SAS piloter i strejk?

Mycket glädjande att strejken äntligen är över.



Jag blir väldigt fundersam det här om att SPGs kollektivavtal ska gälla även Connect och Link. Hur funkar det? Dessa har ju redan tecknade kollektivavtal, med andra fackföreningar; körs de bara över? Eller gäller de avtalen sin avtalsperiod ut och ersätts automatiskt med detta efteråt?



Hoppas detta förankrats noga (att det var några av de tidskrävande kontrollpunkterna), så att vi inte får andra fack som känner sig förfördelade och går ut i strejk över avtalsbrott...
 
Johan F skrev:Min (gubb)gissning är att SAS redan under förhandlingen fick OK från en eller flera investerare så den biten har de nog redan säkrat upp så gott det går.Klicka för att utvidga...
Jag hoppas du har rätt, jag vill att SAS överlever. Men ser ingen annan än möjligtvis Danska och Svenska staten skulle gå med på detta. Hade jag stått som potentiell investerare hade jag aldrig gått in med pengar om SPG hade fått större inflytande (vilket jag uppfattat dem har fått i och med Link, Connect, återanställningsrätt i SAS main)

Man vänder inte SAS ekonomi över en natt och om 5,5 år kommer piloterna kräva kompensation… som SVT ekonomikommentator sa igår ”5 år är ju längre än vad de lyckats hålla sig från att strejka någonsin tidigare. Det brukar vara vartannat, vart tredje år”.

Lusten måste vara oerhört stor efter 5,5 år…
 
Känns ändå på något sätt positivt om de hittat en lösning för att få fler skandinaviska piloter att fortsätta jobba åt SAS. En stor del av SAS-känslan tycker jag är svenska röster från cockpit, och dessutom känns det som en trygghet med besättningar som är vana vid våra flygplatser och vinterförhållanden.
 
Jane Insane skrev:Mycket glädjande att strejken äntligen är över.Jag blir väldigt fundersam det här om att SPFs kollektivavtal ska gälla även Connect och Link. Hur funkar det? Dessa har ju redan tecknade kollektivavtal, med andra fackföreningar; körs de bara över? Eller gäller de avtalen sin avtalsperiod ut och ersätts automatiskt med detta efteråt?Hoppas detta förankrats noga (att det var några av de tidskrävande kontrollpunkterna), så att vi inte får andra fack som känner sig förfördelade och går ut i strejk över avtalsbrott...Klicka för att utvidga...




Det skedde en lagändring 2019 som berör den situationen



Lagändringen, innebär att rätten att ta till strejk mot en arbetsgivare som redan är bunden av avtal med ett annat fackförbund begränsas.

Men det finns undantag – om syftet är att uppnå kollektivavtal. Men då måste arbetstagarorganisationen först ha försökt förhandla med arbetsgivaren om sina krav. De ändrade reglerna i lagen om medbestämmande i arbetslivet ska dock inte användas vid stridsåtgärder som påbörjades innan lagändringarna började gälla.


Regeringen säger ja till ändring i strejkrätten | Lag & Avtal
 
Dagens Eko rapporterar att SPG samtidigt som man tecknat nytt pilotavtal med SAS även drar tillbaka flera stämningar mot SAS man haft i domstolar.
 
011430121 skrev:Vad händer nu när röken lägger sig?Klicka för att utvidga...


Man kan ju bara spekulera hejvilt men som någon skrev så ser man nog bara till att inte ha anställd personal alls i koncernens dotterbolag Connect och Link, dvs använder dem enbart som billigare flygoperatörer med skatterättsligt säte utomlands och tar sedan in allt inkl personal i dessa bolag från externa aktörer / aktörer som inte ingår i SAS-koncernstruktur så att kollektivavtalet inte gäller.



En potentiell ny investerare i SAS-koncernen skulle ju kunna vara någon som har en substansiell ägarandel i en befintlig eller ny koncern med personal som sedan hyrs ut till Connect och Link, men som drivs helt separat från SAS-koncernen. På så vis kan SAS-koncernen gradvis säga upp sin egen personal, på kollektivavtalen med bättre villkor, och ta in det som en tjänst. Kanske att man tar in allt som en tjänst, flygplan med extern personal, i ännu större utsträckning. Men, som sagt, från ett bolag som, till skillnad från Connect och Link, inte ingår i SAS-koncernen men har samma ägare till stor del som är de som även kommer investera i vanliga SAS-koncernens överlevnad (givet att dessa förändringar sker).



