Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Hachans

Medlem
Ang longhaul.

SFO, EWR, PVG redan idag från CPH.
EWR från ARN.

Med återanställande av fler piloter och ytterligare två A350 på ingång hoppas jag att SAS long haul har en ljus framtid till mötes. Vågar man drömma om Seattle eller Seoul?

Hub and spoke från CPH? Den danska staten enda ägare som nyligen uttalat sig positivt om framtida ägarskap.

Med tanke på att de sagt att de har för många A350 och vill göra sig av med dem för att minska sina skulder så tror jag knappast det.
 

Tomas E

Medlem
Om moderbolagets avtal ska gälla även dotterbolagen kan man fråga sig om Connect och Link verkligen behövs.
Hmm... frågan är om avtalet verkligen gäller Connect- och Link-baser utanför Sverige/Norge/Danmark, d.v.s. basen på LHR?
Oavsett löner m.m. ger ju den basen möjlighet att köra morgonflyg från LHR utan att betala för övernattning på outstation och ger en bredare rekryteringsbas för flygande personal, både geografiskt och språkligt.
 

Tomas E

Medlem
Ang longhaul.

SFO, EWR, PVG redan idag från CPH.
EWR från ARN.

Med återanställande av fler piloter och ytterligare två A350 på ingång hoppas jag att SAS long haul har en ljus framtid till mötes. Vågar man drömma om Seattle eller Seoul?

Hub and spoke från CPH? Den danska staten enda ägare som nyligen uttalat sig positivt om framtida ägarskap.
Du ska räkna med att SAS long haul-flotta och long-haul-nät minskar, inte ökar. Under pandemin sköt SAS upp leveransen av A350 #7 och #8. När SAS Forward presenterades så sades det att de har för många widebodies, p.g.a. problemen med Asien, och att de behövde bli av med kostnaderna för dem. Så som ett minimum blir det färre A350 kvar än de hittills 6 levererade.
 

Lalaland

Medlem
Liiite oklart hur ett svensk/danskt/norskt fackföreningsavtal ska kunna gälla fullt ut på ett irländskt bolag, där flertalet är inhyrda som 'konsulter' via CAE som inte heller är svenskt/danskt/norskt...
 

EBD_Hakan

Medlem
Ang longhaul.

SFO, EWR, PVG redan idag från CPH.
EWR från ARN.

Med återanställande av fler piloter och ytterligare två A350 på ingång hoppas jag att SAS long haul har en ljus framtid till mötes. Vågar man drömma om Seattle eller Seoul?

Hub and spoke från CPH? Den danska staten enda ägare som nyligen uttalat sig positivt om framtida ägarskap.
Mycket skönt, har suttit och trackat SK903 hela morgonen för att säkerställa att den flyger iväg då jag har bokat min faster på den imorgon (då den borde flyga hem som SK904). I vanliga fall brukar de ju ibland vända på plats men 904 är inställd idag. Jag gissar att det beror på att de inte har ett crew på plats i EWR utan det är samma crew som flyger hem imorgon och då måste de ju vila mellan flighterna.
 

M.K

Medlem
@pep Tack för delning. Om uppgifterna stämmer måste jag faktiskt ge piloterna lite cred trots allt, där visar de lojalitet och att de också vill att SAS överlever.

Oavsett lönenivå är en 25% sänkning kännbart då vi alla vänjer oss vid en viss livsstil. Det med 60 timmars arbetsvecka för mer flexibilitet är också utmärkt, själva årsverket påverkas ej men ger SAS en större chans att konkurrera i reseintensiva perioder.

Nu ser jag framåt mot förhoppningsvis drygt fem trevliga strejkfria reseår med Scandinavian Airlines.
 

011430121

Medlem
@pep Tack för delning. Om uppgifterna stämmer måste jag faktiskt ge piloterna lite cred trots allt, där visar de lojalitet och att de också vill att SAS överlever.

Oavsett lönenivå är en 25% sänkning kännbart då vi alla vänjer oss vid en viss livsstil. Det med 60 timmars arbetsvecka för mer flexibilitet är också utmärkt, själva årsverket påverkas ej men ger SAS en större chans att konkurrera i reseintensiva perioder.

Nu ser jag framåt mot förhoppningsvis drygt fem trevliga strejkfria reseår med Scandinavian Airlines.
Ja men det är väl 38 fackföreningarna till som det skall förhandlas med, men vi håller tummarna.
 
Toppen