Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Om man nu vill boka på SAS hemsida. Hur gör man för att välja en GO-biljett som ger 500p inom Europa? Om det finns billigare bokningsklasser tillgängliga verkar SAS bara visa dem och endast om de är slut så får jag upp ett GO alternativ som ger 500p. Nu sitter jag på mobilen så det kanske är anledningen? Det måste ju finnas alternativ så att man aktivt kan välja en högre klass.

Jag tycker detta är lite konstigt. Enligt poängtabellen ska flygningar i GO inom Europa ge 500 poäng, men jag sett att bokningssystemet visar 100 poäng för de billigaste biljetterna. Jag har tänkt att det är systemet som ännu inte kan hantera de olika intjäningarna än i och med att billiga GO bokas i samma bokningsklass som Go Light. Jag har dock inte kollat upp detta närmare.
upload_2018-10-9_11-22-51.png

Problemet här är att SAS Go Light inte har egna bokningsklasser utan det som skiljer är fare basis.
Alla vanliga SAS Go bokningsklasser har LIGHT pris. Till och med E klass som är dyraste SAS Go bokningsklass har också SAS Go Light (EDOLIGHT / EDRLIGHT).

Ahh ok. Så meget havde jeg ærlig talt ikke studeret det. Det er jo godt nyt fra et pointmæssigt perspektiv i så fald, men hvorfor er det at de skal gøre det så skide besværligt? At kalde noget Go light, betale 6-7k og så ikke inkludere en eneste check-in taske er lige grovt nok :D

Jag tycker detta är lite konstigt. Enligt poängtabellen ska flygningar i GO inom Europa ge 500 poäng, men jag sett att bokningssystemet visar 100 poäng för de billigaste biljetterna. Jag har tänkt att det är systemet som ännu inte kan hantera de olika intjäningarna än i och med att billiga GO bokas i samma bokningsklass som Go Light. Jag har dock inte kollat upp detta närmare.
Visa bifogad bild 80285
kruxet är som @Dr. Miles skriver att du har samma bokningsklass både som GO och GO
light, men med olika farebasis som är grunden till poängen då...

Exempel ARN-LIN (Milano)
Skärmavbild 2018-10-09 kl. 12.35.45.png

Skärmavbild 2018-10-09 kl. 12.35.14.png

edit: jag är inloggad så poängen visas med bonus.
K klass och W klass alltså i både light och go, med liten priskillnad fast stor poängskillnad...
Och ber om ursäkt bilderna kom i fel ordning.

:)Tycker spontant det ser ok ut. Knappt 12p/kr (8,53öre/p) i första och drygt 5p/kr( 19,2öre/p) i andra exemplet vid extra poängupptjäning.

Har man redan uppnått EBG för året går det alltså bra att prioritera pris framför poängupptjäning. Mer valfrihet framöver.

Edit, såg du la in medan jag skrev att poängen var med EBG, lite upptagen så orkar inte räkna om. Principen är densamma

Edit2. Gissar att segmentruns blir mainstream trenden att nå EBG. Nödvändiga extra segment med extremt billiga light kampanjbiljetter.

Poängen tjänas på restauranger, hyrbilar, webshopping och kreditkort. Underliga tider.

Last edited:
Så vad betyder detta i praktiken? Anta att man köper en SAS-biljett i bokningsklass K, vad gäller då?
a) Man vet inte hur mycket Eurobonuspoäng man tjänar.
b) Man vet inte om det är Go eller Go Light enbart genom att titta på bokningsklassbokstaven.

Ja jag kommer nog aldrig förstå detta. Samla hundratusentals poäng genom partners men flyg gärna monkey med andra. Tjänar ju faktiskt mer poäng genom att betala resan hos konkurrenten med Amex än att välja SAS över halva jordklotet. :D

Jag förstår inte heller logiken, jag har alltid trott att bonusprogram är till för att få kunderna att använda det EGNA bolaget och i de fall det är ett flygbolag att de faktiskt FLYGER med dem och inte konkurrenterna. Men här verkar det ju snarare vara tvärtom, man "premieras" genom att välja konkurrenten. Det är för mig lika ologiskt som om man skulle samla ICA-poäng genom att handla på Lidl - d.v.s att man får fler poäng i den butiken än hos bonusprogrammets källa....;)

Likaså blir jag helt förvirrad av logiken kring poängen på skärmdumparna. Det skiljer alltså lite drygt 100-lappen mellan 125 och 1250 poäng... Jaha, tala om att arbeta på marginalen av alla marginaler. Så jag är alltså en dålig och olönsam kund om jag bokar en biljett för 1855 och en jättebra, lojal och lönsam kund för 1975... Spännande.

Jag kunde ha förstått grejen om det var stor prisskillnad men... 125 kronor för 10 ggr poängen?

Sensmoralen verkar vara:

Gå med i ett bonusprogram som används för flygande och välj EB via ett kort för att samla poäng på inköp (t.ex flygningar hos andra bolag) och hyrbilar etc som sedan kan användas till att lösa in awards med SAS. D.v.s man flyger valfritt annat bolag när man bokar en vanlig biljett och SAS när man använder poängen. Intressant strategi.

Skall faktiskt fundera på om det är värt det för egen del, BAEC för flyget och EB när man handlar och så SAS för vissa awardflighter.;)

Edit: SAS borde införa en ny klass kallad EB Class för alla "lojala" kunder som har tusentals poäng (via inköp hos andra bolag med kort) och som enbart flyger med bolaget när det vankas awardflight. Fem polarrullar var till dessa lojala kunder ingår i denna klass samt äkta seatblock med bord i mitten.;)

Last edited:
Toppen