Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Håller med! Tyckte i början av konflikten Piloternas krav var tydliga att det gällde eftergifter gällande löner samt schemaläggning. Nu börjar det divergera åt alla möjliga håll och att kanske nästan är att wet lease är det största problemet. Kanske är de tydligare internt, men utåt är det svårt få grepp om vad de vill.

Kanske fiskar de efter någon eftergift som kan se ut som en seger för att komma ut med ansiktet i behåll då de insett att Sas ledning är beredda att köra linan ut och alternativet med konkurs/rekonstruktion är värre för piloterna än ägarna?
Och idag begar de "inte samma lon som andra piloter" utan vill bara kunna "prata om skillnaderna"...
Strejken riskerar försämra förtroendet för SAS - Nyheterna - tv4.se

Last edited:
Väldigt lugnt på Arlanda nu på morgonen och i Gold loungen är vi endast ett 10-tal personer. Mot Billund och sen vidare på andra äventyr :)
d7c0c07b92504a45727ad4e3439253d1.jpg
Helt dött här ju! Landade just med Thai...noll pers i kö i passkontrollen och bagaget kom på 3 (!) min.

Snart är en bit över 100 personal, kabin och piloter, som varit fast i USA tillbaka i Köpenhamn, så när strejken är över lär man ju få flyga med en hel besättning extra på första flygen som går för att ta kärran tillbaka. Vet inte om det är några passagerare med på denna flygning.

79796-fc2b0fc121de44add5ff06e6af9661c6.jpg
Även kärran från Hongkong har landat på CPH idag. Allt och alla hemma i boet nu.

ska iväg 2 maj CPH-SFO med 2st 2-4-1 C biljetter
Ringde idag för att boka om till Swiss eller Lufthansa/United med det var blankt nej. Flyget är ännu inte inställd och därmed bokar de inte om till andra bolag... hmm...

Här är en pilot från SAS som berättar vad strejken handlar om för deras skull och även lönerna.

Gammal kärlek rostar aldrig, vi har bara paus just nu. - YouTube
Och det är extremt mycket felaktigheter och missförstånd i det han säger. Har raljerat på FB om detta men några få punkter:
- Säger att medellön på 93’ inte är möjligt med ingångslön på 34’ och maxlön på 97’. Styrker detta med att han snart är byggingenjör. Jag säger att Växjö i sådana fall bör lägga ned sin utbildning för högskoleingenjörer.
- Säger att SAS är på 19 plats av 20 i lön. Ingen källa. Men om han rimligtvis jämför med europeiska bolag tror jag listan är tvär och skär skitsnack som endast tar hänsyn till bruttolön. Finns mer än så, för att inte tala om pension.
- Att frukosten försvunnit på hotellbokningar. Vad fan är det för något att klaga på? Ska väl traktamentet täcka. Någon nämnde att om det ingår ska det också förmånsbeskattas.

Snart är en bit över 100 personal, kabin och piloter, som varit fast i USA tillbaka i Köpenhamn, så när strejken är över lär man ju få flyga med en hel besättning extra på första flygen som går för att ta kärran tillbaka. Vet inte om det är några passagerare med på denna flygning.

79796-fc2b0fc121de44add5ff06e6af9661c6.jpg

så detta innebär i princip att kärrorna inte kan vända på interkontinentala resorna samma dag. Flyger personalen över på samma outbound flight kan de ju inte direkt börja arbeta och flyga hem med vändande plan. Så antingen får all personal flyga med andra bolag dagen innan eller så får planen stå på marken ett dygn innan man har kommit i fas... eller tänker jag fel?

Får ta och ge SAS lite cred här. Är EBD och var bokad i Z till LAX på torsdag med lokal Delta-flight till LAS. Utan omsvep eller krusiduller bokade dom om mig i samma klass utanför alliansen med Finnair direkt till LAS. Landar 1 timme efter utsatt tid.

Förstår att det sitter folk i betydligt värre sitser än mig, men vill ändå ge en positiv kundupplevelse i en annars bäcksvart situation för SAS.

- Att frukosten försvunnit på hotellbokningar. Vad fan är det för något att klaga på? Ska väl traktamentet täcka. Någon nämnde att om det ingår ska det också förmånsbeskattas.
Frukost som ingår i hotellpris ska ej förmånsbeskattas enligt skatteverket. För övrigt är det väl rätt stor skillnad på värdet av en hotellfrukost och frukostdelen av ett traktamente. Om frukost betalas av arbetsgivaren dras 15% av på ett dagstraktamente. I Sverige innebär det ett värde på 34,50 SEK, i exempelvis Belgien (723 kr dagstraktamente) ett värde på ca 108 SEK.

Får ta och ge SAS lite cred här. Är EBD och var bokad i Z till LAX på torsdag med lokal Delta-flight till LAS. Utan omsvep eller krusiduller bokade dom om mig i samma klass utanför alliansen med Finnair direkt till LAS. Landar 1 timme efter utsatt tid.

Förstår att det sitter folk i betydligt värre sitser än mig, men vill ändå ge en positiv kundupplevelse i en annars bäcksvart situation för SAS.
... och med tanke på att SAS kundtjänst bokade om mig idag utan att min flight är inställd på torsdag påvisar ju att det inte ser så ljust ut för någon flight kommande 48h.

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen