Nagot som jag inte begriper ar varfor hela tiden krisen 2012 tas upp, eller rattare sagt det var ju inte en kris i den bemarkelsen att det var nagot tillfalligt som bara gallde just da. Det var ju snarare kulmen pa en konstant kris sedan tidernas begynnelse av bolaget. Att da tro att allt skulle aterga till detta tillstand efter ett par ar ar ju naivt for att inte saga korkat. 2012 var val mer ett satt att komma till ratta med strukturfel permananent och ge bolaget en oht sportslig chans att eventuellt kunna bedriva en hallbar verksamhet framover. Nagot som de gjort relativt val men det ar anda extremt skort med sma marginaler. Sager inte att piloterna har helt fel i allt de vill och kampar for men de verkar inte vilja acceptera verkligheten 2019 vilket iof inte ar en nyhet men jag trodde att alla inblandade var forbi hoppet om tillbakagang till 80 talet. Sedan ar det tragiskt att de mer eller mindre varje gang skall ta till strejk eller hota om strejk. Det ar huvudproblemet. Jag tror pa marknaden i detta fall, lonerna och villkor kommer tids nog att komma ikapp om det rader pilotbrist. Sag nagon artikel fran USA dar regionalpiloter idag nastan har battre lon an flag-carriers fran att tidigare ha legat kring 20' i manaden. Var aven nagon siffra fran Delta dar de far 30% paslag, detta utan strejk.Och det är extremt mycket felaktigheter och missförstånd i det han säger. Har raljerat på FB om detta men några få punkter:
- Säger att medellön på 93’ inte är möjligt med ingångslön på 34’ och maxlön på 97’. Styrker detta med att han snart är byggingenjör. Jag säger att Växjö i sådana fall bör lägga ned sin utbildning för högskoleingenjörer.
- Säger att SAS är på 19 plats av 20 i lön. Ingen källa. Men om han rimligtvis jämför med europeiska bolag tror jag listan är tvär och skär skitsnack som endast tar hänsyn till bruttolön. Finns mer än så, för att inte tala om pension.
- Att frukosten försvunnit på hotellbokningar. Vad fan är det för något att klaga på? Ska väl traktamentet täcka. Någon nämnde att om det ingår ska det också förmånsbeskattas.