SAS piloter i strejk?

Börjar det närma sig rejält med pengar nu, eller ska vi upp några 100 miljoner till i kostnad?


Agö skrev:Personligen, och som jag tidigare skrivit i den här tråden, anser jag dock att det är viktigt att detta kostarrejält med pengarså att de ansvariga för detta kaos - såväl bolaget som den grupp som nu valt att strejka - får konsekvenserna svart på vitt.Klicka för att utvidga...



LasseFoppa skrev:Enligt NRK kostade strejken 650 miljoner norska kronor för SAS.Klicka för att utvidga...
 
ARN hade begärt svar av SAS till den 3 juni. Den 3 juni kommer SAS in till ARN med begäran om anstånd för mitt ärende och 27 till som rör pilotstrejken till den 28 juni. Väntar med spänning vad SAS kommer svara (tror ju inte på ett svar som är till min fördel).



Blev dock förvånad att vi inte är mer än 28 som har anmält SAS till ARN för bedömning.
 
Jag har anmält men fick avslag, måste vända mig till motsvarigheten till ARN i landet som avresa gick ifrån. Känns hopplöst men kommer skicka nya krav till SAS beroende på ARNs beslut i de 28 ärenden som ligger.
 
Hur har det gått för er gällande ersättning för nedgradering? Nu har det snart gått sju veckor sedan vi flög och sex veckor sedan vi skickade in den separata claimen för nedgradering. Ärendet står fortfarande som registrerat och vi har kontaktat SAS via både chatt och telefon, men vi får till svar att de ej kan kontakta claimavdelningen och därmed inte kan göra något. Det känns märkligt att de inte ens öppnat ärendet då de har krav på sig att ersätta för nedgradering inom sju dagar.
 
Resetokig skrev:Hur har det gått för er gällande ersättning för nedgradering? Nu har det snart gått sju veckor sedan vi flög och sex veckor sedan vi skickade in den separata claimen för nedgradering. Ärendet står fortfarande som registrerat och vi har kontaktat SAS via både chatt och telefon, men vi får till svar att de ej kan kontakta claimavdelningen och därmed inte kan göra något. Det känns märkligt att de inte ens öppnat ärendet då de har krav på sig att ersätta för nedgradering inom sju dagar.Klicka för att utvidga...


Besked kom idag om nedgraderingsersättningen. Först efter att de bett mig inkomma med utlägg för förseningen vilket jag inte hade några.
 
Jag har inte fått tummarna loss och skickat in claim ännu. Hur är det nu? Skickar man in separata claims för 1. nedgradering, 2. Försening (längre restid enl eu261) och 3. EB-poäng claim enligt ursprunglig bokning? Lyckades pricka alla tre på en tur till Berlin...
 
Hachans skrev:Besked kom idag om nedgraderingsersättningen. Först efter att de bett mig inkomma med utlägg för förseningen vilket jag inte hade några.Klicka för att utvidga...
När var returresan? Jag hade liknande men var tvungen att vänta tills hela resan var genomförd, sedan gick det på en halvdag. Iof diamond och kanske tur med den som tog ärendet men fick ivf runt 4' för Eko istället för PLUS ARN-ORD.
 
Kris skrev:Jag har inte fått tummarna loss och skickat in claim ännu. Hur är det nu? Skickar man in separata claims för 1. nedgradering, 2. Försening (längre restid enl eu261) och 3. EB-poäng claim enligt ursprunglig bokning? Lyckades pricka alla tre på en tur till Berlin...Klicka för att utvidga...
Först och främst så har du ca två månader på dig enligt praxis, så söla inte för länge.



Du kan begära allt i samma. Jag hade för enkelhetens skull mailat gällande poängen till EB-retro och skickat det andra i ett claim.
 
danielhog skrev:Först och främst så har du ca två månader på dig enligt praxis, så söla inte för länge.Du kan begära allt i samma. Jag hade för enkelhetens skull mailat gällande poängen till EB-retro och skickat det andra i ett claim.Klicka för att utvidga...
Vi skickade först in ett vanligt förseningsclaim för ersättning av kvitton osv. och sedan ett separat för nedgraderingen och tur var väl det för vi fick ingen kommentar gällande nedgradering i första ärendet. Vi svarade på första ärendet och ställde fråga gällande ersättning av förseningen och fick standardsvaret att de ej ersätter pga. strejk.
 
Fick 3000 EB poäng för nedgradering från plus till ekonomi intra Europa. Alltid något men nog hade jag förväntat mig det dubbla.
 
@Jönsson du har åtminstone fått något. Som EBG hade jag förväntat mig ett svar nu då det har gått sju veckor på torsdag. Jag ligger ute med femsiffrigt belopp så börjar bli en aning irriterad faktiskt.



Det blir Lufthansa tillsvidare av princip (förutom bonusbiljetter). Jag behöver en MR också för EBD och har hittat en del intressanta alternativ i D-klass intra europe jag förmodligen slår till på inom kort.
 
varva77 skrev:När var returresan? Jag hade liknande men var tvungen att vänta tills hela resan var genomförd, sedan gick det på en halvdag. Iof diamond och kanske tur med den som tog ärendet men fick ivf runt 4' för Eko istället för PLUS ARN-ORD.Klicka för att utvidga...


Det var bara en enkelresa, tog mig tillbaka landvägen.



Skickade dock inte in meddetsamma utan der dröjde någon vecka. Men idag så har jag bollat mail fram och tillbaka flera gånger eftersom man bara får mallsvar.



Skickade in till ebretro idag med, det var inga problem alls. Tog bara några timmar så hade jag ett gäng fräscha poäng på kontot.
 
Gillar det här av Ardalan Shekarabi (S)

– Det är helt oacceptabelt, säger han.



Skrev till honom för 3 veckor sedan och bad honom redovisa vad han har åstadkommit iom att det var helt oacceptabelt enligt honom.

Inget svar ännu (som vanligt).
 
Såg idag på senaste (digitala) pappersfakturan från Amex att jag efter 2 månaders väntan till slut fått tillbaka pengarna från SAS för min inställda flight under strejken. Denna återbetalning syns dock inte på Amex hemsida så jag höll på att missa det.



Först nu kan jag alltså enligt tidigare instruktioner från SAS kundtjänst begära mellanskillnaden för min ersättningsbiljett med Norwegian. Hjulen maler långsamt...
 
Meazza skrev:Såg idag på senaste (digitala) pappersfakturan från Amex att jag efter 2 månaders väntan till slut fått tillbaka pengarna från SAS för min inställda flight under strejken. Denna återbetalning syns dock inte på Amex hemsida så jag höll på att missa det.Först nu kan jag alltså enligt tidigare instruktioner från SAS kundtjänst begära mellanskillnaden för min ersättningsbiljett med Norwegian. Hjulen maler långsamt...Klicka för att utvidga...
Och de sista pengarna kom in redan idag (efter ny påstötning). Till slut så!
 
Back
Top