SAS piloter i strejk?

Tveket skrev:Håller med! Tyckte i början av konflikten Piloternas krav var tydliga att det gällde eftergifter gällande löner samt schemaläggning. Nu börjar det divergera åt alla möjliga håll och att kanske nästan är att wet lease är det största problemet. Kanske är de tydligare internt, men utåt är det svårt få grepp om vad de vill.Kanske fiskar de efter någon eftergift som kan se ut som en seger för att komma ut med ansiktet i behåll då de insett att Sas ledning är beredda att köra linan ut och alternativet med konkurs/rekonstruktion är värre för piloterna än ägarna?Klicka för att utvidga...
Och idag begar de "inte samma lon som andra piloter" utan vill bara kunna "prata om skillnaderna"...

Strejken riskerar försämra förtroendet för SAS - Nyheterna - tv4.se
 
Samosaguas skrev:Väldigt lugnt på Arlanda nu på morgonen och i Gold loungen är vi endast ett 10-tal personer. Mot Billund och sen vidare på andra äventyrKlicka för att utvidga...
Helt dött här ju! Landade just med Thai...noll pers i kö i passkontrollen och bagaget kom på 3 (!) min.
 
nissefalk skrev:Snart är en bit över 100 personal, kabin och piloter, som varit fast i USA tillbaka i Köpenhamn, så när strejken är över lär man ju få flyga med en hel besättning extra på första flygen som går för att ta kärran tillbaka. Vet inte om det är några passagerare med på denna flygning.Klicka för att utvidga...
Även kärran från Hongkong har landat på CPH idag. Allt och alla hemma i boet nu.
 
ska iväg 2 maj CPH-SFO med 2st 2-4-1 C biljetter

Ringde idag för att boka om till Swiss eller Lufthansa/United med det var blankt nej. Flyget är ännu inte inställd och därmed bokar de inte om till andra bolag... hmm...
 
Karlssonskan skrev:Här är en pilot från SAS som berättar vad strejken handlar om för deras skull och även lönerna.Gammal kärlek rostar aldrig, vi har bara paus just nu. - YouTubeKlicka för att utvidga...
Och det är extremt mycket felaktigheter och missförstånd i det han säger. Har raljerat på FB om detta men några få punkter:

- Säger att medellön på 93’ inte är möjligt med ingångslön på 34’ och maxlön på 97’. Styrker detta med att han snart är byggingenjör. Jag säger att Växjö i sådana fall bör lägga ned sin utbildning för högskoleingenjörer.

- Säger att SAS är på 19 plats av 20 i lön. Ingen källa. Men om han rimligtvis jämför med europeiska bolag tror jag listan är tvär och skär skitsnack som endast tar hänsyn till bruttolön. Finns mer än så, för att inte tala om pension.

- Att frukosten försvunnit på hotellbokningar. Vad fan är det för något att klaga på? Ska väl traktamentet täcka. Någon nämnde att om det ingår ska det också förmånsbeskattas.
 
nissefalk skrev:Snart är en bit över 100 personal, kabin och piloter, som varit fast i USA tillbaka i Köpenhamn, så när strejken är över lär man ju få flyga med en hel besättning extra på första flygen som går för att ta kärran tillbaka. Vet inte om det är några passagerare med på denna flygning.Klicka för att utvidga...


så detta innebär i princip att kärrorna inte kan vända på interkontinentala resorna samma dag. Flyger personalen över på samma outbound flight kan de ju inte direkt börja arbeta och flyga hem med vändande plan. Så antingen får all personal flyga med andra bolag dagen innan eller så får planen stå på marken ett dygn innan man har kommit i fas... eller tänker jag fel?
 
Får ta och ge SAS lite cred här. Är EBD och var bokad i Z till LAX på torsdag med lokal Delta-flight till LAS. Utan omsvep eller krusiduller bokade dom om mig i samma klass utanför alliansen med Finnair direkt till LAS. Landar 1 timme efter utsatt tid.



Förstår att det sitter folk i betydligt värre sitser än mig, men vill ändå ge en positiv kundupplevelse i en annars bäcksvart situation för SAS.
 
