Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

ekf

Medlem
Man pratade väl om 25% sänkta kostnader, inte 25% sänkt lön.
Nja, TV2 danmark skriver faktiskt 25% sänkt lön...

Her er fem punkter fra aftalen:
  • SAS’ piloter vil gå omkring 25 procent ned i løn.
  • Grænsen for arbejdsbyrden hæves fra 47 timer til 60 timer om ugen.
  • Piloterne er garanteret jobsikkerhed de næste 5 år.
  • Alle 450 opsagte piloter skal tilbydes genansættelse på sigt.
  • Overenskomsten er gældende i hele Skandinavien de næste 5 år
Piloter går markant ned i løn - det ved vi om SAS-aftalen - TV 2

Edit: de anger "Dansk Pilotforenings formand, Henrik Thyregod" som källa.
 
Det tror jag också (men 1 flygplan/linje i genomsnitt räcker inte till dagliga avgångar till LAX och SFO, i alla fall inte om MIA-rutterna är igång), men då betyder det att de asiatiska destinationerna läggs ner permanent. Just nu är de faktiskt bara "pausade" som det heter på nysvenska. Dyker möjligheten upp att återuppta asiatiska rutter måste det gallras i Nordamerika. Eller kanske snarare i Norge och Sverige, eftersom alla verkar tro att ett bantat SAS blir ännu mer CPH-fokuserat.
Och detta förutsätter att SAS kan/får behålla åtta A330, inklusive de två(?) nyaste, och de tre sprillans nya A321LR. ;) Det kan bli mer, det kan bli mindre, det kan bli konkurs.

Har en 2330 flight i bus bokad EWR-CPH den 22/8. Är A321LR på den, iaf enligt platsbokningen. På ditvägen OSL-EWR är det A330
 

Attachments

  • E4F09F3B-2163-4EF8-BE01-3AD0361DB528.png
    E4F09F3B-2163-4EF8-BE01-3AD0361DB528.png
    155,5 KB · Visningar: 136

Lauda 777

Medlem
När det gäller A350 tar dessa maskiner ca 10% fler pax än A330
Visserligen drar A350 mindre bränsle vet inte om totalkostnaden CPH-SFO blir billigare att flyga med A350

De närmsta åren kommer förmodligen företagen och privatpersonerna att få lite tuffare ekonomi och kommer att minska sina resekostnader, vilket gör att det kommer bli svårt att fylla upp A350
Även konkurrensen har blivit tuffare från ARN med FINNAIRS öppnande av linjer till USA.

Strax före pandemin väntade många på ANA skulle komma med en direktlinje till Tokyo, den kommer förmodligen inte öppnas nu med omvägen när Ryssland stängt luftrummet, samt de restriktioner som Japan fortfarande har för besökare.

Singapore Arline hade väl ingen trängsel på sin maskin via Moskva från Arlanda.
Air India kommer de tillbaka, jag har svårt att tro det, inte inom de närmsta 4-5 åren iallafall
Air China kan nog bli kvar jag inbillar mig att de har mycket cargo till och från Kina.
Ethiopian har marknaden för medborgare som vill besöka hemlandet.

Qatar och Emirates kommer nog att överleva, de hade väl vissa dagar två avgångar från Arlanda, EK flög hade en A380 från CPH.

Detta är vad jag tror.
Man får inte glömma att A350 tar rejält mycket mer frakt än A330, speciellt på dom längsta linjerna, och frakt är en stor sak för SAS lönsamhet på Long haul.

A350 skulle också kunna flyga Tokyo runt Ryssland, antingen över polen eller nedanför. Så viss poäng finns det att ha dom kvar.

Och samma sak A330 vs A321LR. Den senare är ganska usel som fraktbärare jämfört med A330. Vilket får mig att tro att dom hellre droppar dom än A330 om något ska droppas... Dock så har ju Long haul historiskt varit en bra inkomstkälla för SAS.
 

Renato

Medlem
Inte bara överleva, jag tycker det känns som spärren av ryskt luftrum för europeiska/japanska/koreanska(?) bolag gynnar gulfbolagen rätt rejält. Lägg därtill frostigare relationer mellan västländer och Kina så ökar nog incitamentet ännu mer att flyga via Mellanöstern. Om någon del av världen gynnats av kriget i Ukraina så är det nog just dessa länder, även mtp olja/gasexportpotential.

Instämmer samt tror jag att dom största förlorarna i detta sekel kommer vara väst. "Framtidens spår ligger i historian."

Jag vill gärna slussa mitt spend mot qatar eller emirates men har ej bestämt mig behöver mer kunskap där. Ska nog skapa en tråd om dom till mitt syfte.
 
Det är också inte helt tydligt (för mig) om man tänker 25% sänkt lön generellt, eller 25% sänkt lön för samma arbete. Om man sänker "timlönen" med 25% men samtidigt ökar arbetstiden med upp till 28% så blir ju plånbokseffekten inte så stor.

Jag håller med dig, men samtidigt bör intäkterna öka markant med 28% mer arbetstid till nästan samma lönekostnad som innan (om lönekostnaderna minskat med 25%).
 
Toppen