Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Frukost som ingår i hotellpris ska ej förmånsbeskattas enligt skatteverket. För övrigt är det väl rätt stor skillnad på värdet av en hotellfrukost och frukostdelen av ett traktamente. Om frukost betalas av arbetsgivaren dras 15% av på ett dagstraktamente. I Sverige innebär det ett värde på 34,50 SEK, i exempelvis Belgien (723 kr dagstraktamente) ett värde på ca 108 SEK.

I Sverige gäller schablon belopp om 44kr. Procentregeln gäller utomlands. Och glöm inte att traktamentet är skattefritt.

Hej,

Bokade en poängresa nu i mars (poängen gick ut 31. mars) och resan är till helgen. Vet någon hur det blir med eventuella poäng om jag vill ha tillbakabetalning?

Last edited:
Hmm ser typ ut så?
upload_2019-4-30_9-53-52.png

EDIT: Nu försvann det

Även SK580 som hade att den skulle vara inställd ska nu gå. Antar att någon lär kommunicera om det har blivit fel på hemsidan eller om strejken är över ASAP.

Om frukosten ingår på hotellet får man ju avdrag på traktamente. Så funkar det åtminstone för oss vanliga dödliga.

I Sverige avdrag på 44 skattefria kronor, alltså runt 67-65kr.

I tex Tyskland avdrag på 97 skattefria kronor, alltså runt 136kr.

Kostar frukosten mer än så så förlorar man ju på att dne ingår. Hittar man en frukost för mindre än det så tjänar man på det.

Är man en sådan som inte äter frukost på hotellet alls, så är det en ren vinst att det tas bort.
Ja och det är detta som gör att det blir tokigt när de tar upp sådant här man har inte koll på regelverken helt enkelt och vet när man är premierad resp inte... Fokuser på färre sakfrågor istället som arbetstid, scheman. Många som ligger i höga lönelägen ligger ju still så är det ju.

Här är en pilot från SAS som berättar vad strejken handlar om för deras skull och även lönerna.

Gammal kärlek rostar aldrig, vi har bara paus just nu. - YouTube
Han borde skämmas, tar en svin dyr utbildning för att sedan ta tjänstledigt efter något år. Tänk på alla stackare som verkligen vill bli pilot som missat chansen pga den personen tog upp en plats.

Jobba på helger, jobba julafton/nyår? Mina 10 dagar natt med 4-6 dagar ledigt är inte heller speciellt roliga, gnäller jag? nope, jag gillar läget och gör det bästa av situationen för jag själv har godkänt det.

Piloter får möjligheten att besöka nya länder osv, själv sitter jag fast inne i en skittråkigt byggnad och har 10-14 timmars skift, ibland övertid också utöver det, folk brukar sjukanmäla sig i sista stunden. Rast? Det tar man när man får tid över, dvs det är inget som ”ingår” i mitt kontrakt, heck talar jag lön med någon så blir jag avskedad med omedelbarverkan.
Min lön är betydligt lägre än piloter och när jag väl får löneförhöjning så går i stort sätt allt till staten. Jag gör det bästa av situationen och tänker långsiktigt. En löneslav är något som jag inte kommer att vara hela mitt liv.
I stort sätt varenda person på avdelningen där jag arbetar gnäller på diverseting, men att strejka kommer inte på frågan.

Står fast vid att de borde avskeda några för att få fart på förhandlingarna. De bryter ju mot sina kontrakt så är bara börja sparka folk för att se om piloterna fortfarande kommer att hålla sig kvar med samma krav. ibland måste man offra folk för att kunna gå vidare.

Står fast vid att de borde avskeda några för att få fart på förhandlingarna. De bryter ju mot sina kontrakt så är bara börja sparka folk för att se om piloterna fortfarande kommer att hålla sig kvar med samma krav. ibland måste man offra folk för att kunna gå vidare.

Du får inte avskeda någon på grund av att de strejkar I Sverige, så länge struken är korrekt varslad. Grundlagen...

Toppen