Så krasst nog så har man med nattens avtal nog fått behålla en smarrig gräddtårta men den kommer smälta snabbt i värmen. Visst, SAS-koncernen överlever men det väntar nog rejäla omstruktureringar av hela koncernen av tidigare ej skådat slag/omfattning. Några långlinjer kommer nog även läggas ned när man genom Chapter 11-förfarandet tagit sig ur tidigare leasing-avtal och man kanske till slut gör "en Norwegian" där verksamheten mer koncentreras till Europa (= mindre behov av de egenanställda SAS-piloterna).
 
Travler skrev:Jag hoppas du har rätt, jag vill att SAS överlever. Men ser ingen annan än möjligtvis Danska och Svenska staten skulle gå med på detta. Hade jag stått som potentiell investerare hade jag aldrig gått in med pengar om SPG hade fått större inflytande (vilket jag uppfattat dem har fått i och med Link, Connect, återanställningsrätt i SAS main)Man vänder inte SAS ekonomi över en natt och om 5,5 år kommer piloterna kräva kompensation… som SVT ekonomikommentator sa igår ”5 år är ju längre än vad de lyckats hålla sig från att strejka någonsin tidigare. Det brukar vara vartannat, vart tredje år”.Lusten måste vara oerhört stor efter 5,5 år…Klicka för att utvidga...


Det finns naturligtvis en väldig massa detaljer i dessa avtal som vi inte känner till ännu och om historien upprepar sig aldrig kommer att få till. Det är troligen inte så enkelt som det låter inte första press rapporterna.



Just 5.5 år är naturligtvis säkert en exakt siffra. Men saker runt den känner vi inte till.



Just i relation till den undrar man tex hur stor del av de allra dyraste piloterna som går i pension under de kommande 5 åren.



Intressant också att det är 5.5. Är det ett sätt att "flytta" den kommande strejken bort från högsäsongen tro?




David Granström 2 skrev:Känns ändå på något sätt positivt om de hittat en lösning för att få fler skandinaviska piloter att fortsätta jobba åt SAS. En stor del av SAS-känslan tycker jag är svenska röster från cockpit, och dessutom känns det som en trygghet med besättningar som är vana vid våra flygplatser och vinterförhållanden.Klicka för att utvidga...


Jag hör personligen till dem som tycker att servicen och upplevelsen generellt varit bättre på underleverantörer de senaste åren, vare sig det är sas connect, xfly eller air Baltic. Men service upplevelsen kommer ju i första hand från kabin personalen och inte piloterna.



Jag bryr mig mindre om vad det kommer för språk från cockpit. Men visst kan jag i viss mån hålla med om att känns tryggt med en extra erfaren pilot särskilt i nordnorge på vintern tex. Men där finns ju i sig ingen koppling till att det är just en svensk/norsk pilot, förutom att som läget är just nu så har sas väldigt många mycket erfarna svenska, norska och danska piloter. Men en sådan erfarenhet kan såklart byggas även i andra språk - på sikt.
 
Travler skrev:Jag hoppas du har rätt, jag vill att SAS överlever. Men ser ingen annan än möjligtvis Danska och Svenska staten skulle gå med på detta. Hade jag stått som potentiell investerare hade jag aldrig gått in med pengar om SPG hade fått större inflytande (vilket jag uppfattat dem har fått i och med Link, Connect, återanställningsrätt i SAS main)Man vänder inte SAS ekonomi över en natt och om 5,5 år kommer piloterna kräva kompensation… som SVT ekonomikommentator sa igår ”5 år är ju längre än vad de lyckats hålla sig från att strejka någonsin tidigare. Det brukar vara vartannat, vart tredje år”.Lusten måste vara oerhört stor efter 5,5 år…Klicka för att utvidga...


Om 5.5 år har en mycket stor andel av dagens SPG piloter med högsta kaptenslön gått i pension.

medelåldern hos SPG är runt 61 år.

Många SPG medlemmar tycker säkert det är bra att de nu har ett fackligt avtal som räcker ända fram till de kan gå i pension.

Nästan alla fd SAS piloter som nu ska erbjudas återanställning är födda på 1980/1990-talen.

