Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

011430121

Medlem
När det gäller A350 tar dessa maskiner ca 10% fler pax än A330
Visserligen drar A350 mindre bränsle vet inte om totalkostnaden CPH-SFO blir billigare att flyga med A350

De närmsta åren kommer förmodligen företagen och privatpersonerna att få lite tuffare ekonomi och kommer att minska sina resekostnader, vilket gör att det kommer bli svårt att fylla upp A350
Även konkurrensen har blivit tuffare från ARN med FINNAIRS öppnande av linjer till USA.

Strax före pandemin väntade många på ANA skulle komma med en direktlinje till Tokyo, den kommer förmodligen inte öppnas nu med omvägen när Ryssland stängt luftrummet, samt de restriktioner som Japan fortfarande har för besökare.

Singapore Arline hade väl ingen trängsel på sin maskin via Moskva från Arlanda.
Air India kommer de tillbaka, jag har svårt att tro det, inte inom de närmsta 4-5 åren iallafall
Air China kan nog bli kvar jag inbillar mig att de har mycket cargo till och från Kina.
Ethiopian har marknaden för medborgare som vill besöka hemlandet.

Qatar och Emirates kommer nog att överleva, de hade väl vissa dagar två avgångar från Arlanda, EK flög hade en A380 från CPH.

Detta är vad jag tror.
 

NyfikenGrau

Medlem
Qatar och Emirates kommer nog att överleva, de hade väl vissa dagar två avgångar från Arlanda, EK flög hade en A380 från CPH.

Inte bara överleva, jag tycker det känns som spärren av ryskt luftrum för europeiska/japanska/koreanska(?) bolag gynnar gulfbolagen rätt rejält. Lägg därtill frostigare relationer mellan västländer och Kina så ökar nog incitamentet ännu mer att flyga via Mellanöstern. Om någon del av världen gynnats av kriget i Ukraina så är det nog just dessa länder, även mtp olja/gasexportpotential.
 

Sir Lemon

Medlem
DN: Men då får man inte samma lön som i SAS Scandinavia?
Anko: – Nej, i Link är lönerna lägre och där finns andra krav på flexibilitet, säger Anko van der Werff.​

Det här är intressant! Trodde att uppgörelsen innebar att Link och Connect nu också inlemmades i det nya kollektivavtalet och dess villkor.
 

Attachments

  • 08A91B14-DDFF-4119-8D9B-C277EED1A3D8.png
    08A91B14-DDFF-4119-8D9B-C277EED1A3D8.png
    220,6 KB · Visningar: 211
Last edited:
En snabb titt på airfleets.net gör gällande att 5/8 (varav 4 är stored; LN-RKM, LN-RKN, LN-RKO, LN-RKT) 330 idag ägs av sas, och att övriga tre är leasade (LN-RKE, LN-RKS, LN-REH).

Det borde betyda (enligt min högst lekmannamässiga gissning) att SAS för närvarande förfogar över ivf EN 330 som är i skick att flyga (osäker påhur skicket för de fyra som är stored är), och att denna troligare får fortsätta i trafik än en nyare leasad 350 (om man lyckas komma ur avtalet för sina 350).


Oavsett hur framtiden blir så är jag glad att sas inte omedelbart gick i konkurs vid denna strejk, och får hoppas på att fler inom SAS nu förstår allvaret i situationen.

En fråga, hur trovärdig är denna sida? Det uppges som sagt att endast 3 st A330 är leasade men samtidigt så markeras ingen A350 som leasad. Detta kan väl inte vara med sanningen överensstämmande?

Om man istället tittar på planespotters.net så anges att 3 st A350 är leasade och att 5 st A330 är leasade.

Vad ska man tro på?
 

adhoc76

Medlem
Men om inte kollektivavtalet styr vare sig lön eller flexibiltetskrav... vad är det som appliceras på Link egentligen?

Gissningsvis (på sk ”gubbnivå”) så betyder överenskommelsen att befintliga piloter anslutna till SAS Mains avtal (ffa de piloter som önskar återanställning efter pandemin) får behålla SAS Mains villkor även om de tar anställning i Connect/Link. Övriga omfattas inte av detta utan där gäller andra villkor.
 

mha321

Medlem
En fråga, hur trovärdig är denna sida? Det uppges som sagt att endast 3 st A330 är leasade men samtidigt så markeras ingen A350 som leasad. Detta kan väl inte vara med sanningen överensstämmande?

Om man istället tittar på planespotters.net så anges att 3 st A350 är leasade och att 5 st A330 är leasade.

Vad ska man tro på?
Sas årsredovisning grupperar ihop dem som totalt 8 ägda och 6 leasade. 2 ytterligare på fast order för köp (framskjuten till 2023/24), inga ytterligare för leasing.

Under 2020/2021 året såldes en A350 i en "sale and lease back" transaktion.

Inga stora detaljer men de siffrorna kan man definitivt lita på. Och tex vet man alltså helt säkert att minst en 350 numera är leasad.
 

Ricci

Medlem
En fråga, hur trovärdig är denna sida? Det uppges som sagt att endast 3 st A330 är leasade men samtidigt så markeras ingen A350 som leasad. Detta kan väl inte vara med sanningen överensstämmande?

Om man istället tittar på planespotters.net så anges att 3 st A350 är leasade och att 5 st A330 är leasade.

Vad ska man tro på?
Det har framkommit tidigare i år från SAS-ledning att man vill lämna tillbaka ett par leasade A350.
Så jag skulle nog tro mer på planespotters.net.
 
Jag kanske är dum, men jag förstår verkligen inte det här med att samma avtal ska appliceras på Connect/Link. När man läser i DN (https://www.dn.se/ekonomi/sas-vd-nu-kan-vi-borja-prata-med-nya-finansiarer/) skriver de

Anko: – Vi ser det som att alla piloter kan välja att bli anställda i alla tre bolag. Den som vill bo i Bergen, där Link har sin bas, ska kunna göra det.
DN: Men då får man inte samma lön som i SAS Scandinavia?
Anko: – Nej, i Link är lönerna lägre och där finns andra krav på flexibilitet, säger Anko van der Werff.​

Men om inte kollektivavtalet styr vare sig lön eller flexibiltetskrav... vad är det som appliceras på Link egentligen?

Jag förstår inte heller. De som just nu är anställda hos Link och Connect är så vitt jag vet organiserade i andra fackförbund med andra kollektivavtal. Detta har jag svårt att se att SPF kan avtala bort. Det är nog inte ens lagligt med tanke på att vi har föreningsfrihet.

Gissningsvis (på sk ”gubbnivå”) så betyder överenskommelsen att befintliga piloter anslutna till SAS Mains avtal (ffa de piloter som önskar återanställning efter pandemin) får behålla SAS Mains villkor även om de tar anställning i Connect/Link. Övriga omfattas inte av detta utan där gäller andra villkor.

Jag tänkte samma sak först, men det motsägs väl av Ankos svar ovan?
 
Ja men man kan ju fundera på hur mycket man ska läsa in i Ankos svar i media.

Jovisst, han säger väl inte mer än han behöver. Och ger väl snabba och enkla svar för att så snabbt som möjligt kunna lägga sin tid på annat än journalister.


En annan fundering. Tror ni att det finns något sätt att komma över en kopia på avtalet? Eftersom vi nu har fått det konstaterat att SAS är ett bolag med statligt ägande kan man då hävda att avtalet är allmän handling och därmed omfattas av offentlighetsprincipen?

Jag gissar att svaret är 'nej', men jag är lite sugen på att testa. :)
 
Toppen