Även jag är glad över att konflikten är avslutad. Det återstår att se vilket SAS det är som kommer ur krisen och jag gissar att vi inom några månader kommer att börja förstå hela bilden.
Är nog ganska uppenbart att han/hon är pilot, men det är bara positivt att få in piloter på BC. Oavsett hur det går för SAS kommande åren så är det positivt med alla perspektiv.
Tonläget mellan arbetsgivare och piloter är så infekterat att det spiller ut även hit till BC. Att vi som de facto betalar för allt detta i slutändan är irriterande på piloterna är väl inte så konstigt. SFP har valt tidpunkten så att skadan för tredje part maximeras, så piloter bör kunna tåla en hel del kritik utan att ta åt sig.
Många av oss kommer att rösta med fötterna framöver, samtidigt som vi absolut flertalet hoppas SAS klarar sig i något format. Hoppas det blev en överenskommelse som håller i flera år!
Kopplingen mot vem som betalar i slutändan är nog för de flesta på SAS höljd i dunkel. Kunderna är ju i dagligt tal inte kunder och inte ens människor, utan "paxen". Traditionellt får ju också personal (deadheading eller ID90) all uppmärksamhet ombord, före betalande kunder ev kan betjänas. Plus att det är ägarna som alltid skjuter till de pengar som fattas. Så jag tror inte det finns mycket förståelse att kunder skulle kunna ha synpunkter på SAS. Vi är någon sorts statister i ett drama mellan ägare och anställda.
Rösta-med-fötterna kommer säkert att hända, men antagligen inte på en nivå som är omedelbart märkbar. Det blir ett fortsatt utflöde av kunder men över tid så att alla besparingar äts upp av minskade intäkter. Det är en klassisk negativ sprial som kanske hade kunnat brytas om SAS Forward genomförts utan storstrejker.
Femte gången gilt (eller nått)?
Om man nu kan lita på aftonblaskan så verkar strejken nu över. Men missnöjet verkar inte vara över från piloternas sida...
...
Det kanske var att vänta, men ändå tråkiga nyheter.
Under hela konflikten har vi sett piloter och deras fackliga företrädare häva ur sig ganska mycket bitterhet med inte så lite passiv-aggressivt beteende. Om det fortsätter, med hat mot arbetsgivaren, bitterhet över att SAS inte är som förr i världen och att piloter känner sig som de enda som förstår sig på hur ett flygbolag ska drivas, trots ett underskrivet avtal är det alarmerande.
För mig (och där är ju var och en såklart fri att uppleva det på ett helt annat sätt) skapar det en reell oro för att flyga med SAS. Bittra människor med en överdriven självbild fungerar inte så bra, och det är så långt från idealbilden över vem som ska sitta i cockpit.
Ett seriöst fackförbund hade stämt i bäcken, försvarat avtalet och jobbat för en positiv framtid. När piloternas företrädare i första uttalandet trycker på att man är missnöjd med det nyss påskrivna avtalet blir jag bara så otroligt djupt frustrerad, och negativt inställd till att SAS överhuvudtaget kommer att överleva.
Jämför med motparten, där Anko direkt lyfter fram det positiva att bolaget nu har en chans att fortsätta framåt. Arbetsgivaren är säkert också besviken på delar av avtalet, men inte ett ord om det eller om de ohyggliga kostnaderna för att få ett avtal.