Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Nu går kabinfacket officiellt ut och stödjer pilotstrejken.
994509566751a640b4731aeb3e1cb61d.jpg
Om de nu vill ha jobb i framtiden med skandinaviska villkor (vilka de ju iofs verkar missnöjda med) så undrar man ju varför de försöker driva SAS i konkurs.

Lön eller + statliga kostnader?
Det kränkande är att man drar in statliga kostnader som man normalt aldrig gör utan detta är bara att "plussa på".
Om nu Rickard Gustavsson tycker att t ex statliga traktamente är för högt (då vissa i SAS tjänar pengar på det dvs om man nu inte räknar utläggen...) så får han väl sparka in Magdalena Anderssons dörr och säga att det är för högt..
Fast dom tycker ju inte alls det är för högt, då dom betalar detta idag. Vad ledningen verkar motsätta sig är att grundlönen ska öka med 13%.

Huruvida summan som nämns på 93000 är sant eller falskt är lite irrelevant. Piloterna vill öka grundlönen med 13%, traktamentekostnader och dylikt finns fortfarande kvar, så det blir ju en 13% ökning på dessa 93000 hur eller hur. Eller hur.

Last edited:
Som sagt är jag inte anställd i SAS men jag försöker få en mer nyanserad bild på vad som händer.
Vi har haft ett antal....SAS strejker och alla ogillar dem förstås sedan BC bildades och det har nästan alltid blivit hatiska drev av det.
Jag har delvis tagit/fått offerkoftan på mig vilket är ok när jag har tid och förklara min bild på strejken vilket INTE är densamma som SPG bild på den.

Som sagt är jag inte anställd i SAS men jag försöker få en mer nyanserad bild på vad som händer.
Vi har haft ett antal....SAS strejker och alla ogillar dem förstås sedan BC bildades och det har nästan alltid blivit hatiska drev av det.
Jag har delvis tagit/fått offerkoftan på mig vilket är ok när jag har tid och förklara min bild på strejken vilket INTE är densamma som SPG bild på den.

Din vinkel på det är absolut uppskattad! Hoppas du inte tar det personligt - det är alltid lätt att avrätta budbäraren tyvärr!

Toppen