Ja jag kommer nog aldrig förstå detta. Samla hundratusentals poäng genom partners men flyg gärna monkey med andra. Tjänar ju faktiskt mer poäng genom att betala resan hos konkurrenten med Amex än att välja SAS över halva jordklotet.
Jag förstår inte heller logiken, jag har alltid trott att bonusprogram är till för att få kunderna att använda det EGNA bolaget och i de fall det är ett flygbolag att de faktiskt FLYGER med dem och inte konkurrenterna. Men här verkar det ju snarare vara tvärtom, man "premieras" genom att välja konkurrenten. Det är för mig lika ologiskt som om man skulle samla ICA-poäng genom att handla på Lidl - d.v.s att man får fler poäng i den butiken än hos bonusprogrammets källa....
Likaså blir jag helt förvirrad av logiken kring poängen på skärmdumparna. Det skiljer alltså lite drygt 100-lappen mellan 125 och 1250 poäng... Jaha, tala om att arbeta på marginalen av alla marginaler. Så jag är alltså en dålig och olönsam kund om jag bokar en biljett för 1855 och en jättebra, lojal och lönsam kund för 1975... Spännande.
Jag kunde ha förstått grejen om det var stor prisskillnad men... 125 kronor för 10 ggr poängen?
Sensmoralen verkar vara:
Gå med i ett bonusprogram som används för flygande och välj EB via ett kort för att samla poäng på inköp (t.ex flygningar hos andra bolag) och hyrbilar etc som sedan kan användas till att lösa in awards med SAS. D.v.s man flyger valfritt annat bolag när man bokar en vanlig biljett och SAS när man använder poängen. Intressant strategi.
Skall faktiskt fundera på om det är värt det för egen del, BAEC för flyget och EB när man handlar och så SAS för vissa awardflighter.
Edit: SAS borde införa en ny klass kallad EB Class för alla "lojala" kunder som har tusentals poäng (via inköp hos andra bolag med kort) och som enbart flyger med bolaget när det vankas awardflight. Fem polarrullar var till dessa lojala kunder ingår i denna klass samt äkta seatblock med bord i mitten.