Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

M.K

Medlem
Många av oss kommer att rösta med fötterna framöver, samtidigt som vi absolut flertalet hoppas SAS klarar sig i något format. Hoppas det blev en överenskommelse som håller i flera år!


Jag själv kollar både Norwegian, Flyr och Norse när jag ska till Norge nu och andra Star Alliance bolag till USA.

Jag älskar SAS sedan barndomen och kommer aldrig byta bara för att en personalgrupp ställer hela bolagets existens på spel med orimliga krav i en smutsig bransch numera, med LCC som utnyttjar och tänjer gränser på personalens pch välfärdsstaternas bekostnad.

Däremot kommer jag rösta med fötterna och aktivt välja Link, Connect, Xfly eller Cityjet i total motsats till tidigare agerande. Jag bokar många resor, hoppas fler tänker likadant.
 
Last edited:
SAS-pilotene bekrefter: - Avtale på plass

"Till norska Dagbladet bekräftar norska pilotföreningens orförande Levi Skogvang att ett nytt avtal är på plats. Till Dagbladet, berättar han att han inte är nöjd med avtalet.

- Detta är en tragedi för piloterna, rent kontraktsmässigt. Men det är bra att vi är klara och att vi får upp planen i luften igen, säger han och tillägger:

- Vi har inte förhandlat fram en villkorsförbättring, utan bara försämringar av villkoren. Det är inte trevligt. Det enda som är trevligt är att vi har ett avtal. Och att vi får upp planen i luften igen."
 

travelmode

Medlem
Däremot kommer jag rösta med fötterna och aktivt välja Link, Connect, Xfly eller Cityjet i total motsats till tidigare agerande. Jag bokar många resor, hoppas fler tänker likadant.

Osannolikt att många kommer boka bort vissa SAS flyg, den stora majoriteten av de som bokar noterar inte de detaljerna. I slutändan är det samma bolag och varumärke.
 

Travler

Medlem
”Enligt uppgifterna kommer inte piloterna kunna gå ut i strejk under dessa fem år samt kommer de 560 poiloterna som blev uppsagda kommer att återanställas.”

Ingen strejktråd på 5 år!!
Känns som SAS återigen har fått lägga sig för dessa piloter!! 5 år är inte tillräckligt för att vända ett bolag och behöva återanställa dessa 560 piloter (antar i SAS main) är nådastöten. :(
 
Toppen