Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Vad ger ni SAS för sannolik överlevnad och att de genomför planerad trafik om en månad ungefär? (Vet ju vad jag tror, men behöver moralisk back-up för det jag just nu bestämt mig för)

Give it to me!
Jag skulle säga obefintlig. Dyrt och enormt förtroendetapp i väldigt känsligt läge (snar lågkonjuktur, klimat/flygdebatt, nyinvesteringar på gång in, svag krona, högt bränslepris, historiska strejker som folk återigen blir påminda om och konkurrens som inte avtar); Ja. Men konkurs inom närmaste året känns väldigt långt borta.

Hur ser rättigheterna ut att vara kräsen i det här läget? I form av bolag etc?

Jag hörde av mig om en bokning på torsdag för att fråga när ombokning kan bli aktuellt och fick till svar att dom bokar om mig nu direkt. Enda alternativet, från fönster på SAS rad 30, var enligt kundtjänst air china. Jag nekade air china och sa att då chansar jag hellre på att strejken är över (vilket inte stämmer att jag gör, men blev nekad ombokning trots att jag lade fram förslag på både Lufthansa, swiss och finnair).

Så nu sitter jag här ombokad fyra dagar framåt med air china, trots att jag inte godkänt deras förslag. Det känns inte bra hanterat, även i en extremsituation som detta så är det många dagar kvar och många alternativa rutter som är tillgängliga.

Jag tror sannolikheten för konkurs är liten fram till slutet av maj, men vad vet jag.

Nä, kanske inte hög sannolikhet för en konkurs redan om en månad.

Men, med tanke på:

1 Piloternas beslutsamhet. Tror inte de ger sig med mindre än en ett fint köttben, som kommer kosta Sas

2 Kabinpersonalen kommer som en följd av 1, på sikt, gå ut i strejk och kräva något liknande piloterna, som kommer kosta Sas

3 Som en följd av 1 och 2 så lär Sas för överskådlig framtid vara osäljbart (vilket det nog redan innan denna strejk nog nästan var)

4 Ägarnas vilja att ännu en gång "baila ut" Sas på kort sikt i en situation där man inte kan se en möjlighet att sälja av "problemet" inom överskådlig framtid

5 Vid en konkurs/rekonstruktion så kan nog många problem lösas upp. Kan nog tänka mig att både personal och ägare ser fördelar med att dra det för. För ägarna som ändå inte har någon bättre exit just nu. För personalen som det ändå lär finnas efterfrågan på då efterfrågan på de tjänster som Sas utförde innan är oförändrad.

Sammantaget skulle jag inte sätta många pengar på Sas som "going concern" för tillfället.

Frågan bara om tidsspannet, hur länge kommer Sas finnas kvar?

Nä, kanske inte hög sannolikhet för en konkurs redan om en månad.

4 Ägarnas vilja att ännu en gång "baila ut" Sas på kort sikt i en situation där man inte kan se en möjlighet att sälja av "problemet" inom överskådlig framtid

5 Vid en konkurs/rekonstruktion så kan nog många problem lösas upp. Kan nog tänka mig att både personal och ägare ser fördelar med att dra det för. För ägarna som ändå inte har någon bättre exit just nu. För personalen som det ändå lär finnas efterfrågan på då efterfrågan på de tjänster som Sas utförde innan är oförändrad.

Frågan bara om tidsspannet, hur länge kommer Sas finnas kvar?

Håller helt med. Och gällande punkt 4: Norska staten har sålt hela sitt innehav och svenska staten har sålt halva innehavet och är nere på 14,8% och danska staten har 14,2%. Därmed finns det inte skattepengar att pumpa in på samma sätt längre och affärsmässiga investerare har en tidshorisont när de vill se att satsade pengar ger utdelning. Därav kan man nog förvänta sig betydligt "hårdare kvastar" nästa gång man behöver städa ur bolaget.

Innan konkurs så kommer man nog bedöma att många linjer inte är bärkraftiga relativt kostnaderna man har (eller får med ett dyrt avtal). Då skärs det i linjenätet rejält där bara de mest lönsamma linjerna blir kvar och därmed minskar behovet av både flygplan och personal. Kommer givetvis att ta några år att ställa om men kan fortfarande vara ett mer lockande alternativ än konkurs. Fast då är det ju ett helt annat bolag i slutänden. Men det kanske är rätt strategi att flyga glest med ATR och liknande intra-norden och sedan satsa på huvudstadstriangeln och de allra största städerna. Omställningen till att åka tåg inrikes går kanske fortare än vi anar. Till glädje för vissa, till sorg för andra.

Hur ser rättigheterna ut att vara kräsen i det här läget? I form av bolag etc?

Jag hörde av mig om en bokning på torsdag för att fråga när ombokning kan bli aktuellt och fick till svar att dom bokar om mig nu direkt. Enda alternativet, från fönster på SAS rad 30, var enligt kundtjänst air china. Jag nekade air china och sa att då chansar jag hellre på att strejken är över (vilket inte stämmer att jag gör, men blev nekad ombokning trots att jag lade fram förslag på både Lufthansa, swiss och finnair).

Så nu sitter jag här ombokad fyra dagar framåt med air china, trots att jag inte godkänt deras förslag. Det känns inte bra hanterat, även i en extremsituation som detta så är det många dagar kvar och många alternativa rutter som är tillgängliga.
Vart skulle du? Har en bokning till Hong Kong på onsdag som jag funderar på att ringa redan nu om, verkligen inte sugen på air china...

Vad ironiskt det skulle vara om SAS går i konkurs och alla SAS-piloter förlorar sitt jobb – på grund av strejken...
Det vore komiskt men tror inte det kommer hända, även om jag innerst inne hoppas på det. En sak som är säker är att de har förlorat sitt kundmärke efter den här strejken och sättet allt hanterats på.

Det ska bli kul att se hur börserna reagerar under måndagen :)

Toppen