De kommer inte upp på de högsta kaptenslönerna förrän om 15-25 år.
 
pep skrev:Det går vel helt galt nu: de andre personalegrupper vil vel nu ogsaa have/strejke? Det kan jo åbenbart betale sig. Og SAS står med aben...Som investor ville jeg løbe skrigende bort...Klicka för att utvidga...


Många andra personalgrupper inom SAS har genom sina fackförbund branschavtal och inte specifika SAS avtal till skillnad från SPG.
 
kerran1980 skrev:Om 5.5 år har en mycket stor andel av dagens SPG piloter med högsta kaptenslön gått i pension.medelåldern hos SPG är runt 61 år.Många SPG medlemmar tycker säkert det är bra att de nu har ett fackligt avtal som räcker ända fram till de kan gå i pension.Nästan alla fd SAS piloter som nu ska erbjudas återanställning är födda på 1980/1990-talen.De kommer inte upp på de högsta kaptenslönerna förrän om 15-25 år.Klicka för att utvidga...
Har du en källa på det där med 61? Nog för att jag väntat mig att den var hög men det var väldigt högt. Pandemin effekt kan man gissa?




kerran1980 skrev:Många andra personalgrupper inom SAS har genom sina fackförbund branschavtal och inte specifika SAS avtal till skillnad från SPG.Klicka för att utvidga...
De som följer den svenska modellen! (obs! Kan innehålla spår av sarkasm)
 
Det är väl bara piloterna som har samma villkor oavsett vilket SAS bolag de flyger, kabinpersonalen kan väl vara anställd i Connect och Lynk med avtal i respektive bolag.
 
Måste säga att jag tycker Anko Van Der Werff's intervju i dagens TV4 Nyhetsmorgon kl0710 var på linje med tidigare Rickard Gustafson. Förtroendeingivande och saklig!



Blir intressant att se om Martin Lindgren från SPF dyker upp och ger någon intervju så småningom. TV4 hade sökt de men de kunde inte medverka. //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji848.png
 
Även jag är glad över att konflikten är avslutad. Det återstår att se vilket SAS det är som kommer ur krisen och jag gissar att vi inom några månader kommer att börja förstå hela bilden.




Ford Prefect skrev:Är nog ganska uppenbart att han/hon är pilot, men det är bara positivt att få in piloter på BC. Oavsett hur det går för SAS kommande åren så är det positivt med alla perspektiv.Tonläget mellan arbetsgivare och piloter är så infekterat att det spiller ut även hit till BC. Att vi som de facto betalar för allt detta i slutändan är irriterande på piloterna är väl inte så konstigt. SFP har valt tidpunkten så att skadan för tredje part maximeras, så piloter bör kunna tåla en hel del kritik utan att ta åt sig.Många av oss kommer att rösta med fötterna framöver, samtidigt som vi absolut flertalet hoppas SAS klarar sig i något format. Hoppas det blev en överenskommelse som håller i flera år!Klicka för att utvidga...
Kopplingen mot vem som betalar i slutändan är nog för de flesta på SAS höljd i dunkel. Kunderna är ju i dagligt tal inte kunder och inte ens människor, utan "paxen". Traditionellt får ju också personal (deadheading eller ID90) all uppmärksamhet ombord, före betalande kunder ev kan betjänas. Plus att det är ägarna som alltid skjuter till de pengar som fattas. Så jag tror inte det finns mycket förståelse att kunder skulle kunna ha synpunkter på SAS. Vi är någon sorts statister i ett drama mellan ägare och anställda.



Rösta-med-fötterna kommer säkert att hända, men antagligen inte på en nivå som är omedelbart märkbar. Det blir ett fortsatt utflöde av kunder men över tid så att alla besparingar äts upp av minskade intäkter. Det är en klassisk negativ sprial som kanske hade kunnat brytas om SAS Forward genomförts utan storstrejker.






Kris skrev:Femte gången gilt (eller nått)?Om man nu kan lita på aftonblaskan så verkar strejken nu över. Men missnöjet verkar inte vara över från piloternas sida......Klicka för att utvidga...
Det kanske var att vänta, men ändå tråkiga nyheter.

Under hela konflikten har vi sett piloter och deras fackliga företrädare häva ur sig ganska mycket bitterhet med inte så lite passiv-aggressivt beteende. Om det fortsätter, med hat mot arbetsgivaren, bitterhet över att SAS inte är som förr i världen och att piloter känner sig som de enda som förstår sig på hur ett flygbolag ska drivas, trots ett underskrivet avtal är det alarmerande.

