Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Min flight den 1:a maj (ARN-NCE) har ännu inte blivit inställd. Om jag mirakulöst kommer i kontakt med kundtjänst under dagen och de går med om att boka om flighten till annat partnerbolag, vad tror ni kommer jag fortfarande att kunna kräva mina bas EB-poäng trots att flighten inte är inställd/tvingad ombokning?

Kom fram efter 15 min väntetid och lyckades boka om hemresa EWR-ARL. De vägrade dock respektera våra plus-biljetter och översätta tex till ek. premium med Lufthansa så vårt enda alternativ var ekonomi med United till London och BA sista sträckan till ARL. Alla ev. ersättningskrav som följd av det blev jag hänvisad till att registrera en förfrågan om.
Snopet, men viktigast att komma hem.
ARL = Arly Airport i Burkina Faso. Användande av förkortningar i forumet | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Ringde strax efter kl 7. Behövde konstigt nog inte vänta alls (EBG), fick en person på luren direkt (engelsktalande, lät som om hon var från UK utifrån dialekten). Blev ombokad på en Cityjet flygning en dag senare än planerad avgång. Helt ok.

Min flight den 1:a maj (ARN-NCE) har ännu inte blivit inställd. Om jag mirakulöst kommer i kontakt med kundtjänst under dagen och de går med om att boka om flighten till annat partnerbolag, vad tror ni kommer jag fortfarande att kunna kräva mina bas EB-poäng trots att flighten inte är inställd/tvingad ombokning?

Nej. Du får bara poäng om du är ofrivilligt ombokad. Väljer du att ta saken i egna händer får du inget. De kommer inte heller boka om dig förrän flyget är inställt.

Sitter i San Fransisco med familjen och har en bokad resa hem med familjen på fredag. Har en liten fundering om hur ni skulle ha gjort. Skulle i redan nu höra av er om att få hemresan ombokad? Är det överhuvudtaget aktuellt för en stackars EBS som åker ekonomi?

Ni kan boka om inom SAS.

Men utöver det händer inget förrän flyget är inställt.

Tittar på intervjuerna på Aktuellt. Inga direkta nyheter men något jag inte förstår är hur schemat kan vara ett sådant problem. Mellan raderna bekräftade i princip arbetsgivarsidan att man många ggr får sitt schema i tvåveckorsintervaller. Hur kan det vara möjligt att det skall vara så? Många flighter schemaläggs ju närmare ett år i förväg, säsong 6mån. Visst kan saker hända med sjukskrivningar, inställda flyg osv men detta måste ju gå att lösa med vikariepooler, jourtjänst osv.
Annars tycker jag piloterna är ute och cyklar, obegripligt hur man kan jämföra sig lönemässigt internationellt. De tycks ju även ha missat att hela branschen har förändrats. Är som att en inom IT likt millenniet nu skulle kräva 50’ efter en tremånaders komvuxkurs vilket nästan gick på den tiden. Patetiskt hur de kan sitta och säga att ”siffror är ointressant”, det ju för fan precis det som är intressant. Sen om det blir i rena lönekronor eller att X antal piloter måste anställas för att de ska flyga mindre är av mindre betydelse.

Jag är själv inte drabbat, men mina föräldrar är här och är bokade den 1:e tillbaka till Bergen (BGO). Mamman till en nära barndomsvän som inte längre känner sig så bekväm att resa, är också med. Allt bokat via SAS. Så jag har i morse bokat 3 platser med Norwegian Full Flex i fall om.

Sen börjar min kompis och jag vår resa på fredag med Swiss till Austin. Han är bokat MMX-ARN på torsdag med SAS. Vi får se hur vi hanterar detta.

Går det på något sätt att förhindra en automatisk ombokning om man sitter på Award biljetter ARN-CPH-SIN? Sitter med Norwegian backup biljetter första benet just nu men man kanske borde boka av första benet redan nu för att inte råka ut för en automatisk ombokning med Air China istället?

Tittar på intervjuerna på Aktuellt. Inga direkta nyheter men något jag inte förstår är hur schemat kan vara ett sådant problem. Mellan raderna bekräftade i princip arbetsgivarsidan att man många ggr får sitt schema i tvåveckorsintervaller. Hur kan det vara möjligt att det skall vara så? Många flighter schemaläggs ju närmare ett år i förväg, säsong 6mån. Visst kan saker hända med sjukskrivningar, inställda flyg osv men detta måste ju gå att lösa med vikariepooler, jourtjänst osv.

Vikariepooler är väl förbjudet enligt avtalet (vilken senioriet skulle de ha tex?). Jourtjänst har man väl i viss mån men det blir snabbt extremt dyrt.

Jag håller dock med om att det borde gå att göra ett bättre jobb än så. Samtidigt borde det väl inte spela så väldigt stor roll vilka flighter man har, så länge man vet vilka dagar och ungefärliga tider man ska flyga. Jag tolkade en tidigare intervju som just det, att piloterna ville veta och framförallt få bestämma exakt vilka flyg de skulle ha, och inte bara vilka dagar. Men det kan varit en feltolkning, båda sidor håller ju hårt på informationen.

Annars tycker jag piloterna är ute och cyklar, obegripligt hur man kan jämföra sig lönemässigt internationellt. De tycks ju även ha missat att hela branschen har förändrats. Är som att en inom IT likt millenniet nu skulle kräva 50’ efter en tremånaders komvuxkurs vilket nästan gick på den tiden.

Det händer nästan idag också. Siffran är kanske 45 och utbildningen en eller två terminer på 25% tid. Denna typ av utspel hos redan existerande personal brukar leda till snabb outsourcing av tjänsten till Indien eller Östeuropa.

Men man har ju inte samma strejk kultur där. Det var ingen som varken strejkade eller hotade med strejk när sas lade ut sin IT till Indien. Inte mycket sympati från kollegorna där inte...

Toppen