Tier Points" som är baserad på bokningsklass och förmåner (lounge etc) som baseras på detta. D.v.s att man kan flyga ihop "miles" men för att t.ex få lounge och fast track behöver man också samla in TP (intjäningen av dessa blir då högre ju högre klass man bokar). Nu kan det naturligtvis argumenteras att det kan verka "förvirrande" men en variant kan ju vara följande:Miles/poäng: Kan lösas in mot flygningar och uppgraderingarLounge/Fast Track: Baserat på Tier Points - fler sådana i högre bokningsklasserMan kan således flyga ihop "miles" med billiga ekonomibiljetter men de ger lågt antal TP, däremot kan man använda dem för t.ex uppgraderingar eller flygningar (där kan man ha en spärr som gör att awardflighter i högre klasser kräver ett visst antal TP, annars kan man boka awarddito i ekonomi men inte högre än så).På så vis kan man erbjuda ett bonusprogram som dels premierar högre revenue (via TP och förmåner kopplade till bokningsklass) och lojalitet (samla miles).Baserat på den generella argumentationen uppfattar jag det som att "problemet" ligger i möjligheten att boka billiga Go Light-biljetter och med dessa samla ihop ett stort antal EB-poäng som i sin tur leder till att man når en status som skapar lounge/fast track-tillgång vilket är det man vill stävja. Ett system med separata poäng/miles och TP har ju då fördelen att man kan samla det ena (lojalitet) och premiera högre revenue för förmåner (genom det andra).Att helt eliminera eller drastiskt minska själva poängintjäningen till i princip 0 kan jag tycka är skakigt eftersom det snarare skickar signalen att kunden nog gör bäst i att kolla andra bolag. Då skickar det ut en mer lämplig signal att t.ex ge 2000 poäng ARN-LAX, 15 TPs (lounge/fast track kräver t.ex 200) och awardflight inrikes 6000 poäng eller något och då i Go) då det ändå ger ett incitament att stanna hos bolaget.Nej, dela upp det i poäng samt TP och förklara att det ena belönar lojalitet i form av uppgraderingar och award flights, det andra belönar högre revenue med särskilda förmåner (lounge, fast track etc). Koppla då också TP med flygande, d.v.s att man inte kan tjäna just den typen med kort eller hyrbilar utan enbart genom flygningar (vanliga poäng kan däremot få på andra sätt). Lounge-access kan ju också säljas mot poäng (tredjeparts-lounge om man vill behålla den egna loungen för högre klasser).Klicka för att utvidga...




Ja, har du status med BA tjänar du många Aviospoäng även om du flyger i ekonomi, enligt exemplet här http://www.businessclass.se/forum/t...go-biljetter-med-96.94601/page-18#post-745389

Men för att tjäna statuspoäng, Tier Points, skulle det krävas 75 long-haul flighter i billig eko för att nå guld/OW Emerald.
 
Jag tycker BAEC är klart och tydligt, poäng är en sak, TP en annan och det sistnämnda är statusgrundande.



Det är lämpligt om ett bonusprogram är utformat så att det premierar lojalitet (poäng) och samtidigt ger statusförmåner via TP snarare än en "one-size-fits-all" där man med vissa biljetter snarare får signalen att man inte är önskvärd (inga poäng eller mycket låg intjäning). Ibland får jag en känsla av att SAS är lite för "politiskt" för sitt eget bästa.
 
