Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Fredrik

Medlem
instämmer. Är själv baserad i Stockholm, men har inga problem med Kastrup. Långt bättre än Arlanda i min bok och, om så blir utvecklingen, kan jag leva med fler transit från CPH än vad som är aktuellt i dagsläget.

Det handlar, för mig, mer om att CPH inte är ett uppenbart val om jag ändå måste byta vare jag ska vidare i Europa eller längre bort. I så fall är tex FRA, AMS eller ZRH bättre val. Bland annat.
 

adhoc76

Medlem
Danska intressen = maximera strejkmöjligheterna för danska anställa?

Nåja. Vi har en god historik av strejker i Sverige med. Är mer en fråga om att det har varit förhållandevis lugnt de sista 20 åren eller så. Då menar jag generellt och SAS-piloterna lämnade därhän
 

maswan

Medlem
Maaske kommer vi naermere paa at loese SASs Gordiske Knude som har vaeret dilemmaet i at tilgodese alle tre hovedstaeder (OSL, ARN, CPH) samtidigt og ligeligt - med det resultat at der aldrig har vaeret 1 stort hub, men 3 semi-store hubs. Denne fragmentering har vel gjort at volumen (og fortjenesten) bliver for lav pga. ineffektivitet. Hvis Danmark bliver majority stakeholder er det vel mere "politisk acceptabelt" for mange at CPH bliver et hub (i og med defragmentering af hubs er/bliver noedvendig)? Men jeg ved det er uhyre foelsomt....

Ja, men vi kommer ju inte undan småhubbarna för inrikesflyg till Oslo och Stockholm, så inrikes + huvudstadstriangeln blir ju kvar. Sedan kanske man inte vill lämna över alla passagerare som är villiga att betala extra för direktlinjer till andra bolag. Så ja, jag kan nog se (nästan) all longhaul plus ett skifte till fler Europaflyg från Köpenhamn, men inte en helt renodlad "alla flyg går genom Kastrup".
 

pep

Medlem
...longhaul plus ett skifte till fler Europaflyg från Köpenhamn, men inte en helt renodlad "alla flyg går genom Kastrup".
Rigtigt: CPH maa ikke faa monopol - saa havner vi blot i flere strejker, ringere service, ringere konkurrence, og dyrere biletter
 
Toppen