Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

(Updated 22:20 CET 01MAY19)

Trafikstörningar på grund av pilotstrejk i Danmark, Norge och Sverige
Vi beklagar djupt om du drabbas av den pågående strejken, som leder till förseningar och inställda flyg. Vi gör allt vi kan för att hjälpa våra resenärer.

SAS strävar efter att nå en lösning så snart som möjligt för att minimera att kunder påverkas.

SAS Customer Service upplever för närvarande höga volymer av inkommande samtal på grund av den rådande situationen.
Vi ber om ursäkt för de ovanligt långa väntetiderna just nu och gör allt vi kan för att besvara våra kunder.

Flygningar som utförs av SAS samarbetspartners omfattas inte av strejken.

Innan du åker till flygplatsen, vänligen kontrollera status på ditt flyg eller på Mina bokningar

Flyg som opereras av SAS Skandinavien är inställda 02maj19 fram till midnatt 00:00 CET.

Info | SAS

Det tror jag inte stämmer. Om de låter schemat ligga kvar för alla anställda är de ju förberedda på att jobba imorgon redan. Då skulle de ju i praktiken kunna börja jobba redan på morgonen, men det ställer ju till det för passagerarna om de åker till flygplatserna och de blir inställda imorgon istället.

Ja, precis. Det låter lite konstigt att det skulle ta 24 timmar att mobilisera personalen. En strejk är ju inte semester. Personalen borde vara beredda att ge sig av när som helst så fort en överenskommelse har uppnåtts. Det kan dock kanske ta upp till 24 timmar innan alla flighter är igång som vanligt eftersom man startar med ett "tomt" system då alla flygplanen står på någon av de tre hubbarna.

Det tror jag inte stämmer. Om de låter schemat ligga kvar för alla anställda är de ju förberedda på att jobba imorgon redan. Då skulle de ju i praktiken kunna börja jobba redan på morgonen, men det ställer ju till det för passagerarna om de åker till flygplatserna och de blir inställda imorgon istället.
Schemat ligger kvar för CC iaf.

Inte oväntat men ändå tråkigt att de inte kunde komma fram till någon form av kompromiss och låta flygningarna komma igång igen under pågående förhandlingar. Har väl aldrig varit ett alternativ men ändå. Lär ju ta några dagar till verkar det som. Magkänslan är att piloterna kommer att gå ”segrande” ur det här men att det blir en pyrrhusseger. Har mycket svårt att tänka mig att ledningen inte direkt börjar titta på alternativ med ännu mer Irland och andra lösningar för att successivt och långsiktigt kväva situationen. Hoppas ivf att de gör det. Tror också att risken är mer än överhängande att övriga personalgrupper kommer att sälja sig mycket dyrt i kommande förhandlingar. Dags för 2012 all over again?

Tjejen som checkade in mig på Finnair idag sa att strejken skulle vara över på måndag, ingen aning om hon hade något belägg eller bara spekulerade dock.

Finns ju ändå lite fördelar att bokas om till Lufthansa Y med bra intjäning till Aegean. Min backup Star Gold kan ju visa sig bli viktig framöver dessutom om strejken fortsätter.

Kommer få sista poängen som behövs på hemresan.
Screenshot_20190501-142738_Aegean Airlines.jpg

Toppen