Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Med tanke på utslaget i EU-domstolen är jag övertygad om att SAS kommer börja cancellera alla berörda flighter 2 veckor före, OM det blir strejk.
I media låter det som pilotfacken är djupt hatiska till arbetsgivaren.

Genom andrahands uppgifter så har jag fått höra att SAS hittat att man kan utnyttja långlinje piloterna bättre dvs de som arbetar 100%.
I schemaläggningen så verkar de få några extra fridagar varje månad pga vilotid etc...
Det man tittar på är t ex:
  • Ändrad arbetstid till 75% och till 75% av lön, då kan de beläggas med 100% arbete.
  • Långlinje piloter skall också kunna schemaläggas på kortlinjer.
  • Långlinje piloterna börjar alltid sin flygning från sin bas den är anställd på och inte som nu flyger ner passiva till CPH med ev hotellrum.
Men som sagt detta är andrahands uppgifter, så ta det kanske med en "nypa salt".

Edit: Tror att alla dessa ovan nämnda punkter kommer utgöra en stor risk för strejk.

Facket är ju helt inställda på att få SAS att gå i konken. Att omstrukturera till nya bolag är nog ett måste för att överleva..

...
  • Ändrad arbetstid till 75% och till 75% av lön, då kan de beläggas med 100% arbete.
....
Bara dubbelkollar så att jag fattar vad du menar.
I en 100% tjänst faller dagarna så att de per automatik får fler lediga dagar än vad de skulle ha dvs sas kan inte schemalägga arbete på 100% av de timmar man betalar för.
I en 75% tjänst kan man däremot schemalägga så att alla betalda timmar är på jobbet, dvs man kan nyttja 100% av den betalda tiden?

Bara dubbelkollar så att jag fattar vad du menar.
I en 100% tjänst faller dagarna så att de per automatik får fler lediga dagar än vad de skulle ha dvs sas kan inte schemalägga arbete på 100% av de timmar man betalar för.
I en 75% tjänst kan man däremot schemalägga så att alla betalda timmar är på jobbet, dvs man kan nyttja 100% av den betalda tiden?
Korrekt uppfattat.

Korrekt uppfattat.
OK, jag känner igen det fenomenet.
Vi hade en personalgrupp som rutinmässigt behövde schemaläggas på obekväm arbetstid. De hade därför ett lägre arbetstidsmått, dvs heltid var mindre än 40h/vecka. I något läge förhandlades det också fram ett system med kompensationsledigt för obekväm arbetstid.

Efter ett tag visade det sig att kombinationen av nedsatt veckoarbetstid och komp-systemet ledde till att medarbetarna ackumulerade omkring 2 kompdagar varje månad, dvs man tjänade in komp motsvarande en hel extra semester-rätt. Den gruppen slutade helt enkelt att ta ut semester eftersom komp-dagarna räckte bra, speciellt om man tog ut kompen anpassat till sitt reducerade vecko-schema. Semester-rätten fick betalas ut i pengar.

För mig låter det alltså som att pilot-facket i något läge lyckats förhandla till sig schema-regler som haft orimliga effekter. Klart de är sura, men med egen erfarenhet av detta har jag noll sympati.

OK, jag känner igen det fenomenet.
Vi hade en personalgrupp som rutinmässigt behövde schemaläggas på obekväm arbetstid. De hade därför ett lägre arbetstidsmått, dvs heltid var mindre än 40h/vecka. I något läge förhandlades det också fram ett system med kompensationsledigt för obekväm arbetstid.

Efter ett tag visade det sig att kombinationen av nedsatt veckoarbetstid och komp-systemet ledde till att medarbetarna ackumulerade omkring 2 kompdagar varje månad, dvs man tjänade in komp motsvarande en hel extra semester-rätt. Den gruppen slutade helt enkelt att ta ut semester eftersom komp-dagarna räckte bra, speciellt om man tog ut kompen anpassat till sitt reducerade vecko-schema. Semester-rätten fick betalas ut i pengar.

För mig låter det alltså som att pilot-facket i något läge lyckats förhandla till sig schema-regler som haft orimliga effekter. Klart de är sura, men med egen erfarenhet av detta har jag noll sympati.
Frågan är om det verkligen är något som de aktivt förhandlat sig till, eller om det är något sin följt med sedan gladare dagar.

Som jag tolkar det, och nu är vi på tredje ledet "hörde från någon" så det är osäkert, så är det så att sas inte *kan* schemalägga dem mer. Det är inget I avtalet som säger att det måste vara så.

Att tvinga någon ner till 75% låter inte speciellt snyggt och är nog svårt. Men att ge dem alternativet att antingen frivilligt gå till 75% eller bli schemalagda på en blandning av longhaul och shorthaul känns som en ganska rimlig approach.

Klart att de som redan har den gyllene dealen inte blir glada åt det heller, men det känns som en helt rimligt lösning. Tyvärr betyder rimlig lösning troligen strejk..

Toppen