För mig (och där är ju var och en såklart fri att uppleva det på ett helt annat sätt) skapar det en reell oro för att flyga med SAS. Bittra människor med en överdriven självbild fungerar inte så bra, och det är så långt från idealbilden över vem som ska sitta i cockpit.



Ett seriöst fackförbund hade stämt i bäcken, försvarat avtalet och jobbat för en positiv framtid. När piloternas företrädare i första uttalandet trycker på att man är missnöjd med det nyss påskrivna avtalet blir jag bara så otroligt djupt frustrerad, och negativt inställd till att SAS överhuvudtaget kommer att överleva.

Jämför med motparten, där Anko direkt lyfter fram det positiva att bolaget nu har en chans att fortsätta framåt. Arbetsgivaren är säkert också besviken på delar av avtalet, men inte ett ord om det eller om de ohyggliga kostnaderna för att få ett avtal.
 
fred80 skrev:Samma avtal ska gälla även i dotterbolagen och piloterna ska gradvis återanställas.Ska bli intressant att höra under morgonen, i mina öron låter det som kostnaden kommer öka. Men SAS måste ha räknat noga den här gången innan de skrev på.Klicka för att utvidga...


Jag tolkar det precis tvärt om när SAS i sitt pressmeddelande ”Avtalen inkluderar kostnadsbesparingar i linje med de uppsatta målen i SAS FORWARD-planen avseende piloternas villkor och tar SAS ett viktigt steg närmare att nå det övergripande målet i planen om 7,5 miljarder kronor i årliga kostnadsbesparingar.”
 
Big Birger skrev:Återstår att se om villkoren i överenskommelsen över tid ger två vinnare, eller två förlorare.Klicka för att utvidga...
Befogad fråga, och om nu ngn skulle ”vinna”, kommer motparten söka revansch vid nästa avtalsförhandling.




Big Birger skrev:Finns 5,5 år kvar att lösa det på annat sätt:Klicka för att utvidga...
Baserat på historiken så utgår jag från att det blir strejk även då.
 
Nu vet vi ju som vanligt inga detaljer, men rent principiellt så går det ju för ett bolag att vara anslutna till flera olika kollektivavtal med olika fackförbund.

Därför så är det ju inte omöjligt att tänka sig att återanställningrätten även kommer att gälla för Connect och Link och att de som återanställs ska omfattas av detta kollektivavtal, medan övriga, nyanställda fortfarande följer de redan existerande kollektivavtalen.



Troligtvis så är avtalen ganska lika varandra. Åtminstone så hoppas jag det, annars så har man ju ett potentiellt problem framför sig igen.



Om man vill ha en positiv och optimistisk syn på framtiden så kanske detta faktiskt kan vara början på ett branschövergripande avtal. Men som sagt, utan detaljer så blir ju allt ändå bara gissningar.
 
Ang longhaul.



SFO, EWR, PVG redan idag från CPH.

EWR från ARN.



Med återanställande av fler piloter och ytterligare två A350 på ingång hoppas jag att SAS long haul har en ljus framtid till mötes. Vågar man drömma om Seattle eller Seoul?



Hub and spoke från CPH? Den danska staten enda ägare som nyligen uttalat sig positivt om framtida ägarskap.
 
Helt underbart att detta är över för denna gång och med tanke på piloternas hittills kommunicerade bitterhet samt uppgifterna om att man nu "når målen för kostnadsbesparingar" får man tolka det som en framgång i arbetat med att överleva.



Har någon lyckats utläsa eller har en aning om detta med att "återanställa de 450 piloterna"? Det kommer väl inte återanställas en pilot till eller är det verkligen sådan brist nu? Det fortsatte arbetet med FORWARD kommer väl med stor sannolikhet innebära mindre flotta och snarare en minskning av antalet piloter. Måste väl ändå vara att klausulen om återanställningsrätt i 5 år fortsätter att gälla? Mao OM någon skall anställas så skall gamla avtalet om återanställning gälla.



I övrigt hoppas jag verkligen att de snarast tar tag i att försöka få ihop relationen. Även om det inte får strejkas närmaste åren så känns det som ett omöjligt klimat att jobba i för alla parter när man tillsammans måste fortsätta jobba för att SAS ens skall existera om ett år.
 
Back
Top