Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Precis, det är rätt redovisning att det finns ett fåtal piloter som lyckats komma upp i den gruppen.
Men det är trist (även för mig som utomstående) men med lite insikt i FD/CC arbete är nästan kränkande hur SAS blandar och ger.
Jag har fortfarande inte sett vad som är snittlönen från SAS sida gällande piloter utan man blandar lön med kostnader etc och därefter lägger på %.
Fast det är väl ungefär lika kränkande från båda håll isåfall? Piloterna har ju inte heller redovisat vad lönen faktiskt är..

Det är helt klart att båda sidor spelar väldigt fult. På lång sikt är det nog helt kört. På kort sikt kommer ena sidan att vika ner sig och gå med på ett avtal som de sedan inte kommer vilja (piloterna) eller kunna (sas) leva med beroende på vilken sida som viker ner sig. Och så blir det samma sväng igen om ett år eller max två.

Antagligen bättre att "riva av plåstret". Lägg ner SAS Skandinavien som operatör och fortsätt endast med underleverantörer med wetlease och helt utan egen trafik i moderbolaget. Det är väl det som funkar minst dåligt i LCC-världen. Då vet man åtminstone vad man får.

Fast det är väl ungefär lika kränkande från båda håll isåfall? Piloterna har ju inte heller redovisat vad lönen faktiskt är..
Piloterna vågar inte det, för då förlorar dom i folkopinionen och blir tvungen att lägga sig som sist...
Det är helt sant att dom har fått det betydligt sämre jämfört med för 10-20 år sedan, men dom har fortfarande väldigt bra ersättningsnivåer.
.

Vi som utomstående har väldigt lite insikt vad som sker i förhandlingen utan vi får den mesta info från media vilket är placerat, filtrerat, tolkat och publicerat.
Sedan kanske vi inom BC har vänner inom SAS som fyller på info (dock kan denna info inte vara helt validerad....)

Precis, det är rätt redovisning att det finns ett fåtal piloter som lyckats komma upp i den gruppen.
Men det är trist (även för mig som utomstående) men med lite insikt i FD/CC arbete är nästan kränkande hur SAS blandar och ger.
Jag har fortfarande inte sett vad som är snittlönen från SAS sida gällande piloter utan man blandar lön med kostnader etc och därefter lägger på %.
Vad är kränkande?

Nu går kabinfacket officiellt ut och stödjer pilotstrejken.
994509566751a640b4731aeb3e1cb61d.jpg

Vad är kränkande?
Lön eller + statliga kostnader?
Det kränkande är att man drar in statliga kostnader som man normalt aldrig gör utan detta är bara att "plussa på".
Om nu Rickard Gustavsson tycker att t ex statliga traktamente är för högt (då vissa i SAS tjänar pengar på det dvs om man nu inte räknar utläggen...) så får han väl sparka in Magdalena Anderssons dörr och säga att det är för högt..

Blev ju ombokad från HKG med TK igår och fick ny e-ticket (börjar på 117)...allt såg bra ut men när jag försökte gå in i TKs app idag för att välja nytt säte så stod det såhär. Ringde SAS nu och kom fram till Tallinn, som säger att allt är fine med bokningen... Hum, lita på det?
6decad5ccd4f4e6a0c4493b6553b6f13.jpg

Lön eller + statliga kostnader?
Det kränkande är att man drar in statliga kostnader som man normalt aldrig gör utan detta är bara att "plussa på".
Om nu Rickard Gustavsson tycker att t ex statliga traktamente är för högt (då vissa i SAS tjänar pengar på det dvs om man nu inte räknar utläggen...) så får han väl sparka in Magdalena Anderssons dörr och säga att det är för högt..
Det allra bästa vore ju om facket vågade komma ur garderoben och ge sina siffror, att dom inte vågar det tycker i alla fall jag är rätt misstänkt. Till dess att dom gör det så väljer jag att utgå ifrån att SAS siffra om 93000 inkl trakt är korrekt snittlön.

Toppen