Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Lite samma läge här som @Jonas F. Åker till Malaga i påsk. Vad säger ni? Läge att boka om?
Facken har ju länge hintat om att det kan bli "kaos" nu i vår. Tittar man tidigare år har de ju ofta valt att strejka vid storhelger eller tider vid stora event för maximal genomslagskraft och skada.
Om det blir strejk så ligger ju påsk eller valborg troligtvis väldigt högt upp på listan över tänkbar start på strejk.

"Vi har inget att förlora på en strejk" säger pilotfacket. Då tror de alltså inte på att en konkurs alls är möjlig? Eller att SAS kan tappa ytterligare kunder på en strejk som på något mirakulöst sätt undviker konkurs, så att de får ställa in sig på en ännu mindre volym piloter anställda i SAS mainline?
Eller så har de nått en punkt där de ”skiter i vilket”? :rolleyes:

Då borde de ta till sig det gamla talesättet: inget är så dåligt att det inte kan bli sämre. ;)
De verkar ju anse att deras nuvarande anställning är sämre än samtliga konkurrenter på marknaden och även sämre än arbetslöshet.

Så frågan är hur det kunde bli ännu värre. Tvångsanställning som tunnelbaneförare som endast får köra I tunnlarna och aldrig se dagsljus, och därmed tar dem ännu längre från utsikten I cockpit?

De verkar ju anse att deras nuvarande anställning är sämre än samtliga konkurrenter på marknaden och även sämre än arbetslöshet.
Då tror jag de borde titta på vad a-kassetaket ligger på och jämföra med sina löner.

Så frågan är hur det kunde bli ännu värre.
Lägre lön och inte ett enda arbetstillfälle som pilot direkt hos ett flygbolag, utan enbart via bemanningsbolag hos lågkostnadsbolag, eftersom det är de enda bolagen som har kvar bas i Danmark/Sverige/Norge? Inget av glamouren kvar av jobbet hos en "flag carrier" utan enbart att spaka en "buss med vingar" fylld av lönnfeta berusade högljudda charterresenärer som applåderar efter landning. ;)

Tvångsanställning som tunnelbaneförare som endast får köra I tunnlarna och aldrig se dagsljus, och därmed tar dem ännu längre från utsikten I cockpit?
Oklart hur det ser ut i Danmark och Norge, men mig veterligen finns inga tvångsanställningar i Sverige. Blir man uppsagd är det upp till en själv att hitta ett nytt jobb, i sin gamla bransch eller en ny. Ofta får man jobbsökar-hjälp om det fanns något slags omställningsavtal.
För övrigt har alla linjer i Stockholms tunnelbana delar ovan jord.

Jag tror nog jag misslyckades på det vanliga sättet, med att få ironi att komma fram genom ett forum :)

Lägre lön och inte ett enda arbetstillfälle som pilot direkt hos ett flygbolag, utan enbart via bemanningsbolag hos lågkostnadsbolag, eftersom det är de enda bolagen som har kvar bas i Danmark/Sverige/Norge? Inget av glamouren kvar av jobbet hos en "flag carrier" utan enbart att spaka en "buss med vingar" fylld av lönnfeta berusade högljudda charterresenärer som applåderar efter landning. ;)
De hävdar ju idag att Ryan tex har bättre villkor än SAS. Därmed kan man dra slutsatsen att de anser att bemanningsbolag-till-LCC är ett bättre alternativ än anställning på SAS.

Oklart hur det ser ut i Danmark och Norge, men mig veterligen finns inga tvångsanställningar i Sverige.
Det är jag rätt säker på att vi inte har. Poängen var hypotetisk...

Men det skulle ju vara sättet att fixa något som faktiskt är värre än arbetslöshet.

För övrigt har alla linjer i Stockholms tunnelbana delar ovan jord.
Därmed viktigt att man begränsar alternativet -- det gälde ju att hitta något som faktiskt var sämre än anställning på SAS mainline!

Inte om man lägger dem att köra exklusivt Kungsträdgården-Hjulsta.
Just så!

• Gilla
Reactions: hco
De hävdar ju idag att Ryan tex har bättre villkor än SAS. Därmed kan man dra slutsatsen att de anser att bemanningsbolag-till-LCC är ett bättre alternativ än anställning på SAS.
Har de offentliggjort sin egen lönestatistik som stöd för det påståendet? Vid strejken 2019 var ju SAS och pilotfacket väldigt oense (åtminstone i medierna) om vad en SAS-pilot faktiskt tjänar.

Toppen