Abbs skrev:- Att frukosten försvunnit på hotellbokningar. Vad fan är det för något att klaga på? Ska väl traktamentet täcka. Någon nämnde att om det ingår ska det också förmånsbeskattas.Klicka för att utvidga...
Frukost som ingår i hotellpris ska ej förmånsbeskattas enligt skatteverket. För övrigt är det väl rätt stor skillnad på värdet av en hotellfrukost och frukostdelen av ett traktamente. Om frukost betalas av arbetsgivaren dras 15% av på ett dagstraktamente. I Sverige innebär det ett värde på 34,50 SEK, i exempelvis Belgien (723 kr dagstraktamente) ett värde på ca 108 SEK.
 
Tommie skrev:Får ta och ge SAS lite cred här. Är EBD och var bokad i Z till LAX på torsdag med lokal Delta-flight till LAS. Utan omsvep eller krusiduller bokade dom om mig i samma klass utanför alliansen med Finnair direkt till LAS. Landar 1 timme efter utsatt tid.Förstår att det sitter folk i betydligt värre sitser än mig, men vill ändå ge en positiv kundupplevelse i en annars bäcksvart situation för SAS.Klicka för att utvidga...
... och med tanke på att SAS kundtjänst bokade om mig idag utan att min flight är inställd på torsdag påvisar ju att det inte ser så ljust ut för någon flight kommande 48h.
 
Abbs skrev:Och det är extremt mycket felaktigheter och missförstånd i det han säger. Har raljerat på FB om detta men några få punkter:- Säger att medellön på 93’ inte är möjligt med ingångslön på 34’ och maxlön på 97’. Styrker detta med att han snart är byggingenjör. Jag säger att Växjö i sådana fall bör lägga ned sin utbildning för högskoleingenjörer.- Säger att SAS är på 19 plats av 20 i lön. Ingen källa. Men om han rimligtvis jämför med europeiska bolag tror jag listan är tvär och skär skitsnack som endast tar hänsyn till bruttolön. Finns mer än så, för att inte tala om pension.- Att frukosten försvunnit på hotellbokningar. Vad fan är det för något att klaga på? Ska väl traktamentet täcka. Någon nämnde att om det ingår ska det också förmånsbeskattas.Klicka för att utvidga...
Nagot som jag inte begriper ar varfor hela tiden krisen 2012 tas upp, eller rattare sagt det var ju inte en kris i den bemarkelsen att det var nagot tillfalligt som bara gallde just da. Det var ju snarare kulmen pa en konstant kris sedan tidernas begynnelse av bolaget. Att da tro att allt skulle aterga till detta tillstand efter ett par ar ar ju naivt for att inte saga korkat. 2012 var val mer ett satt att komma till ratta med strukturfel permananent och ge bolaget en oht sportslig chans att eventuellt kunna bedriva en hallbar verksamhet framover. Nagot som de gjort relativt val men det ar anda extremt skort med sma marginaler. Sager inte att piloterna har helt fel i allt de vill och kampar for men de verkar inte vilja acceptera verkligheten 2019 vilket iof inte ar en nyhet men jag trodde att alla inblandade var forbi hoppet om tillbakagang till 80 talet. Sedan ar det tragiskt att de mer eller mindre varje gang skall ta till strejk eller hota om strejk. Det ar huvudproblemet. Jag tror pa marknaden i detta fall, lonerna och villkor kommer tids nog att komma ikapp om det rader pilotbrist. Sag nagon artikel fran USA dar regionalpiloter idag nastan har battre lon an flag-carriers fran att tidigare ha legat kring 20' i manaden. Var aven nagon siffra fran Delta dar de far 30% paslag, detta utan strejk.
 
Tommie skrev:Får ta och ge SAS lite cred här. Är EBD och var bokad i Z till LAX på torsdag med lokal Delta-flight till LAS. Utan omsvep eller krusiduller bokade dom om mig i samma klass utanför alliansen med Finnair direkt till LAS. Landar 1 timme efter utsatt tid.Förstår att det sitter folk i betydligt värre sitser än mig, men vill ändå ge en positiv kundupplevelse i en annars bäcksvart situation för SAS.Klicka för att utvidga...
Wait! Innebär det att du blev ombokad till annat bolag trots att flighten inte är inställd ännu? (så jag tolkar det)
 
