Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Mr Basic

Medlem
Tack för tipset.

Ser att jag har SAS på bokningsbekräftelsen ARN-CPH men sen Xfly vidare till Gdansk. Om SAS ställer in ARN-CPH, kommer dom boka av andra sträckan då för att jag ofrivilligt inte reste första sträckan eller kan jag räkna med att min plats finns kvar på andra sträckan om jag krånglar mig till CPH på annat sätt?
Hela resan ställs in (om du bokat ToR). Kanske kan du ringa SAS (när strejken och att dina flighter påverkas är ett faktum) och boka om till CPH-Gdansk ToR med Xfly?
 

Nightfly

Medlem
Vi åker till Grekland med SAS på söndag med hemresa i början av juli. Är det någon som vet vad som gäller iom att vi är medvetna om varslet på utresan? Har SAS ändå skyldighet att ordna hemresa? Gäller reseförsäkring ändå?
 

palmen

Moderator
Vi åker till Grekland med SAS på söndag med hemresa i början av juli. Är det någon som vet vad som gäller iom att vi är medvetna om varslet på utresan? Har SAS ändå skyldighet att ordna hemresa? Gäller reseförsäkring ändå?
Ja sas är skyldiga att fixa hemresa, men i värsta fall kan det ta dagar. Se till att ha en bra reseförsäkring!
 
Det vi ser i denna tråden är SAS beteende utbrett med att använda sig av dotterbolag som flyger under andra premisser så jag förstår ändå piloterna - en samtidigt är det överlevnad för SAS.

Men detta är ju en konsekvens av att piloterna inte har velat förändra i kollektivavtalet, samtidigt som SAS har identifierat att det är just personalkostnaderna som måste minska.
 

varva77

Medlem
Möjligheten finns ju också att SAS lägger ner flygverksamheten i SAS Scandinavian och säger upp all flygande personal där. Kommer att göra ont, framför allt på longhaul där det nog tar ännu längre tid att fixa med nyanställningar och wetlease, men de blir ju av med strejken.
Har dock för mig att det inte riktigt är så enkelt. Minns jag rätt så är det nåt om att det är moderbolaget till övriga och att man därför inte kan sätta det i konkurs utan att dotterbolagen också sätts i konkurs. Typ. Diskuterats gällande EuroBonus, om man satte det i eget bolag.
 

johannesa

Medlem
Jag har bokat en resa med Apollo till Santorini, Grekland 9/7. Jag har bara bokat flygbiljetter, flyget trafikeras av SAS men går endast att boka via Apollo. Vid en strejk är det Apollo som har ansvaret för att boka om? Är risken större, mindre eller samma för att flygningen blir drabbad av en eventuell strejk?
 

maswan

Medlem
Har dock för mig att det inte riktigt är så enkelt. Minns jag rätt så är det nåt om att det är moderbolaget till övriga och att man därför inte kan sätta det i konkurs utan att dotterbolagen också sätts i konkurs. Typ. Diskuterats gällande EuroBonus, om man satte det i eget bolag.

Ja, att sätta det i konkurs skulle ju vara svårt, men att välja att upphöra med viss verksamhet i moderbolaget borde väl gå bra för det?
 

Fredrik

Medlem
Ja, att sätta det i konkurs skulle ju vara svårt, men att välja att upphöra med viss verksamhet i moderbolaget borde gå bra för det?

Du menar att bara anställa ny personal i SAS Connect och SAS Link och därefter vänta in existerande personals pension?

Det är vad SAS redan gör.
 

Brogren

Medlem
Jag har bokat en resa med Apollo till Santorini, Grekland 9/7. Jag har bara bokat flygbiljetter, flyget trafikeras av SAS men går endast att boka via Apollo. Vid en strejk är det Apollo som har ansvaret för att boka om? Är risken större, mindre eller samma för att flygningen blir drabbad av en eventuell strejk?

Dom flighterna är troligen mer prioriterade och ställs nog inte in i första taget.

SAS och Apollo skriver avtal om sommaren - SAS
 
Toppen