SAS piloter i strejk?

palmen skrev:Facken har ju länge hintat om att det kan bli "kaos" nu i vår. Tittar man tidigare år har de ju ofta valt att strejka vid storhelger eller tider vid stora event för maximal genomslagskraft och skada.Om det blir strejk så ligger ju påsk eller valborg troligtvis väldigt högt upp på listan över tänkbar start på strejk.Klicka för att utvidga...


Precis så jag tänker. Om man skulle sammanfatta förra strejken utifrån utsikterna att det löser sig genom ombokning - vad skulle ni säga blev det samlade genomsnittliga intrycket?
 
adhoc76 skrev:Precis så jag tänker. Om man skulle sammanfatta förra strejken utifrån utsikterna att det löser sig genom ombokning - vad skulle ni säga blev det samlade genomsnittliga intrycket?Klicka för att utvidga...
Menar du för resenärerna? Då skulle jag säga att de skött det bra, ivf min personliga erfarenhet. Visst telefonköer och kanske problem om man råkar ha en flight precis på deadline (brukar ju förhandla till sista sekund så förbereder ju inte mycket) men fram kommer man.
 
adhoc76 skrev:Ja precis! Köpte lägenhet i Spanien 1 feb. Nyproduktion. Måste verkligen dit i påsk. Kan man sitta lugnt i båten alltså och oavsett strejk räkna med att komma fram?Klicka för att utvidga...
Jag skulle säga det men visst går de ut i strejk precis till påsken lär ju trycket vara stort på just Spanien med allt vad det innebär.
 
adhoc76 skrev:Ja precis! Köpte lägenhet i Spanien 1 feb. Nyproduktion. Måste verkligen dit i påsk. Kan man sitta lugnt i båten alltså och oavsett strejk räkna med att komma fram?Klicka för att utvidga...
Vi sitter i samma båt, har också ett lägenhetsköp som måste hanteras… Jag befann mig f.ö. i Spanien vid förra pilotstrejken och blev fast en vecka pga att det helt enkelt var omöjligt att hitta flyg hem. Vis av den erfarenheten skulle jag inte räkna med att få hjälp från SAS utan faktiskt själv i god tid boka alternativ (lite dyrare men måste man åka så måste man åka…). Lycka till!
 
adhoc76 skrev:Grattis@V. SifuentesKnepigt. Vi vet ju faktiskt inte om det ens blir någon strejk. Mycket svårt att veta hur man ska bete sig…Klicka för att utvidga...
Tack! Och detsamma Inte helt fel med en liten tillflyktsort utomlands!



Du har helt rätt och blir det strejk känns det mest sannolikt att det antingen blir i samband med att avtalen upphör att gälla alternativt direkt i samband med påsk…Jag har faktiskt backup-bokat avbokningsbara biljetter med Norwegian bara för att vara på den säkra sidan…Vi håller tummarna!
 
adhoc76 skrev:Ja precis! Köpte lägenhet i Spanien 1 feb. Nyproduktion. Måste verkligen dit i påsk. Kan man sitta lugnt i båten alltså och oavsett strejk räkna med att komma fram?Klicka för att utvidga...


Om det är SAS Irland/Connect du flyger med så "borde" inte de beröras
 
Med tanke på utslaget i EU-domstolen är jag övertygad om att SAS kommer börja cancellera alla berörda flighter 2 veckor före, OM det blir strejk.

I media låter det som pilotfacken är djupt hatiska till arbetsgivaren.
 
Genom andrahands uppgifter så har jag fått höra att SAS hittat att man kan utnyttja långlinje piloterna bättre dvs de som arbetar 100%.

I schemaläggningen så verkar de få några extra fridagar varje månad pga vilotid etc...

Det man tittar på är t ex:


Ändrad arbetstid till 75% och till 75% av lön, då kan de beläggas med 100% arbete.
Långlinje piloter skall också kunna schemaläggas på kortlinjer.
Långlinje piloterna börjar alltid sin flygning från sin bas den är anställd på och inte som nu flyger ner passiva till CPH med ev hotellrum.
Men som sagt detta är andrahands uppgifter, så ta det kanske med en "nypa salt".



