Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Delvis industrins eget fel. Flexibilitet=business, möjligen plus, premium och liknande för stt undkomma vissa företags resepolicy.

Economy och LCC boskapstransport, utnyttja eller släng biljetten.

Så det skal vara.

Delvis industrins eget fel. Flexibilitet=business, möjligen plus, premium och liknande för stt undkomma vissa företags resepolicy.

Economy och LCC boskapstransport, utnyttja eller släng biljetten.

Så det skal vara.
Förr i tiden var man ju tvungen att stanna borta över helgen för att kunna köpa billiga biljetter vilket gjorde att Business var enda alternativet om man reste fram och tbx under veckan eller samma dag. Sedan kom resebyråerna på tricket med saxade APEX-biljetter för att kunna åka billigare eftersom prisskillnaden mellan Business och APEX ofta var en bra bit över 50 %.
Sedan fanns det alltid dom som krävde Business för att ha möjligheten att kunna boka om - men även detta räknade resebyråerna ut var onödigt eftersom dom få gånger man var tvungen att boka om och tvingades slänga den billiga biljetten och köpa en fullpris biljett inte motiverade det höga priset för Business, dvs det lönade sig alltid i längden att köpa billiga icke ombokningsbara biljetter.
Så det är nog inte bara företagens reserestriktioner som ligger bakom dagens omvända "klassresa" utan att prisreglerna inom Europa har ändrats.
Även på tågen tycker jag mig märka samma sak - många tjänstresenärer tvingas åka i 2:a klass medan fler och fler privatresor görs i 1:a klass för att unna sig avkoppling m.m.

/ TT

Kommer bli huggsexa om dom bästa platserna eller så är det kanske så att folk som inte samlar poäng kommer bry sig speciellt mycket

Bry sig om poäng... det är väl så att största delen här på leisureclass.se har tidigare viljat kvala på poäng, annars skulle alla nämligen köra segments, för det är ändå så lite poäng man tjänar in jämfört med kreditkort, avis, etc etc. Annars förstår jag inte denna trådens hundra sidor klagomål.
Även jag, som annars alltid kvalat gold på segment, fick mitt första och sista diamantkort på poäng (go/plus longhaul), men jag kommer inte fortsätta såhär utan högst kör på segment till gold om ens det. Blir mer oneworld fortsättningsvis.

Nej detta priskänsliga sökmotorsegment samlar nog inte poäng vanligtvis. Därför ett bra steg på vägen att nästan ta bort poängintjäningen på Light och priskonkurrera bättre. Ger ökad kabinfaktor och bättre ekonomi. De skulle dock inte ändrat i GO-intjäningen på interkontinentalt. Måste jag åka en av dessa sträckor i ekonomi en gång i framtiden kommer jag inte välja SAS. Roligare att testa något nytt än samma bolag i sämre klass (aldrig flugit SAS i GO longhaul), nu nästan utan poäng.

Dom kommer ju tappa kunder nu måste jag panik boka innan den 1/12 för att hinna upp till silver.,har inte heller åkt långt med sas i go då jag tycker det är obekvämt i kofösar klass

Ja och det om inte kundkritik kommer nog få SAS på andra tankar. Ett stort antal lojala GO kunder på long haul riskerar de som definitivt samlar poäng.

Jag tror det kommer synas snabbt på sifforna att PLUS och Light (med ny olojal kundbas) ökar starkt medan kabinfaktorn går kraftigt ner i GO. Det blir snabbt ett problem.

SAS är ju väldigt konsekvent här. De pratade väl innan på Diamantträffen om hållbarhet som key focus. Lockar man folk att flyga till Miami etc under 3000SEK genom att dela ut poäng vänster och höger till därtillkommande bonusresor är väl aldrig ekologiskt hållbart hur man än gör eller vilket plan/bränsletyp/etc man väljer ;)

SAS är ju väldigt konsekvent här. De pratade väl innan på Diamantträffen om hållbarhet som key focus. Lockar man folk att flyga till Miami etc under 3000SEK genom att dela ut poäng vänster och höger till därtillkommande bonusresor är väl aldrig ekologiskt hållbart hur man än gör eller vilket plan/bränsletyp/etc man väljer ;)

Fyll upp flyget till max, är väl melodin.
För min del är det ok att kapa rejält i poängen på ”ståplatser”.
Det är
Väl egentligen det som är på g. Vanlig eco blir inte så drabbat

Toppen