Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Märkligt att det på ett forum som heter Businessclass är så stort intresse för intjäning på de allra billigaste ekonomibiljetterna :D

Tiderna ändras och resenärerna med dem.
Numera kan - av alla inlägg att döma - samma person ha olika resmönster beroende på omständigheterna och företagets resepolicy. Själv reser jag oftast i lägre resklass (GO) i tjänsten, men kan unna mig högre resklass privat. Viktigast är då att vara minst EBG. Att i tjänsten åka på rad 30 eller 41 på SAS Longhaul är så bekvämt ekonomi kan bli - men för att boka dessa, få loungetillgång och annat som gör resandet lättare krävs EBG. Försämras då poängintjäningen i ekonomi kan en del få svårt att nå önskad status - och då blir livet genast svårare att leva. Lösningen heter då poäng via SAS MC/AMEX Elite eller en och annan resa i klass med högre poängintjäning.
Min åsikt är att SAS gör rätt som drar ner poängintjäningen i GO light och GO interkontinentalt. Den har varit för generös i förhållande till biljettpriset. Inte sällan har en GO-biljett inom Norden eller Europa varit dyrare än motsvarande resa i GO till USA - men poängintjäningen en femtedel eller mindre. Hellre denna neddragning än att SAS sätter igång och devalverar värdet av bonuspoängen.

I Business / First class ingår de flesta förmåner som ingår i statusen (tillgång till loungen, förval av platsen, fast track, extra bagage / bagagevikt, priority boarding etc).
Därför behovet av status är större för dem som reser i Economy / Premium Economy än dem som reser i Business / First, vilket känns lite ironiskt för att det är lättare att få status när man reser i premiumkabiner än i Economy generellt.

Gällande samarbete med kreditkortföretagen:
Jag undrar om värdet av Amex 2-4-1 voucher eller FlyPremium minskar eftersom antalet av människor som har tillräckligt många poäng minskar när det blir svårare att tjäna poäng från billiga Economy class biljetter.
Visst, man kan fortfarande tjäna poäng på andra sätt, men om SAS inte erbjuder tillräckligt många sätt / tillfälle att tjäna poäng, finns det risk att den här gångens beslut kan leda till självmål. (alltså, minskad användning av affiliated kort på sikt = mindre intäkter till EuroBonus)

Därför behovet av status är större för dem som reser i Economy / Premium Economy än dem som reser i Business / First, vilket känns lite ironiskt för att det är lättare att få status när man reser i premiumkabiner än i Economy generellt.

Precis så! För mig som sällan/hobbyflygare blev det så att jag av både pga bekvämlighet och pris såg till att behålla mitt Aegean Gold genom att flyga SAS Plus - vilket ger ungefär samma fördelar som A3G (ok business istf gold-lounge) PLUS att det ger Fast Track på Arlanda och Kastrup...till slut börjar man även som entusiast fråga sig själv vad man håller på med.

Absolut, kan bara hålla med, för mig är guldkortet guld värt, fast alla fördelar bör nog avhandlas i annan tråd, men då åker jag ju inte bara First/Business (tyvärr)

Toppen