Edit: Tror att alla dessa ovan nämnda punkter kommer utgöra en stor risk för strejk.
 
Facket är ju helt inställda på att få SAS att gå i konken. Att omstrukturera till nya bolag är nog ett måste för att överleva..
 
Ricci skrev:...Ändrad arbetstid till 75% och till 75% av lön, då kan de beläggas med 100% arbete.....Klicka för att utvidga...
Bara dubbelkollar så att jag fattar vad du menar.

I en 100% tjänst faller dagarna så att de per automatik får fler lediga dagar än vad de skulle ha dvs sas kan inte schemalägga arbete på 100% av de timmar man betalar för.

I en 75% tjänst kan man däremot schemalägga så att alla betalda timmar är på jobbet, dvs man kan nyttja 100% av den betalda tiden?
 
intuition skrev:Bara dubbelkollar så att jag fattar vad du menar.I en 100% tjänst faller dagarna så att de per automatik får fler lediga dagar än vad de skulle ha dvs sas kan inte schemalägga arbete på 100% av de timmar man betalar för.I en 75% tjänst kan man däremot schemalägga så att alla betalda timmar är på jobbet, dvs man kan nyttja 100% av den betalda tiden?Klicka för att utvidga...
Korrekt uppfattat.
 
Ricci skrev:Korrekt uppfattat.Klicka för att utvidga...
OK, jag känner igen det fenomenet.

Vi hade en personalgrupp som rutinmässigt behövde schemaläggas på obekväm arbetstid. De hade därför ett lägre arbetstidsmått, dvs heltid var mindre än 40h/vecka. I något läge förhandlades det också fram ett system med kompensationsledigt för obekväm arbetstid.



Efter ett tag visade det sig att kombinationen av nedsatt veckoarbetstid och komp-systemet ledde till att medarbetarna ackumulerade omkring 2 kompdagar varje månad, dvs man tjänade in komp motsvarande en hel extra semester-rätt. Den gruppen slutade helt enkelt att ta ut semester eftersom komp-dagarna räckte bra, speciellt om man tog ut kompen anpassat till sitt reducerade vecko-schema. Semester-rätten fick betalas ut i pengar.



För mig låter det alltså som att pilot-facket i något läge lyckats förhandla till sig schema-regler som haft orimliga effekter. Klart de är sura, men med egen erfarenhet av detta har jag noll sympati.
 
intuition skrev:OK, jag känner igen det fenomenet.Vi hade en personalgrupp som rutinmässigt behövde schemaläggas på obekväm arbetstid. De hade därför ett lägre arbetstidsmått, dvs heltid var mindre än 40h/vecka. I något läge förhandlades det också fram ett system med kompensationsledigt för obekväm arbetstid.Efter ett tag visade det sig att kombinationen av nedsatt veckoarbetstid och komp-systemet ledde till att medarbetarna ackumulerade omkring 2 kompdagar varje månad, dvs man tjänade in komp motsvarande en hel extra semester-rätt. Den gruppen slutade helt enkelt att ta ut semester eftersom komp-dagarna räckte bra, speciellt om man tog ut kompen anpassat till sitt reducerade vecko-schema. Semester-rätten fick betalas ut i pengar.För mig låter det alltså som att pilot-facket i något läge lyckats förhandla till sig schema-regler som haft orimliga effekter. Klart de är sura, men med egen erfarenhet av detta har jag noll sympati.Klicka för att utvidga...
Frågan är om det verkligen är något som de aktivt förhandlat sig till, eller om det är något sin följt med sedan gladare dagar.



Som jag tolkar det, och nu är vi på tredje ledet "hörde från någon" så det är osäkert, så är det så att sas inte *kan* schemalägga dem mer. Det är inget I avtalet som säger att det måste vara så.



Att tvinga någon ner till 75% låter inte speciellt snyggt och är nog svårt. Men att ge dem alternativet att antingen frivilligt gå till 75% eller bli schemalagda på en blandning av longhaul och shorthaul känns som en ganska rimlig approach.



Klart att de som redan har den gyllene dealen inte blir glada åt det heller, men det känns som en helt rimligt lösning. Tyvärr betyder rimlig lösning troligen strejk..
 
Back
Top