Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Nya SAS-avtalet klart – men först ska det signeras

Intressant att de inte står en rad om sänkta löner och dessutom ”SAS ger piloterna en engångsutbetalning på 100 miljoner, fördelad på fem år”.

Fördelat på de 900 strejkande piloterna så skulle det alltså bli en ökning på 1850 kronor per person och månad. Det känns ju som en löneökning och inte en sänkning.

Eller är det tänkt att vara en utbetalning till pilotfacket, så att de kan bygga upp en strejkkassa inför framtiden. :rolleyes::p;):)

Vi får väl finna oss i att inte få klarhet i alla detaljer.

För övrigt så kollade jag upp möjligheterna att få ta del av avtalet men det visar sig att statligt ägda företag som agerar på den vanliga marknaden inte omfattas av offentlighetsprincipen (dvs. inte bara SAS och Telia), så det spåret är ju kört, vilket vi väl egentligen redan visste. :)
 

intuition

Medlem
...
Intressant att de inte står en rad om sänkta löner och dessutom ”SAS ger piloterna en engångsutbetalning på 100 miljoner, fördelad på fem år”.
Det är just sådant där som gör att man inte kan överblicka och heller inte lita på olika uttalande om vad som egentligen händer med lönerna.

Om jag kostar på mig en tjejgissning så låter det som kompensation för någon eftergift man gjort i avtalet, tex schema-flexibilitet eller säsongs-variationer. Tex att SAS får schemalägga piloterna mer på sommaren de kommande 5,5 åren mot en ersättning om 100 MKr, som då hamnar utanför vad som i dagligt tal skulle kallas lön.
Den stora risken med det upplägget är att när avtalet väl löper ut, så upphör också ersättningen. Som ett brev på posten kommer då krav på kompensation i nästa förhandling: "SAS vill ta bort 100 Miljoner från piloterna utan att vi får något annat - därför måste vi ta till strejkvapnet"
 

fcx

Medlem
För övrigt så kollade jag upp möjligheterna att få ta del av avtalet men det visar sig att statligt ägda företag som agerar på den vanliga marknaden inte omfattas av offentlighetsprincipen (dvs. inte bara SAS och Telia), så det spåret är ju kört, vilket vi väl egentligen redan visste. :)

När det pågår en chapter 11-process så finns det massor av dokument hos domstolen i USA att titta på för alla fordringsägare. Om nu SAS är skyldig dig pengar...
 
När det pågår en chapter 11-process så finns det massor av dokument hos domstolen i USA att titta på för alla fordringsägare. Om nu SAS är skyldig dig pengar...

Nej, tyvärr. Jag avbokade visserligen en resa igår så jag väntar på den återbetalningen, men jag tror inte att det skulle funka. Att pengarna inte kommit ännu är väl enligt vanliga rutiner så det blir svårt att i nuläget hävda att de har en skuld till mig.
 
Interessante nye vinkler: Fagforenings pamperiet og -monopolerne er traengte?
Facebook-opslag puster nyt liv i stridigheder mellem SAS-piloter | Penge | DR

Det här är väl bara ytterligare ett bevis på att pilotföreningarna inte har en aning om fackets roll på arbetsmarknaden och att man inte har ett intresse av att vara en del av den "normala" arbetsmarknadsstrukturen. Tråkigt. Tyvärr också upplagt för ytterligare konflikter i framtiden om ingen förändring sker.
 
Toppen