Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Och det är extremt mycket felaktigheter och missförstånd i det han säger. Har raljerat på FB om detta men några få punkter:
- Säger att medellön på 93’ inte är möjligt med ingångslön på 34’ och maxlön på 97’. Styrker detta med att han snart är byggingenjör. Jag säger att Växjö i sådana fall bör lägga ned sin utbildning för högskoleingenjörer.
- Säger att SAS är på 19 plats av 20 i lön. Ingen källa. Men om han rimligtvis jämför med europeiska bolag tror jag listan är tvär och skär skitsnack som endast tar hänsyn till bruttolön. Finns mer än så, för att inte tala om pension.
- Att frukosten försvunnit på hotellbokningar. Vad fan är det för något att klaga på? Ska väl traktamentet täcka. Någon nämnde att om det ingår ska det också förmånsbeskattas.
Nagot som jag inte begriper ar varfor hela tiden krisen 2012 tas upp, eller rattare sagt det var ju inte en kris i den bemarkelsen att det var nagot tillfalligt som bara gallde just da. Det var ju snarare kulmen pa en konstant kris sedan tidernas begynnelse av bolaget. Att da tro att allt skulle aterga till detta tillstand efter ett par ar ar ju naivt for att inte saga korkat. 2012 var val mer ett satt att komma till ratta med strukturfel permananent och ge bolaget en oht sportslig chans att eventuellt kunna bedriva en hallbar verksamhet framover. Nagot som de gjort relativt val men det ar anda extremt skort med sma marginaler. Sager inte att piloterna har helt fel i allt de vill och kampar for men de verkar inte vilja acceptera verkligheten 2019 vilket iof inte ar en nyhet men jag trodde att alla inblandade var forbi hoppet om tillbakagang till 80 talet. Sedan ar det tragiskt att de mer eller mindre varje gang skall ta till strejk eller hota om strejk. Det ar huvudproblemet. Jag tror pa marknaden i detta fall, lonerna och villkor kommer tids nog att komma ikapp om det rader pilotbrist. Sag nagon artikel fran USA dar regionalpiloter idag nastan har battre lon an flag-carriers fran att tidigare ha legat kring 20' i manaden. Var aven nagon siffra fran Delta dar de far 30% paslag, detta utan strejk.

Får ta och ge SAS lite cred här. Är EBD och var bokad i Z till LAX på torsdag med lokal Delta-flight till LAS. Utan omsvep eller krusiduller bokade dom om mig i samma klass utanför alliansen med Finnair direkt till LAS. Landar 1 timme efter utsatt tid.

Förstår att det sitter folk i betydligt värre sitser än mig, men vill ändå ge en positiv kundupplevelse i en annars bäcksvart situation för SAS.
Wait! Innebär det att du blev ombokad till annat bolag trots att flighten inte är inställd ännu? (så jag tolkar det)

Och det är extremt mycket felaktigheter och missförstånd i det han säger. Har raljerat på FB om detta men några få punkter:
- Säger att medellön på 93’ inte är möjligt med ingångslön på 34’ och maxlön på 97’. Styrker detta med att han snart är byggingenjör. Jag säger att Växjö i sådana fall bör lägga ned sin utbildning för högskoleingenjörer.
- Säger att SAS är på 19 plats av 20 i lön. Ingen källa. Men om han rimligtvis jämför med europeiska bolag tror jag listan är tvär och skär skitsnack som endast tar hänsyn till bruttolön. Finns mer än så, för att inte tala om pension.
- Att frukosten försvunnit på hotellbokningar. Vad fan är det för något att klaga på? Ska väl traktamentet täcka. Någon nämnde att om det ingår ska det också förmånsbeskattas.
Ja så är det får man traktamente och frukost ingår så ska traktamentet minskas. Gäller ju alla som lever under de villkoren. Så lite äpplen och päron men så klart måste de få bättre framförhållning om det är så illa. Men många yrkesgrupper lever på icke kontorsarbetstid med OB men utan traktamente och dessutom kanske lite högre utbildning. Men var och en får strida för sin sak. Jag tror fortfarande på en fri marknad och som någon skrev tidigare om rörligheten begränsas är det systemfel. Vad en polis tjänar i USA är ointressant för svenska poliser. Samma gäller ju här.

Wait! Innebär det att du blev ombokad till annat bolag trots att flighten inte är inställd ännu? (så jag tolkar det)
Korrekt, jag fick ingen information om att den skulle vara inställd. Utan flighten var endast flaggad som "trafikstörning" i SAS-appen - så jag ringde SAS EBD support. Möjligtvis var så att den var flaggad att bli inställd i SAS system, eller så var det ren goodwill tack vare min status hos SAS.

så detta innebär i princip att kärrorna inte kan vända på interkontinentala resorna samma dag. Flyger personalen över på samma outbound flight kan de ju inte direkt börja arbeta och flyga hem med vändande plan. Så antingen får all personal flyga med andra bolag dagen innan eller så får planen stå på marken ett dygn innan man har kommit i fas... eller tänker jag fel?

Jag tor du tänker rätt, man kanske får starta upp med några destinationer i taget, dvs, flyga in en extra besättning med första planet, hålla det på marken i 24 timmar sedan flygs 2 plan tillbaka dagen efter så är man sedan ikapp på den destinationen man börjar göra så på.

Korrekt, jag fick ingen information om att den skulle vara inställd. Utan flighten var endast flaggad som "trafikstörning" i SAS-appen - så jag ringde SAS EBD support. Möjligtvis var så att den var flaggad att bli inställd i SAS system, eller så var det ren goodwill tack vare min status hos SAS.
Säkert din status som underlättade lite men bra ändå. De kämpar i supporten.

• Gilla
Reactions: Gus
Att frukosten försvunnit på hotellbokningar. Vad fan är det för något att klaga på? Ska väl traktamentet täcka. Någon nämnde att om det ingår ska det också förmånsbeskattas.

Om frukosten ingår på hotellet får man ju avdrag på traktamente. Så funkar det åtminstone för oss vanliga dödliga.

I Sverige avdrag på 44 skattefria kronor, alltså runt 67-65kr.

I tex Tyskland avdrag på 97 skattefria kronor, alltså runt 136kr.

Kostar frukosten mer än så så förlorar man ju på att dne ingår. Hittar man en frukost för mindre än det så tjänar man på det.

Är man en sådan som inte äter frukost på hotellet alls, så är det en ren vinst att det tas bort.

Säkert din status som underlättade lite men bra ändå. De kämpar i supporten.
Håller med - dom var väldigt hjälpsamma och tillmötesgående i, vad jag antar är, en tuff och psykiskt påfrestande situation.

Saker som dessa hjälper deras image otroligt. Vi flyger åtskilliga T/R resor till LAX i business per år och utan denna hjälp hade vi nog övervägt att rutta oss med ett annat bolag i framtiden. Så tummen upp här

Toppen