Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Om 5.5 år har en mycket stor andel av dagens SPG piloter med högsta kaptenslön gått i pension.
medelåldern hos SPG är runt 61 år.
Många SPG medlemmar tycker säkert det är bra att de nu har ett fackligt avtal som räcker ända fram till de kan gå i pension.
Nästan alla fd SAS piloter som nu ska erbjudas återanställning är födda på 1980/1990-talen.
De kommer inte upp på de högsta kaptenslönerna förrän om 15-25 år.
Har du en källa på det där med 61? Nog för att jag väntat mig att den var hög men det var väldigt högt. Pandemin effekt kan man gissa?
Många andra personalgrupper inom SAS har genom sina fackförbund branschavtal och inte specifika SAS avtal till skillnad från SPG.
De som följer den svenska modellen! (obs! Kan innehålla spår av sarkasm)

Det är väl bara piloterna som har samma villkor oavsett vilket SAS bolag de flyger, kabinpersonalen kan väl vara anställd i Connect och Lynk med avtal i respektive bolag.

Måste säga att jag tycker Anko Van Der Werff's intervju i dagens TV4 Nyhetsmorgon kl0710 var på linje med tidigare Rickard Gustafson. Förtroendeingivande och saklig!

Blir intressant att se om Martin Lindgren från SPF dyker upp och ger någon intervju så småningom. TV4 hade sökt de men de kunde inte medverka.

Även jag är glad över att konflikten är avslutad. Det återstår att se vilket SAS det är som kommer ur krisen och jag gissar att vi inom några månader kommer att börja förstå hela bilden.

Är nog ganska uppenbart att han/hon är pilot, men det är bara positivt att få in piloter på BC. Oavsett hur det går för SAS kommande åren så är det positivt med alla perspektiv.

Tonläget mellan arbetsgivare och piloter är så infekterat att det spiller ut även hit till BC. Att vi som de facto betalar för allt detta i slutändan är irriterande på piloterna är väl inte så konstigt. SFP har valt tidpunkten så att skadan för tredje part maximeras, så piloter bör kunna tåla en hel del kritik utan att ta åt sig.

Många av oss kommer att rösta med fötterna framöver, samtidigt som vi absolut flertalet hoppas SAS klarar sig i något format. Hoppas det blev en överenskommelse som håller i flera år!
Kopplingen mot vem som betalar i slutändan är nog för de flesta på SAS höljd i dunkel. Kunderna är ju i dagligt tal inte kunder och inte ens människor, utan "paxen". Traditionellt får ju också personal (deadheading eller ID90) all uppmärksamhet ombord, före betalande kunder ev kan betjänas. Plus att det är ägarna som alltid skjuter till de pengar som fattas. Så jag tror inte det finns mycket förståelse att kunder skulle kunna ha synpunkter på SAS. Vi är någon sorts statister i ett drama mellan ägare och anställda.

Rösta-med-fötterna kommer säkert att hända, men antagligen inte på en nivå som är omedelbart märkbar. Det blir ett fortsatt utflöde av kunder men över tid så att alla besparingar äts upp av minskade intäkter. Det är en klassisk negativ sprial som kanske hade kunnat brytas om SAS Forward genomförts utan storstrejker.

Femte gången gilt (eller nått)?
Om man nu kan lita på aftonblaskan så verkar strejken nu över. Men missnöjet verkar inte vara över från piloternas sida...
...
Det kanske var att vänta, men ändå tråkiga nyheter.
Under hela konflikten har vi sett piloter och deras fackliga företrädare häva ur sig ganska mycket bitterhet med inte så lite passiv-aggressivt beteende. Om det fortsätter, med hat mot arbetsgivaren, bitterhet över att SAS inte är som förr i världen och att piloter känner sig som de enda som förstår sig på hur ett flygbolag ska drivas, trots ett underskrivet avtal är det alarmerande.
För mig (och där är ju var och en såklart fri att uppleva det på ett helt annat sätt) skapar det en reell oro för att flyga med SAS. Bittra människor med en överdriven självbild fungerar inte så bra, och det är så långt från idealbilden över vem som ska sitta i cockpit.

Ett seriöst fackförbund hade stämt i bäcken, försvarat avtalet och jobbat för en positiv framtid. När piloternas företrädare i första uttalandet trycker på att man är missnöjd med det nyss påskrivna avtalet blir jag bara så otroligt djupt frustrerad, och negativt inställd till att SAS överhuvudtaget kommer att överleva.
Jämför med motparten, där Anko direkt lyfter fram det positiva att bolaget nu har en chans att fortsätta framåt. Arbetsgivaren är säkert också besviken på delar av avtalet, men inte ett ord om det eller om de ohyggliga kostnaderna för att få ett avtal.

Samma avtal ska gälla även i dotterbolagen och piloterna ska gradvis återanställas.

Ska bli intressant att höra under morgonen, i mina öron låter det som kostnaden kommer öka. Men SAS måste ha räknat noga den här gången innan de skrev på.

Jag tolkar det precis tvärt om när SAS i sitt pressmeddelande ”Avtalen inkluderar kostnadsbesparingar i linje med de uppsatta målen i SAS FORWARD-planen avseende piloternas villkor och tar SAS ett viktigt steg närmare att nå det övergripande målet i planen om 7,5 miljarder kronor i årliga kostnadsbesparingar.”

Nu vet vi ju som vanligt inga detaljer, men rent principiellt så går det ju för ett bolag att vara anslutna till flera olika kollektivavtal med olika fackförbund.
Därför så är det ju inte omöjligt att tänka sig att återanställningrätten även kommer att gälla för Connect och Link och att de som återanställs ska omfattas av detta kollektivavtal, medan övriga, nyanställda fortfarande följer de redan existerande kollektivavtalen.

Troligtvis så är avtalen ganska lika varandra. Åtminstone så hoppas jag det, annars så har man ju ett potentiellt problem framför sig igen.

Om man vill ha en positiv och optimistisk syn på framtiden så kanske detta faktiskt kan vara början på ett branschövergripande avtal. Men som sagt, utan detaljer så blir ju allt ändå bara gissningar.

Ang longhaul.

SFO, EWR, PVG redan idag från CPH.
EWR från ARN.

Med återanställande av fler piloter och ytterligare två A350 på ingång hoppas jag att SAS long haul har en ljus framtid till mötes. Vågar man drömma om Seattle eller Seoul?

Hub and spoke från CPH? Den danska staten enda ägare som nyligen uttalat sig positivt om framtida ägarskap.

Helt underbart att detta är över för denna gång och med tanke på piloternas hittills kommunicerade bitterhet samt uppgifterna om att man nu "når målen för kostnadsbesparingar" får man tolka det som en framgång i arbetat med att överleva.

Har någon lyckats utläsa eller har en aning om detta med att "återanställa de 450 piloterna"? Det kommer väl inte återanställas en pilot till eller är det verkligen sådan brist nu? Det fortsatte arbetet med FORWARD kommer väl med stor sannolikhet innebära mindre flotta och snarare en minskning av antalet piloter. Måste väl ändå vara att klausulen om återanställningsrätt i 5 år fortsätter att gälla? Mao OM någon skall anställas så skall gamla avtalet om återanställning gälla.

I övrigt hoppas jag verkligen att de snarast tar tag i att försöka få ihop relationen. Även om det inte får strejkas närmaste åren så känns det som ett omöjligt klimat att jobba i för alla parter när man tillsammans måste fortsätta jobba för att SAS ens skall existera om ett år.

• Gilla
Reactions: hco
Toppen