Matts Lindmark skrev:Efter att ha läst i tråden och som BAEC-medlem (Executive Club) tycker jag ändå frågan är intressant. Något säger mig att SAS kunnat sköta denna ändring tämligen elegant genom att döpa om "Go Light" till "Go Saver" eller "SuperSaver" och sedan helt enkelt säga som så att poängintjäningen är låg på dessa "våra billigaste biljetter". Alltså att sminka det hela och istället för att säga "vi sänker intjäningen" formulerar man sig lite annorlunda: "Fr.o.m (datum) lanserar vi den nya Go SuperSaver som är vår nya lågprisbiljett och som erbjuder bla bla bla, för dessa biljetter gäller följande intjäning för EuroBonus".Något säger mig att stormen skulle lugna ner sig och tråden bli kortare, samtidigt kan man då behålla intjäningen på "normalpris-Go" samtidigt som det nu finns en ny "SuperSaver" som ger ytterst låg intjäning och vill man ha mer poäng kan man boka en högre kategori.När det gäller argumenten om trängsel i lounger och fast track kan man ju också modifiera bonusprogrammet på så vis att det finns en särskild variant av "Tier Points" som är baserad på bokningsklass och förmåner (lounge etc) som baseras på detta. D.v.s att man kan flyga ihop "miles" men för att t.ex få lounge och fast track behöver man också samla in TP (intjäningen av dessa blir då högre ju högre klass man bokar). Nu kan det naturligtvis argumenteras att det kan verka "förvirrande" men en variant kan ju vara följande:Miles/poäng: Kan lösas in mot flygningar och uppgraderingarLounge/Fast Track: Baserat på Tier Points - fler sådana i högre bokningsklasserMan kan således flyga ihop "miles" med billiga ekonomibiljetter men de ger lågt antal TP, däremot kan man använda dem för t.ex uppgraderingar eller flygningar (där kan man ha en spärr som gör att awardflighter i högre klasser kräver ett visst antal TP, annars kan man boka awarddito i ekonomi men inte högre än så).På så vis kan man erbjuda ett bonusprogram som dels premierar högre revenue (via TP och förmåner kopplade till bokningsklass) och lojalitet (samla miles).Baserat på den generella argumentationen uppfattar jag det som att "problemet" ligger i möjligheten att boka billiga Go Light-biljetter och med dessa samla ihop ett stort antal EB-poäng som i sin tur leder till att man når en status som skapar lounge/fast track-tillgång vilket är det man vill stävja. Ett system med separata poäng/miles och TP har ju då fördelen att man kan samla det ena (lojalitet) och premiera högre revenue för förmåner (genom det andra).Att helt eliminera eller drastiskt minska själva poängintjäningen till i princip 0 kan jag tycka är skakigt eftersom det snarare skickar signalen att kunden nog gör bäst i att kolla andra bolag. Då skickar det ut en mer lämplig signal att t.ex ge 2000 poäng ARN-LAX, 15 TPs (lounge/fast track kräver t.ex 200) och awardflight inrikes 6000 poäng eller något och då i Go) då det ändå ger ett incitament att stanna hos bolaget.Nej, dela upp det i poäng samt TP och förklara att det ena belönar lojalitet i form av uppgraderingar och award flights, det andra belönar högre revenue med särskilda förmåner (lounge, fast track etc). Koppla då också TP med flygande, d.v.s att man inte kan tjäna just den typen med kort eller hyrbilar utan enbart genom flygningar (vanliga poäng kan däremot få på andra sätt). Lounge-access kan ju också säljas mot poäng (tredjeparts-lounge om man vill behålla den egna loungen för högre klasser).Klicka för att utvidga...
Om man enbart flyger t.ex Lufhansa och andra *A bolag på sitt EB nummer hur skulle det funka med TP för att nå status på SAS?
 
011430121 skrev:Om man enbart flyger t.ex Lufhansa och andra *A bolag på sitt EB nummer hur skulle det funka med TP för att nå status på SAS?Klicka för att utvidga...


SAS skulle ju kunna ha en formel för det, t.ex 1 TP=X poäng. Typexempel är t.ex att 1 TP=100 poäng, har man 2000 blir det 20 TP o.s.v.



BAEC har systemet och det fungerar bra, alltså poäng och TP.
 
Matts Lindmark skrev:SAS skulle ju kunna ha en formel för det, t.ex 1 TP=X poäng. Typexempel är t.ex att 1 TP=100 poäng, har man 2000 blir det 20 TP o.s.v.BAEC har systemet och det fungerar bra, alltså poäng och TP.Klicka för att utvidga...
Det är ju även ett liknande system AF/KLM gick över till tidigare under året.

Jag skulle gissa att vi kommer se fler sådana varianter där man delar upp det statusgrundande ifrån poäng intjäningen som då kommer bli mer baserad på spend.
 
Verkar stå lite olika information på olika platser kring när detta börjar gälla. Om jag bokar en resa i GO Saver idag där resan sker innan 1a December, gäller den nya eller den gamla intjäningen?



Tacksam för svar!
 
Carlos skrev:Verkar stå lite olika information på olika platser kring när detta börjar gälla. Om jag bokar en resa i GO Saver idag där resan sker innan 1a December, gäller den nya eller den gamla intjäningen?Tacksam för svar!Klicka för att utvidga...
Så här står det på SAS webbsida.


SAS skrev:NYHET!Poängförtjänsten kommer att justeras för särskilda bokningsklasser med avgångar fr.o.m. den 1 december 2018.Nivåkvalificerande flygningar och nivåbonus påverkas inte.Ändringen kommer att gälla för passagerare som bokar fr.o.m. den 1 oktober, med avgångar fr.o.m. den 1 december 2018.Klicka för att utvidga...
Poängtabeller | SAS
 
Back
Top