Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Undrar hur denna intjäninng står sig mot andra program...
Stockholm till Los Angeles T&R 22 gånger i Go á 4749kr, för detta får du 13200 Eurobonuspoäng efter att ha spenderat 104478kr.
Betalas detta med Amex Elite på SAS hemsida tjänar man 31000 Eurobonuspoäng.
Man blir inte guld, men dock endast 1 flight ifrån. Ska man tolka det som att SAS tycker en kund som exemplet ovan är ointressant.
Jag har mycket svårt att se vad för sorts kund det är som skulle åka T&R till Los Angeles, i princip två gånger i månaden i ett helt år. Jag förstår att det finns många som reser väldigt mycket men en sådan typkund som reser runt halva jorden i ekonomiklass varannan vecka - tror jag man får väldigt svårt att hitta. Det sliter oerhört att flyga så långt varannan vecka och i princip aldrig få tid för återhämtning. Därför får ovanstående ses som högst hypotetiskt och knappast existerande i den riktiga världen. Skulle man mot förmodan åka så ofta i jobbet så utgår jag från att man ganska snabbt, högst troligtvis förhandlar till sig att få flyga i bättre klasser.

Jag tycker det är bra att SAS markerar och gör en tydlig differentiering. Vill man flyga billigt så går det fortsatt alldeles utmärkt. Men då kan man inte ta del av riktigt alla andra generösa delar runtomkring. Att prata om "lojalitet" i det här avseendet blir bara löjligt, kolla bara hur många i den här tråden som omedelbart säger sig vilja lämna till förmån för något annat bolag. Då är man inte ett dugg lojal utan just bara samma sorts lågprisjägare som andra, bara att man möjligen tittar lite bredare än bara precis absolut lägsta tänkbara pris utan även väger in förmåner runtomkring.

Att folk har kunnat bli Diamond genom att ha två kreditkort och utöver det göra fem tur och returresor i SAS Go, köpta på kampanj för cirka 3000 kronor per biljett är lite av en skymf mot dem som faktiskt åker mycket, exempelvis varje vecka. Att kunna "köpa" sig ett Diamondkort för under 20 000 kronor totalt per år, det är helt enkelt inte rimligt alls och det är bra att den obalansen nu rättas till. Till råga på allt har man med ovanstående strategi fått ihop ungefär 60 000 Eurobonuspoäng med vilka man kunnat köpa sex inrikesresor eller två Europaresor, något som nog får värderas till runt 5-6000 kronor. Det kan svåreligen vara en särskilt lönsam kund och är det någonstans en försämring skall börja, då är det sannerligen där, för den här kunden har haft det alldeles för bra i förhållande till vad man bidrar med.

Last edited:
Det går att köpa SAS EuroBonus Gold eller Diamond för pengarna utan att flyga (om man vill).

72.305 SEK för obegränsat antal resor mellan Stockholm-Visby under 6 månader (EuroBonus Gold)
130.300 SEK för obegränsat antal resor mellan Stockholm-Visby under 12 månader (EuroBonus Diamond)

Screenshot20181009 02 SK.png

Exit page

SAS skrev:
Om du är EuroBonus-medlem blir du automatiskt medlem i EuroBonus Guld (6-månaders periodkort) eller EuroBonus Diamant (12-månaders periodkort).
Klippkort och periodkort – flyg billigare i tjänsten | SAS

Om det hade varit spendbaserat bonusprogram, de summorna kunde ha varit för tröskel för EuroBonus Gold och Diamond.

Bra inlägg Berglund. Helt enig med tillägget att Light inte ska ge några poäng alls. Det är det jag vänder mig mot. Finns många lågprisjägare som inte vill samla poäng. Ge dem det alternativet och kapa priserna i screenshotsen en tia eller ännu hellre kanske hundra sek genom att ta bort alla statusfördelar. Kostar nog en del med t ex Fast track. Rörlig kostnad? Segment ska dock såklart räknas då det trots allt är SAS-metall och ingen direkt kostnad.

Fokusera sedan på full upptjäning och de bästa europeiska premium/economy produkterna i Plus/Go. Hade varit toppen!

Bra inlägg Berglund. Helt enig med tillägget att Light inte ska ge några poäng alls. Det är det jag vänder mig mot. Finns många lågprisjägare som inte vill samla poäng. Ge dem det alternativet och kapa priserna i screenshotsen en tia eller ännu hellre kanske hundra sek genom att ta bort alla statusfördelar. Kostar nog en del med t ex Fast track. Rörlig kostnad? Segment ska dock såklart räknas då det trots allt är SAS-metall och ingen direkt kostnad.