Abbs skrev:Och det är extremt mycket felaktigheter och missförstånd i det han säger. Har raljerat på FB om detta men några få punkter:- Säger att medellön på 93’ inte är möjligt med ingångslön på 34’ och maxlön på 97’. Styrker detta med att han snart är byggingenjör. Jag säger att Växjö i sådana fall bör lägga ned sin utbildning för högskoleingenjörer.- Säger att SAS är på 19 plats av 20 i lön. Ingen källa. Men om han rimligtvis jämför med europeiska bolag tror jag listan är tvär och skär skitsnack som endast tar hänsyn till bruttolön. Finns mer än så, för att inte tala om pension.- Att frukosten försvunnit på hotellbokningar. Vad fan är det för något att klaga på? Ska väl traktamentet täcka. Någon nämnde att om det ingår ska det också förmånsbeskattas.Klicka för att utvidga...
Ja så är det får man traktamente och frukost ingår så ska traktamentet minskas. Gäller ju alla som lever under de villkoren. Så lite äpplen och päron men så klart måste de få bättre framförhållning om det är så illa. Men många yrkesgrupper lever på icke kontorsarbetstid med OB men utan traktamente och dessutom kanske lite högre utbildning. Men var och en får strida för sin sak. Jag tror fortfarande på en fri marknad och som någon skrev tidigare om rörligheten begränsas är det systemfel. Vad en polis tjänar i USA är ointressant för svenska poliser. Samma gäller ju här.
 
Kris skrev:Wait! Innebär det att du blev ombokad till annat bolag trots att flighten inte är inställd ännu? (så jag tolkar det)Klicka för att utvidga...
Korrekt, jag fick ingen information om att den skulle vara inställd. Utan flighten var endast flaggad som "trafikstörning" i SAS-appen - så jag ringde SAS EBD support. Möjligtvis var så att den var flaggad att bli inställd i SAS system, eller så var det ren goodwill tack vare min status hos SAS.
 
airborn skrev:så detta innebär i princip att kärrorna inte kan vända på interkontinentala resorna samma dag. Flyger personalen över på samma outbound flight kan de ju inte direkt börja arbeta och flyga hem med vändande plan. Så antingen får all personal flyga med andra bolag dagen innan eller så får planen stå på marken ett dygn innan man har kommit i fas... eller tänker jag fel?Klicka för att utvidga...


Jag tor du tänker rätt, man kanske får starta upp med några destinationer i taget, dvs, flyga in en extra besättning med första planet, hålla det på marken i 24 timmar sedan flygs 2 plan tillbaka dagen efter så är man sedan ikapp på den destinationen man börjar göra så på.
 
Tommie skrev:Korrekt, jag fick ingen information om att den skulle vara inställd. Utan flighten var endast flaggad som "trafikstörning" i SAS-appen - så jag ringde SAS EBD support. Möjligtvis var så att den var flaggad att bli inställd i SAS system, eller så var det ren goodwill tack vare min status hos SAS.Klicka för att utvidga...
Säkert din status som underlättade lite men bra ändå. De kämpar i supporten.
 
Abbs skrev:Att frukosten försvunnit på hotellbokningar. Vad fan är det för något att klaga på? Ska väl traktamentet täcka. Någon nämnde att om det ingår ska det också förmånsbeskattas.Klicka för att utvidga...


Om frukosten ingår på hotellet får man ju avdrag på traktamente. Så funkar det åtminstone för oss vanliga dödliga.



I Sverige avdrag på 44 skattefria kronor, alltså runt 67-65kr.



I tex Tyskland avdrag på 97 skattefria kronor, alltså runt 136kr.



Kostar frukosten mer än så så förlorar man ju på att dne ingår. Hittar man en frukost för mindre än det så tjänar man på det.



Är man en sådan som inte äter frukost på hotellet alls, så är det en ren vinst att det tas bort.
 
Vera skrev:Säkert din status som underlättade lite men bra ändå. De kämpar i supporten.Klicka för att utvidga...
Håller med - dom var väldigt hjälpsamma och tillmötesgående i, vad jag antar är, en tuff och psykiskt påfrestande situation.



Saker som dessa hjälper deras image otroligt. Vi flyger åtskilliga T/R resor till LAX i business per år och utan denna hjälp hade vi nog övervägt att rutta oss med ett annat bolag i framtiden. Så tummen upp här
 
Back
Top