Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Matts Lindmark, summerar väl hur Cathay har jobbat senaste 4-5 åren och exakt så jag använt dom..

Ojdå, jag har faktiskt inte undersökt deras bonusprogram trots att de ingår i OneWorld. Intressant strategi oavsett vilket, undrar egentligen hur det gagnar bolaget när man samlar poäng hos alla andra leverantörer och sedan bokar awardflights. Jag har faktiskt svårt att få in hur det "gagnar" moderföretaget om jag shoppar hos alla möjliga konkurrenter och alltså inte spenderar en cent hos dem innan jag bokar en award (och den lär de inte tjäna så väldans mycket på heller).

Matts: Jag körde ju liknande strategi med hotellkedjan Choice som gjorde den sjukaste devalveringen jag sett. Gick från Guld till att köra hotels.com/refunder i flera år, ofta på deras kedja. Snittade då billigare nätter och högre återbäring. Sedan juni har de återigen fördel tycker jag så nästa månad är jag tillbaka på Guld. Aktivt kundval.

Nås inte guld på SAS tycker jag du lika gärna kan köra strategin ovan med tillägget att du givetvis väljer SAS de gånger de är prisvärda. Hade valt dem oavsett mot LCC som statuslös om det var liknande priser (typ +-10-15%) med din tänkta strategi.

Likaså blir jag helt förvirrad av logiken kring poängen på skärmdumparna. Det skiljer alltså lite drygt 100-lappen mellan 125 och 1250 poäng... Jaha, tala om att arbeta på marginalen av alla marginaler. Så jag är alltså en dålig och olönsam kund om jag bokar en biljett för 1855 och en jättebra, lojal och lönsam kund för 1975... Spännande.

Jag kunde ha förstått grejen om det var stor prisskillnad men... 125 kronor för 10 ggr poängen?

Det är ju svårt att veta, men säg att resan kostar SAS 1850:- att utföra. De tjänar alltså i fall 1) 5 kronor och i fall 2) 125 kronor. Det är en vinstökning på 25ggr men ger bara 10x mer Eurobonuspoäng ut.

Jag tror att de kommer få justera lite i intjäningen framöver, och framförallt se till att det går att boka biljetter som ger fler poäng och inte gömma dem så att man måste ringa in.

Jag har faktiskt svårt att få in hur det "gagnar" moderföretaget om jag shoppar hos alla möjliga konkurrenter och alltså inte spenderar en cent hos dem innan jag bokar en award

Jag har inte någon källa tillgänglig, men har många gånger läst hur vinstbringande Eurobonus-programmet är för SAS. Jag tror helt enkelt att de tjänar så mycket pengar på att sälja poäng till sina partners, att kostnaden på några awardbiljetter (som fördelas ut på flyg som förmodligen ändå inte skulle gå fulla) är försumbart.

Däremot är det lite underligt att det ens kallas ett "loyalitetsprogram".

Jag har inte någon källa tillgänglig, men har många gånger läst hur vinstbringande Eurobonus-programmet är för SAS. Jag tror helt enkelt att de tjänar så mycket pengar på att sälja poäng till sina partners, att kostnaden på några awardbiljetter (som fördelas ut på flyg som förmodligen ändå inte skulle gå fulla) är försumbart.

Däremot är det lite underligt att det ens kallas ett "loyalitetsprogram".

Jag tror du är inne på något här. Kan detta också vara ett steg mot bolagisering av Eurbonus som vi ser där poängskulden lyfts ur SAS AB och att de sedan får köpa poäng på samma sätt som andra partners? Rimlig prisskillnad då faktiskt i dessa screenshots.

Det är ju svårt att veta, men säg att resan kostar SAS 1850:- att utföra. De tjänar alltså i fall 1) 5 kronor och i fall 2) 125 kronor. Det är en vinstökning på 25ggr men ger bara 10x mer Eurobonuspoäng ut.

Jag tror att de kommer få justera lite i intjäningen framöver, och framförallt se till att det går att boka biljetter som ger fler poäng och inte gömma dem så att man måste ringa in.

Det låter skakigt, frågan är om det inte vore bättre att ta 125 kronor mer generellt och skippa Go Light i det fallet...

Matts: Jag körde ju liknande strategi med hotellkedjan Choice som gjorde den sjukaste devalveringen jag sett. Gick från Guld till att köra hotels.com/refunder i flera år, ofta på deras kedja. Snittade då billigare nätter och högre återbäring. Sedan juni har de återigen fördel tycker jag så nästa månad är jag tillbaka på Guld. Aktivt kundval.

Nås inte guld på SAS tycker jag du lika gärna kan köra strategin ovan med tillägget att du givetvis väljer SAS de gånger de är prisvärda. Hade valt dem oavsett mot LCC som statuslös om det var liknande priser (typ +-10-15%) med din tänkta strategi.

Jag skall kolla, nu är jag BAEC och mitt resebehov känner jag synkar mer med BA och OW då jag oftast färdas till västkusten (Vancouver) och olika destinationer i USA (utgångspunkt YVR), däremot EB för partnerpoäng och awardflighter känns som en intressant lösning.

LCC använder jag sällan, blir dock norsken ibland.

Får helt enkelt undersöka saken, för själva flygandet ligger BAEC bäst till för mig som oftast connectar via LHR och flyger BA och American Airlines samt Iberia (det sistnämnda ibland).

Last edited:
Fast de är ju i den situationen att Ryan och Norsken säljer så billigt, så de måste ha ett rock bottom pris på åtminstone några biljetter, och vill då skala bort allt från dessa för att få en bättre kalkyl.

Ja, dock är 125 kronor en tämligen liten skillnad i just detta fall med tanke på summorna. Å andra sidan är det lite skillnad mot t.ex Wizzair där väskan kan kosta mer än själva biljetten.

Undrar hur denna intjäninng står sig mot andra program...
Stockholm till Los Angeles T&R 22 gånger i Go á 4749kr, för detta får du 13200 Eurobonuspoäng efter att ha spenderat 104478kr.
Betalas detta med Amex Elite på SAS hemsida tjänar man ca 31000 Eurobonuspoäng.
Man blir inte guld, men dock endast 1 flight ifrån. Ska man tolka det som att SAS tycker en kund som exemplet ovan är ointressant.

Last edited:
Toppen