Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

LeventY

Ny medlem
Hej!

Har en award-resa till Costa Ricasta vecka med endast ett segment med SAS (Xfly) Arn till Amsterdam.
Resten är med andra bolag. Tänker om SAS börjar avboka resor kan jag hoppa på flyget från Amsterdam och flyga vidare?

Tänkte kanske köpa en backup biljett från Arn till Ams.
 

palmen

Moderator
Hej!

Har en award-resa till Costa Ricasta vecka med endast ett segment med SAS (Xfly) Arn till Amsterdam.
Resten är med andra bolag. Tänker om SAS börjar avboka resor kan jag hoppa på flyget från Amsterdam och flyga vidare?

Tänkte kanske köpa en backup biljett från Arn till Ams.
Nej det kan du inte, såvida första flighten till Amsterdam tas bort helt. Men då flyget utförs av xfly omfattas inte de av strejken.
 

varva77

Medlem
Kan detta vara en reaktion på att danska staten meddelade att de kan tänka sig att öka sin ägarandel?
Mycket är säkert taktik och positionering och man kan nog förvänta sig det ena och andra uttalandet närmaste veckorna. Dock tror jag utan tvekan att danska statens uttalande är katastrofalt ur ”risk för strejk synpunkt” och att få till långsiktig lösning närmaste åren. Kunde de åtminstone inte lagt in något i stil med ”ett konkurrenskraftigt SAS”? Istället talade de om ”danska intressen”, ”viktigt för Danmark”. Något som mer eller mindre kan tolkas som att personalen kan fortsätta som förut med orimliga villkor och krav eftersom de är så ”viktiga”. Som togs upp i DI lär ett sådant uttalande också avskräcka eventuella andra intressenter då danska staten som största ägare skall se till danska arbetstillfällen osv även om jag tror att risken för detta ibland överdrivs.
 
Last edited:
Det är nog kört om SPG löper linan ut.
Är det möjligt att göra som Norwegian gjorde 2020 med 40 miljarder i skulder?
Slå alla SAS bolag med personal och verksamhet i konkurs, skicka ut dem i arbetslösheten på dagen och sedan rekonstruera moderbolaget.
Jag är inte säker på att det är någon merit i CV:t att vara fd SAS pilot och SPG medlem när man ska söka nytt jobb, om man vill fortsätta som pilot med bas i norra Europa.
Vilket annat flygbolag vill riskera att få in SPG kultur hos sig?
 
Last edited:

011430121

Medlem
SAS säger att pilotförening far med osanning när det säger att i Connect är de anställda från länder som inte betalar skatt i Skandinavien bland annat att det är Marockanska och Ungerska piloter och det stämmer inte enligt SAS

Den senaste tiden har det anställts 56 piloter till Connect av dessa var 49 av skandinavisk härkomst 42 med Danskt personnummer och 7 med Svenskt.

Källa CHECK-IN.dk Bakom betalvägg
SAS reagerer på påstand om piloters nationalitet - CHECK-IN.dk
 
SAS säger att pilotförening far med osanning när det säger att i Connect är de anställda från länder som inte betalar skatt i Skandinavien bland annat att det är Marockanska och Ungerska piloter och det stämmer inte enligt SAS

Den senaste tiden har det anställts 56 piloter till Connect av dessa var 49 av skandinavisk härkomst 42 med Danskt personnummer och 7 med Svenskt.

Källa CHECK-IN.dk Bakom betalvägg
SAS reagerer på påstand om piloters nationalitet - CHECK-IN.dk

jag håller med om att SPG & SPF i sin retorik har rört sig i gränslandet om vad som faktiskt är rasism.
Detta tycker jag journalistiken borde gräva i och ställa SPG fackpamparna till svars för.
 

JockeS

Medlem
Nyfiken fråga.
Det nämns ju om bemanningsföretag och underleverantörer inom SAS.
Dessa kommer väl inte påverkas av ev strejk antar jag.
Kommer SAS då ta in dessa piloter för att täcka upp vissa flyglinjer?
 

Attachments

  • 7C629902-BA1A-4983-A9AE-1D31BCA86755.jpeg
    7C629902-BA1A-4983-A9AE-1D31BCA86755.jpeg
    94,4 KB · Visningar: 104

mha321

Medlem
Nyfiken fråga.
Det nämns ju om bemanningsföretag och underleverantörer inom SAS.
Dessa kommer väl inte påverkas av ev strejk antar jag.
Kommer SAS då ta in dessa piloter för att täcka upp vissa flyglinjer?
Nej de kan väl inte ta in dem för att flyga mainline flygningar, det klassas väl som srejkbrott. (kan och kan, men ska inte).

Däremot bör de kunna fortsätta flyga de flyg som ligger i sas connect och sas link. Men det lär också vara extremt känsligt att tex flytta över linjer till connect när en stejk väl brutit ut.
 

pswe

Medlem
Nej de kan väl inte ta in dem för att flyga mainline flygningar, det klassas väl som srejkbrott. (kan och kan, men ska inte).

Däremot bör de kunna fortsätta flyga de flyg som ligger i sas connect och sas link. Men det lär också vara extremt känsligt att tex flytta över linjer till connect när en stejk väl brutit ut.
Tycker mig sett att det blandats in allt mer mellan mainline och andra på många linjer senaste året. Longhaul kommer drabbas hårt, men i övriga nätet inklusive inrikes kan det nog upprätthållas en del trafik. Blir det lite längre situation så finns väl risk för sympatiåtgärder som kommer begränsa verksamheten, möjligen är sympatierna från andra fackförbund begränsade i det här fallet, men den rörelsen har överraskat förr.
 

mha321

Medlem
Tycker mig sett att det blandats in allt mer mellan mainline och andra på många linjer senaste året. Longhaul kommer drabbas hårt, men i övriga nätet inklusive inrikes kan det nog upprätthållas en del trafik. Blir det lite längre situation så finns väl risk för sympatiåtgärder som kommer begränsa verksamheten, möjligen är sympatierna från andra fackförbund begränsade i det här fallet, men den rörelsen har överraskat förr.
Blir den långvarig är det frågan om ifall det spelar nogon roll... Det är inte så att sas har marginaler...

Men ja det har definitivt blandats upp mer. Uppsäkring av möjligheten att leverera är säkert en del av det. En annan del är väl att det helt enkelt är en större del som flygs av de andra bolagen nuförtiden.

Men ja, longhaul lär det bli tvärstopp....
 
Toppen