BCflyer skrev:Blev lite förvånad när jag nu ser att min flight kommer gå oavsett StrejkKlicka för att utvidga...
Helt klart borde det vara bra att ha dem kvar där. Dock är det inga maskiner som man sätter där utan människor som har ett liv utanför arbetet som t ex en familj med barn.... läkartider etc...lucasd skrev:Som jag fattat det går flighter från utestation hem - av två anledningar. De flesta har avgång ikväll innan 00.00 svensk tid och SAS samt facket vill ha hem piloterna och flygplanen. Men dagens avgångar blir ju de sista om det blir strejk eftersom inga plan då kommer lämna Skandinavien imorgon.Jag ser det som otroligt att SAS skulle ta en CC från, exempelvis, USA passivt. Måste väl vara bättre att ha dem kvar där så att de enkelt kan få igång produktionen när en eventuell strejk avslutas?Klicka för att utvidga...
Ricci skrev:Helt klart borde det vara bra att ha dem kvar där. Dock är det inga maskiner som man sätter där utan människor som har ett liv utanför arbetet som t ex en familj med barn.... läkartider etc...Jag tror det hade varit många avhopp på långlinjerna idag om de inte visste när de får komma hem t ex 1-7 dagar extra eller kanske en månad?Klicka för att utvidga...
Hur ser egentligen ansvaret ut runt en sådan sak formellt. När de väl strejkar kan det ju knappast vara sas ansvar att ta hem dem, även om det är en snygg gest att göra det.Ricci skrev:Helt klart borde det vara bra att ha dem kvar där. Dock är det inga maskiner som man sätter där utan människor som har ett liv utanför arbetet som t ex en familj med barn.... läkartider etc...Jag tror det hade varit många avhopp på långlinjerna idag om de inte visste när de får komma hem t ex 1-7 dagar extra eller kanske en månad?Klicka för att utvidga...
Jag har ingen aning om hur avtalen fungerar, men betalas inte det ur strejk kassan? De arbetar ju inte när de strejkar, och får ingen lön när de är hemma...Carl skrev:Men eftersom det är strejk så kanske (betoning på kanske för det här är spekulation från min sida) all personal, iaf piloterna hem. Är dom ute så har dom ju betalt, traktamente etc men det går ju inte om dom strejkar.Klicka för att utvidga...
Det är ju bara delar av besättningen som strejkar.mha321 skrev:Jag har ingen aning om hur avtalen fungerar, men betalas inte det ur strejk kassan? De arbetar ju inte när de strejkar, och får ingen lön när de är hemma...Klicka för att utvidga...
Right. Som jag skrev ovan så har man ju ett ansvar för cabin crew. Men man har ju också ett ansvar för passagerarna. Frågan är ju stort ansvar man har för en strejkande pilot?fcx skrev:Det är ju bara delar av besättningen som strejkar.Klicka för att utvidga...
Tror inte strejkande piloter har rätt att flyga hem en tom maskin och be revenue kunder stanna kvar på marken... det har definitivt ingen strejkkassa råd med.mha321 skrev:Right. Som jag skrev ovan så har man ju ett ansvar för cabin crew. Men man har ju också ett ansvar för passagerarna. Frågan är ju stort ansvar man har för en strejkande pilot?Kan säkert vara så att man har det ansvaret. Men jag är nyfiken på hur det ser ut rent Tegel regel mässigt.Tex så är det ju en kostnad om man måste bumpa en passagerare ut en business stol för att få plats med en strejkande pilot på väg hem. Vem har ansvaret där?Klicka för att utvidga...
Självklart kan något oförutsett hända t ex teknik etc på utestationen och det kan bli 1-2 dagar extra. Med över 3 veckors varsel om strejk är inte oförutsett...detta kan dra iväg långt mer än någon dag.lucasd skrev:Sjävklart är det människor. Men det är väl som när en cancellering sker, de kan absolut bli kvar någon extra dag och får såldes ersättning för det.Tar vi SK945/SK946 som exempel så landar besättningen på SK945 om ca 2,5h, då är klockan ungefär 19.30 svensk tid. De åker då till hotell. Avgång för SK946 är 23.00 svensk tid. Jag har väldigt svårt att tro att de snabbt skulle vända tillbaka till flygplatsen eller vänta på flygplatsen för att få ett besked om de ska åka passivt hem direkt eller inte. Jag tror inte heller SAS i förebyggande syfte väljer att cancellera morgondagens SK946.Det blir nog snarare så att om en strejk bryter ut så blir besättningen kvar och möjligtvis kan de flygas hem med något annat bolag om det drar ut på tiden. Men om den besättningen som kommer dit just nu inte är kvar när nästa SK945 kommer dit skapar det ju problem - antingen ska det ankommande planet stå på marken i ORD i ett dygn eller flygas tomt hem, båda alternativen känns inte speciellt troliga. Det är med största sannolikhet billigare och enklare för SAS att ha kvar en besättning på utestationerna som kan börja jobba när en eventuell strejk avslutas - i jämförelse med att flyga tomma plan och ställa in extra avgångar.Klicka för att utvidga...
Vilket ju är deras egna fel om det drar ut på tiden. Tycker det är synd om besättningen skall ta platser från riktiga pax bara för att de vill hem med vändande plan.Ricci skrev:Självklart kan något oförutsett hända t ex teknik etcpå utestationenoch det kan bli 1-2 dagar extra. Med över 3 veckors varsel om strejk är inte oförutsett...detta kan dra iväg långt mer än någon dag.Klicka för att utvidga...