Fokusera sedan på full upptjäning och de bästa europeiska premium/economy produkterna i Plus/Go. Hade varit toppen!
Jag håller med att "billiga biljetter inte tjänar några poäng eller tjänar endast lågt antal poäng" men att SAS Go Light inte tjänar något alls är helt fel ur prissättnings synvinkel.

Det här är prislista av Stockholm-Hamburg enkel utan skatter & bränsletillägg.
Screenshot20181009 03 SK.png

Dyraste SAS Go Light (fare basis: ESOLIGHT) kostar lika mycket som SAS Plus (ej SAS Plus Saver) i Z klass.
I så fall tycker jag fel att denna dyra SAS Go Light inte ger lika mycket poäng som om man reser i SAS Plus.

Undrar hur denna intjäninng står sig mot andra program...
Stockholm till Los Angeles T&R 22 gånger i Go á 4749kr, för detta får du 13200 Eurobonuspoäng efter att ha spenderat 104478kr.
Betalas detta med Amex Elite på SAS hemsida tjänar man ca 31000 Eurobonuspoäng.
Man blir inte guld, men dock endast 1 flight ifrån. Ska man tolka det som att SAS tycker en kund som exemplet ovan är ointressant.

Tja, Du är en Business-flight ifrån guld då du är 11800 poäng kort till guld, men denne kund lär inte ha åkt minus alla dessa fighter och torde tjäna mer.. :)

Att folk har kunnat bli Diamond genom att ha två kreditkort och utöver det göra fem tur och returresor i SAS Go, köpta på kampanj för cirka 3000 kronor per biljett är lite av en skymf mot dem som faktiskt åker mycket, exempelvis varje vecka. Att kunna "köpa" sig ett Diamondkort för under 20 000 kronor totalt per år, det är helt enkelt inte rimligt alls och det är bra att den obalansen nu rättas till. Till råga på allt har man med ovanstående strategi fått ihop ungefär 60 000 Eurobonuspoäng med vilka man kunnat köpa sex inrikesresor eller två Europaresor, något som nog får värderas till runt 5-6000 kronor. Det kan svåreligen vara en särskilt lönsam kund och är det någonstans en försämring skall börja, då är det sannerligen där, för den här kunden har haft det alldeles för bra i förhållande till vad man bidrar med.

Jag kan hålla med dig om att det varit väldigt lätt att få EBG/EBD. Jag tycker dock att den stora boven är kreditkorten. Det finns vad jag vet inget annat bonusprogram som ger så nära guldstatus utan motprestation (som tex spend).

Sedan tycker jag Sas borde göra lättare att välja en bokningsklass i Sas go som ger den högre poängintjäningen. Låt mig välja Q, V, W, K, L, U, G istället för att tvinga mig välja T.

Varför erbjuder man i överhuvudtaget en Sas Go T klass, kunde man inte bara kapat poängintjäningen rakt av i Sas Go light, låta Sas go tjäna 1600/2000/2400 poäng?

Sas Go hade kunnat bli bra om man slopade den snikna T-klassen. En liten differentiering eftersom man får 1 väska, + "guldväskor", och mer poängintjäning.Man kunde även ta bort fast track, för Go Light.

Min personliga åsikt är att man även kan ta betalt för handbagage (Sas Go Light) som man gör på vissa LCC. Jag åkte t ex med Sun Country här om dagen, och där kostade hand bagage $25 och incheckat bagage $20. En "personal item" är gratis. Det gör att prisjägare hellre checkade in väskan än släpar den på planet.

upload_2018-10-9_10-59-44.png

Last edited:
Fast de är ju i den situationen att Ryan och Norsken säljer så billigt, så de måste ha ett rock bottom pris på åtminstone några biljetter, och vill då skala bort allt från dessa för att få en bättre kalkyl.
Som alltid brukar det löna sig att se vad som hänt i USA de senaste åren, det brukar ofta komma hit lite senare. Och tittar man på Basic Economy där så är det ju till och med uttalat från flera av de stora att basic economy i princip bara finns för att folk ska välja något annat. Det handlsr om att göra den så dålig att nästan alla väljer att ta steget upp. Men man måste ha ett rock bottom pris med I listan annars försvinner man i alla sökmotorer.

Så det kan helt enkelt varit så att Go Light var för bra, med resultatet att för många ville ha det. Alltså skär man ner i värdet på den.

På tex United tjänar man ju inga pqd på basic economy, vilket är deras motsvarighet till baspoäng.

Exakt, ändringen nu är på riktig väg men onödigt krånglig och direkt olämpligt med mixade bokningsklasser på longhaul. Light ska vara billig utan perks. Blir helt fel med pluspriser då!

Toppen