Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Om piloterna ständigt hävdar att denna strejk framförallt inte handlar om lönerna. VARFÖR tar de då upp lönen hela tiden? De är ju pengak*ta och tycker att de förtjänar mer, varför? De har ju riktigt bra ingångslön och oavsett HUR de presterar så går de upp i lön.. På ett annat jobb måste man prestera bra för att stiga..

Han skriver dessutom att han får sitt schema för nästa månad den 16:e. Inte som jag förstått tidigare i två veckors intervall. Det är ju inte riktigt samma sak. Vilket är det som stämmer?

Hos SAS (och säkert andra bolag) får de anställda sitt schema två veckor innan nästkommande månad. Schemat gäller då för hela nästa månad. Så tvåveckorsintervall stämmer inte, schemat kommer i mitten på månaden och gäller för hela nästa. Precis enligt svensk lag och som det är på många andra ställen med oregelbundna tider. Men absolut, kan väl tycka att flygbolaget kunde komma med schemat två månader innan det börjar gälla. Den mesta av trafiken är ju faktiskt planerad år i förväg.

Om piloterna ständigt hävdar att denna strejk framförallt inte handlar om lönerna. VARFÖR tar de då upp lönen hela tiden? De är ju pengak*ta och tycker att de förtjänar mer, varför? De har ju riktigt bra ingångslön och oavsett HUR de presterar så går de upp i lön.. På ett annat jobb måste man prestera bra för att stiga..

Hos SAS (och säkert andra bolag) får de anställda sitt schema två veckor innan nästkommande månad. Schemat gäller då för hela nästa månad. Så tvåveckorsintervall stämmer inte, schemat kommer i mitten på månaden och gäller för hela nästa. Precis enligt svensk lag och som det är på många andra ställen med oregelbundna tider. Men absolut, kan väl tycka att flygbolaget kunde komma med schemat två månader innan det börjar gälla. Den mesta av trafiken är ju faktiskt planerad år i förväg.
Min gissning är att de kommer att acceptera nuvarande arbetsvillkor med högre lön.

@lucasd Det känns otroligt märkligt när många premiumbolag + lågkostnadsbolag kan ha rullande schema för piloterna typ 5+2, 5+3, 5+4 etc..
(I dessa flygbolag kan piloterna planera sin framtid längre än "slav under schemat")
Men att SAS inte kan ha det....vet du varför ?

@lucasd Det känns otroligt märkligt när många premiumbolag + lågkostnadsbolag kan ha rullande schema för piloterna typ 5+2, 5+3, 5+4 etc..
(I dessa flygbolag kan piloterna planera sin framtid längre än "slav under schemat")
Det är lättare att optimera nyttjande av arbetskraft med ett flexibelt schema.

Jag fick 400€ för nedgradering SAS PLUS till LH Ekonomi mellan München och Arlanda
Frågade inte hur de hade räknat ut det, hade en ombokad anslutning från Shanghai till München tack vare teknikproblem på SAS maskinen fick 600€ I ersättning för den flygningen.

Då får man lov att gratulera till den frikostiga ersättningen. Jag fick €150 för en revenue biljett på just den sträckan, pga nedgradering, i oktober förra året när det var tekniskt fel på SAS maskinen. Dock fick jag de rätta EB poängen för SAS Plus + 25% bonusen

Ingen aning om varför. Men det finns ju piloter hos SAS som har ett sådant schema och senast i aktuellt igår sa SAS att de kan utöka den kvoten. Men SAS flyger ju också väldigt blandad produktion - på sommaren är det ju knappt några kortare alls känns det som. Det är snarare mycket charter och liknande. På höst vår är det ju kortare europaturer istället för affärsresenärer. Kan tänka mig att denna enorma variation i trafikprogram påverkar. MEN oavsett borde de kunna få schemat tidigare eftersom trafiken inte planeras från månad till månad.

Ingen aning om varför. Men det finns ju piloter hos SAS som har ett sådant schema och senast i aktuellt igår sa SAS att de kan utöka den kvoten. Men SAS flyger ju också väldigt blandad produktion - på sommaren är det ju knappt några kortare alls känns det som. Det är snarare mycket charter och liknande. På höst vår är det ju kortare europaturer istället för affärsresenärer. Kan tänka mig att denna enorma variation i trafikprogram påverkar. MEN oavsett borde de kunna få schemat tidigare eftersom trafiken inte planeras från månad till månad.
Vad jag hört finns en liten grupp för CC med rullande schema vilket kanske borde falla in för piloter ?
Som sagt är det märkligt att man inte kan komma överens med schema !

Ett problem med detta är att man ju inte kan göra en tillfällig höjning. Höjer man motsvrande som en "kompensation" för det, så blir det katastrof när konjukturen vrider nedåt igen, och så är man tillbaka där man stod sist.

Så till poängen med det -- om jag jämför med min egen branch (IT) så är det ju ganska vanligt att man för sådana situationer jobbar med vinstdelning. Är det någon som vet om något flygbolag provat motsvarande modell?

Alltså om bolaget går med vinst, så sätter man av en viss del av vinsten som betalas ut till de anställda. Typ 15%-20% av vinsten skulle kunna fördelas till de anställda. Gör man en miljard i vinst då så har man 200 miljoner att dela ut till de anställda, det är ju inte fy skam. Men om konjukturen viker och bolaget inte går med vinst längre, så faller alla tillbaka ner på "vanliga lönen", vilket gör att risken för bolaget att hamna i knipa pga att man betalar för mycket minskar.

Amerikanska flygbolag har ofta det, och Delta vara det verkar de som delar ut mest
Delta $1.3 billion profit sharing payout

Delta's Employees Feel the Love with $1.3 Billion Profit Sharing Payout

och tydligen BA också, som fackföreningarna vill ska utökas och
att det ska införa någon form av aktieägande för anställda

Unions team up to submit unprecedented joint pay claim to British Airways
"The three unions are working together to seek improvements to pay from January 2019, as well as enhanced profit-sharing arrangements and the introduction of an employee share ownership scheme”.

Toppen