Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

JockeS

Medlem
Om nu det blir en strejk, kommer samtliga SAS plan stå stilla?
2019 pågick strejken i 7 dagar vilken var duktigt omskrivet och enligt min uppfattning riktigt tufft för bolaget.
Vad tror man om denna strejken.
Hur länge kan man låta den pågå?
 

Tobbe.O

Medlem
Någon som har en uppfattning om vilka flighter som ställs in? Jag har tre bokningar med sas i sommar men inga nyheter än så kanske den klassiska "inga nyheter är bra nyheter" håller.

Du får titta på din bokningsbekräftelse som du fått på mail, (ej i SAS appen då det inte alltid stämmer där vem som utför flygningen). Står det i din bokningsbekräftelse att flighten utförs av SAS eller SAS Scandinavian så är risken vid en eventuell strejk överhängande att den bli påverkad/inställd.

Står det däremot på bokningsbekräftelsen följande så är chansen större att de går:
- SAS Connect
- SAS Link
- Xfly
- Cityjet
- Air Baltic

Dessa delar av bolaget/underleverantörerna flyger idag ca 50 maskiner i SAS linjenät.

Just nu pågår förhandlingar och troligen kommer ingen information om påverkade flighter förrän väldigt nära att en eventuell strejk bryter ut. Jag hoppas på det bästa att de når en överenskommelse så snart som möjligt.
 

pedantic

Medlem
Du får titta på din bokningsbekräftelse som du fått på mail, (ej i SAS appen då det inte alltid stämmer där vem som utför flygningen). Står det i din bokningsbekräftelse att flighten utförs av SAS eller SAS Scandinavian så är risken vid en eventuell strejk överhängande att den bli påverkad/inställd.
Bra tips @Tobbe.O! Vet du hur väl informationen på webben stämmer?

Har en i biljett i juli som är;
  • "SAS" i mailet
  • "Air Baltic" på webben
  • "Tomt" i appen
Kollar jag på att boka platser så ser det ut som Air Baltic med Airbus A220-300 i seatmap, det vore ju toppen om det stämmer. :)
 

varva77

Medlem
Om nu det blir en strejk, kommer samtliga SAS plan stå stilla?
2019 pågick strejken i 7 dagar vilken var duktigt omskrivet och enligt min uppfattning riktigt tufft för bolaget.
Vad tror man om denna strejken.
Hur länge kan man låta den pågå?
Den som lever får se men iom Danmarks besked igår ser nog piloterna att de kan driva detta väldigt långt, tyvärr. Lär väl sluta i nån kompromiss som ingen egentligen är nöjd med och överlever de till tid för nästa avtal börjar tjafset om igen.
Är så jäkla sjukt men detta blir väl tredje gången de tjafsar om samma sak (lägga ut på andra bolag) och de tycks inte ha närmat sig varandra en mm.
 

Taxman

Medlem
Du får titta på din bokningsbekräftelse som du fått på mail, (ej i SAS appen då det inte alltid stämmer där vem som utför flygningen). Står det i din bokningsbekräftelse att flighten utförs av SAS eller SAS Scandinavian så är risken vid en eventuell strejk överhängande att den bli påverkad/inställd.

Står det däremot på bokningsbekräftelsen följande så är chansen större att de går:
- SAS Connect
- SAS Link
- Xfly
- Cityjet
- Air Baltic

Dessa delar av bolaget/underleverantörerna flyger idag ca 50 maskiner i SAS linjenät.

Just nu pågår förhandlingar och troligen kommer ingen information om påverkade flighter förrän väldigt nära att en eventuell strejk bryter ut. Jag hoppas på det bästa att de når en överenskommelse så snart som möjligt.

Tack för tipset.

Ser att jag har SAS på bokningsbekräftelsen ARN-CPH men sen Xfly vidare till Gdansk. Om SAS ställer in ARN-CPH, kommer dom boka av andra sträckan då för att jag ofrivilligt inte reste första sträckan eller kan jag räkna med att min plats finns kvar på andra sträckan om jag krånglar mig till CPH på annat sätt?
 

maswan

Medlem
Den som lever får se men iom Danmarks besked igår ser nog piloterna att de kan driva detta väldigt långt, tyvärr. Lär väl sluta i nån kompromiss som ingen egentligen är nöjd med och överlever de till tid för nästa avtal börjar tjafset om igen.
Är så jäkla sjukt men detta blir väl tredje gången de tjafsar om samma sak (lägga ut på andra bolag) och de tycks inte ha närmat sig varandra en mm.

Möjligheten finns ju också att SAS lägger ner flygverksamheten i SAS Scandinavian och säger upp all flygande personal där. Kommer att göra ont, framför allt på longhaul där det nog tar ännu längre tid att fixa med nyanställningar och wetlease, men de blir ju av med strejken.
 

Dbodenfo

Medlem
Den som lever får se men iom Danmarks besked igår ser nog piloterna att de kan driva detta väldigt långt, tyvärr. Lär väl sluta i nån kompromiss som ingen egentligen är nöjd med och överlever de till tid för nästa avtal börjar tjafset om igen.
Är så jäkla sjukt men detta blir väl tredje gången de tjafsar om samma sak (lägga ut på andra bolag) och de tycks inte ha närmat sig varandra en mm.
Det vi ser i denna tråden är SAS beteende utbrett med att använda sig av dotterbolag som flyger under andra premisser så jag förstår ändå piloterna - en samtidigt är det överlevnad för SAS. Det är en balansgång och stridsåtgärd av pilotfacket är ju att vänta när de möts.

Den svenska modellen är ju ganska mycket alla förlorar lite eller om man ser glaset åt andra hållet andra vinner lite. Men det är ju också vi konsumenter som väljer med plånboken - nu är denna skara i detta forum annorlunda då vi inte kanske väljer med plånboken men gemene man gör det och då har de svårt att se skillnaden på RyanAir, Norwegian, och SAS när de ska flyga ARN-UME och de kan köpa RyanAir biljetter för 50kr, Norwegian och sas för 495. Just på dessa korta resor och med en Lounge on the Go så är Go, eller RyanAir inte så stor skillnad - speciellt om du inte samlar poäng.
 

Homer

Medlem
Den som lever får se men iom Danmarks besked igår ser nog piloterna att de kan driva detta väldigt långt, tyvärr. Lär väl sluta i nån kompromiss som ingen egentligen är nöjd med och överlever de till tid för nästa avtal börjar tjafset om igen.
Är så jäkla sjukt men detta blir väl tredje gången de tjafsar om samma sak (lägga ut på andra bolag) och de tycks inte ha närmat sig varandra en mm.

Sen är det kabinpersonalens tur, de var ju i färd med att strejka just innan Coronan slog till...
Kabinansatte i flere flyselskaper skal forhandle i 2020 – størst er kampviljen blant SAS-ansatte DN
 
Toppen