SAS piloter i strejk?

JochenS skrev:Frukost som ingår i hotellpris ska ej förmånsbeskattas enligt skatteverket. För övrigt är det väl rätt stor skillnad på värdet av en hotellfrukost och frukostdelen av ett traktamente. Om frukost betalas av arbetsgivaren dras 15% av på ett dagstraktamente. I Sverige innebär det ett värde på 34,50 SEK, i exempelvis Belgien (723 kr dagstraktamente) ett värde på ca 108 SEK.Klicka för att utvidga...


I Sverige gäller schablon belopp om 44kr. Procentregeln gäller utomlands. Och glöm inte att traktamentet är skattefritt.
 
Hej,



Bokade en poängresa nu i mars (poängen gick ut 31. mars) och resan är till helgen. Vet någon hur det blir med eventuella poäng om jag vill ha tillbakabetalning?
 
Hmm ser typ ut så?



upload_2019-4-30_9-53-52-png.89898





EDIT: Nu försvann det
 
Även SK580 som hade att den skulle vara inställd ska nu gå. Antar att någon lär kommunicera om det har blivit fel på hemsidan eller om strejken är över ASAP.
 
mha321 skrev:Om frukosten ingår på hotellet får man ju avdrag på traktamente. Så funkar det åtminstone för oss vanliga dödliga.I Sverige avdrag på 44 skattefria kronor, alltså runt 67-65kr.I tex Tyskland avdrag på 97 skattefria kronor, alltså runt 136kr.Kostar frukosten mer än så så förlorar man ju på att dne ingår. Hittar man en frukost för mindre än det så tjänar man på det.Är man en sådan som inte äter frukost på hotellet alls, så är det en ren vinst att det tas bort.Klicka för att utvidga...
Ja och det är detta som gör att det blir tokigt när de tar upp sådant här man har inte koll på regelverken helt enkelt och vet när man är premierad resp inte... Fokuser på färre sakfrågor istället som arbetstid, scheman. Många som ligger i höga lönelägen ligger ju still så är det ju.
 
Karlssonskan skrev:Här är en pilot från SAS som berättar vad strejken handlar om för deras skull och även lönerna.Gammal kärlek rostar aldrig, vi har bara paus just nu. - YouTubeKlicka för att utvidga...
Han borde skämmas, tar en svin dyr utbildning för att sedan ta tjänstledigt efter något år. Tänk på alla stackare som verkligen vill bli pilot som missat chansen pga den personen tog upp en plats.



Jobba på helger, jobba julafton/nyår? Mina 10 dagar natt med 4-6 dagar ledigt är inte heller speciellt roliga, gnäller jag? nope, jag gillar läget och gör det bästa av situationen för jag själv har godkänt det.



Piloter får möjligheten att besöka nya länder osv, själv sitter jag fast inne i en skittråkigt byggnad och har 10-14 timmars skift, ibland övertid också utöver det, folk brukar sjukanmäla sig i sista stunden. Rast? Det tar man när man får tid över, dvs det är inget som ”ingår” i mitt kontrakt, heck talar jag lön med någon så blir jag avskedad med omedelbarverkan.

Min lön är betydligt lägre än piloter och när jag väl får löneförhöjning så går i stort sätt allt till staten. Jag gör det bästa av situationen och tänker långsiktigt. En löneslav är något som jag inte kommer att vara hela mitt liv.

I stort sätt varenda person på avdelningen där jag arbetar gnäller på diverseting, men att strejka kommer inte på frågan.



Står fast vid att de borde avskeda några för att få fart på förhandlingarna. De bryter ju mot sina kontrakt så är bara börja sparka folk för att se om piloterna fortfarande kommer att hålla sig kvar med samma krav. ibland måste man offra folk för att kunna gå vidare.
 
nih23 skrev:Står fast vid att de borde avskeda några för att få fart på förhandlingarna. De bryter ju mot sina kontrakt så är bara börja sparka folk för att se om piloterna fortfarande kommer att hålla sig kvar med samma krav. ibland måste man offra folk för att kunna gå vidare.Klicka för att utvidga...


Du får inte avskeda någon på grund av att de strejkar I Sverige, så länge struken är korrekt varslad. Grundlagen...
 
Tommie skrev:Håller med - dom var väldigt hjälpsamma och tillmötesgående i, vad jag antar är, en tuff och psykiskt påfrestande situation.Saker som dessa hjälper deras image otroligt. Vi flyger åtskilliga T/R resor till LAX i business per år och utan denna hjälp hade vi nog övervägt att rutta oss med ett annat bolag i framtiden. Så tummen upp härKlicka för att utvidga...
Bra! Jag ska till LAX själv i veckan. Så klart många frustrerade och deras arbetstider också utan lediga dagar nu och lite sömn. Anspänningar åt alla håll. Ställde in en flight i måndags. Mycket bra bemötande. Även kort tid i telefonen men det kopplar jag enbart till EBD statusen.
 
Vera skrev:De kanske uppdaterarKlicka för att utvidga...
Återinsatta flyg

SK966/30APR Hongkong till Köpenhamn är återinsatt och kommer operera enligt ordinarie tidtabell.

SK983/30APR19 Köpenhamn till Tokyo och SK984/01MAY Tokyo till Köpenhamn är återinsatta och flyger enligt ordinarie tidtabell.
 
Pratade precis med kundtjänst. Trots att min flight mellan ARN - TXL imorgon inte var inställd lyckades han boka om mig med Austrian. ARN-VIE-TXL. Detta dock endast i Y-klass, trots att jag hade Plus på SAS. Vad innebär Y-klass? Verkar som att det är mycket beroende på vem man pratar med på kundtjänst. Stort tack till SAS där.
 
SvenRikard skrev:Pratade precis med kundtjänst. Trots att min flight mellan ARN - TXL imorgon inte var inställd lyckades han boka om mig med Austrian. ARN-VIE-TXL. Detta dock endast i Y-klass, trots att jag hade Plus på SAS. Vad innebär Y-klass? Verkar som att det är mycket beroende på vem man pratar med på kundtjänst. Stort tack till SAS där.Klicka för att utvidga...


Y är ekonomi med 100% poängintjäning. Vet dock inte hur mycket EB-poäng ARN-VIE-TXL generar. Frågade du hur det blir med de baspoäng du borde fått via SAS trots att flygningen inte var inställd när du bokades om? Reglerna verkar ju ganska tydliga att är det inte inställt = inga eurobonuspoäng från original flighten med SAS
 
AxelB skrev:Kanske är några av de 5% av piloterna (och kabinpersonal) som inte är med i de fack som strejkar.Klicka för att utvidga...


Med risk för OT, men hur kommer det sig att så många piloter är fackligt anslutna? Sjuk siffra minst sagt.
 
Back
Top