Här är en pilot från SAS som berättar vad strejken handlar om för deras skull och även lönerna.
Gammal kärlek rostar aldrig, vi har bara paus just nu. - YouTube
Han borde skämmas, tar en svin dyr utbildning för att sedan ta tjänstledigt efter något år. Tänk på alla stackare som verkligen vill bli pilot som missat chansen pga den personen tog upp en plats.
Jobba på helger, jobba julafton/nyår? Mina 10 dagar natt med 4-6 dagar ledigt är inte heller speciellt roliga, gnäller jag? nope, jag gillar läget och gör det bästa av situationen för jag själv har godkänt det.
Piloter får möjligheten att besöka nya länder osv, själv sitter jag fast inne i en skittråkigt byggnad och har 10-14 timmars skift, ibland övertid också utöver det, folk brukar sjukanmäla sig i sista stunden. Rast? Det tar man när man får tid över, dvs det är inget som ”ingår” i mitt kontrakt, heck talar jag lön med någon så blir jag avskedad med omedelbarverkan.
Min lön är betydligt lägre än piloter och när jag väl får löneförhöjning så går i stort sätt allt till staten. Jag gör det bästa av situationen och tänker långsiktigt. En löneslav är något som jag inte kommer att vara hela mitt liv.
I stort sätt varenda person på avdelningen där jag arbetar gnäller på diverseting, men att strejka kommer inte på frågan.
Står fast vid att de borde avskeda några för att få fart på förhandlingarna. De bryter ju mot sina kontrakt så är bara börja sparka folk för att se om piloterna fortfarande kommer att hålla sig kvar med samma krav. ibland måste man offra folk för att kunna gå vidare.