Johan Gott
Medlem
Oslo verkar ta lite längre tid på sig men imponerande återstart av trafiken på Arlanda och Kastrup idag!
Nuuu köööör vi!![]()
SAS: ”Alla planerade avgångar under dagen kommer gå” | SVT Nyheter
Oslo verkar ta lite längre tid på sig men imponerande återstart av trafiken på Arlanda och Kastrup idag!
Nuuu köööör vi!![]()
Jag hoppas du har rätt, jag vill att SAS överlever. Men ser ingen annan än möjligtvis Danska och Svenska staten skulle gå med på detta. Hade jag stått som potentiell investerare hade jag aldrig gått in med pengar om SPG hade fått större inflytande (vilket jag uppfattat dem har fått i och med Link, Connect, återanställningsrätt i SAS main)Min (gubb)gissning är att SAS redan under förhandlingen fick OK från en eller flera investerare så den biten har de nog redan säkrat upp så gott det går.
Mycket glädjande att strejken äntligen är över.
Jag blir väldigt fundersam det här om att SPFs kollektivavtal ska gälla även Connect och Link. Hur funkar det? Dessa har ju redan tecknade kollektivavtal, med andra fackföreningar; körs de bara över? Eller gäller de avtalen sin avtalsperiod ut och ersätts automatiskt med detta efteråt?
Hoppas detta förankrats noga (att det var några av de tidskrävande kontrollpunkterna), så att vi inte får andra fack som känner sig förfördelade och går ut i strejk över avtalsbrott...
Vad händer nu när röken lägger sig?
Jag hoppas du har rätt, jag vill att SAS överlever. Men ser ingen annan än möjligtvis Danska och Svenska staten skulle gå med på detta. Hade jag stått som potentiell investerare hade jag aldrig gått in med pengar om SPG hade fått större inflytande (vilket jag uppfattat dem har fått i och med Link, Connect, återanställningsrätt i SAS main)
Man vänder inte SAS ekonomi över en natt och om 5,5 år kommer piloterna kräva kompensation… som SVT ekonomikommentator sa igår ”5 år är ju längre än vad de lyckats hålla sig från att strejka någonsin tidigare. Det brukar vara vartannat, vart tredje år”.
Lusten måste vara oerhört stor efter 5,5 år…
Känns ändå på något sätt positivt om de hittat en lösning för att få fler skandinaviska piloter att fortsätta jobba åt SAS. En stor del av SAS-känslan tycker jag är svenska röster från cockpit, och dessutom känns det som en trygghet med besättningar som är vana vid våra flygplatser och vinterförhållanden.
Jag hoppas du har rätt, jag vill att SAS överlever. Men ser ingen annan än möjligtvis Danska och Svenska staten skulle gå med på detta. Hade jag stått som potentiell investerare hade jag aldrig gått in med pengar om SPG hade fått större inflytande (vilket jag uppfattat dem har fått i och med Link, Connect, återanställningsrätt i SAS main)
Man vänder inte SAS ekonomi över en natt och om 5,5 år kommer piloterna kräva kompensation… som SVT ekonomikommentator sa igår ”5 år är ju längre än vad de lyckats hålla sig från att strejka någonsin tidigare. Det brukar vara vartannat, vart tredje år”.
Lusten måste vara oerhört stor efter 5,5 år…
Det går vel helt galt nu: de andre personalegrupper vil vel nu ogsaa have/strejke? Det kan jo åbenbart betale sig. Og SAS står med aben...Som investor ville jeg løbe skrigende bort...