Jag har ingen aning om hur avtalen fungerar, men betalas inte det ur strejk kassan? De arbetar ju inte när de strejkar, och får ingen lön när de är hemma...Men eftersom det är strejk så kanske (betoning på kanske för det här är spekulation från min sida) all personal, iaf piloterna hem. Är dom ute så har dom ju betalt, traktamente etc men det går ju inte om dom strejkar.
Det är ju bara delar av besättningen som strejkar.Jag har ingen aning om hur avtalen fungerar, men betalas inte det ur strejk kassan? De arbetar ju inte när de strejkar, och får ingen lön när de är hemma...
Right. Som jag skrev ovan så har man ju ett ansvar för cabin crew. Men man har ju också ett ansvar för passagerarna. Frågan är ju stort ansvar man har för en strejkande pilot?Det är ju bara delar av besättningen som strejkar.
Tror inte strejkande piloter har rätt att flyga hem en tom maskin och be revenue kunder stanna kvar på marken... det har definitivt ingen strejkkassa råd med.Right. Som jag skrev ovan så har man ju ett ansvar för cabin crew. Men man har ju också ett ansvar för passagerarna. Frågan är ju stort ansvar man har för en strejkande pilot?
Kan säkert vara så att man har det ansvaret. Men jag är nyfiken på hur det ser ut rent Tegel regel mässigt.
Tex så är det ju en kostnad om man måste bumpa en passagerare ut en business stol för att få plats med en strejkande pilot på väg hem. Vem har ansvaret där?
Självklart kan något oförutsett hända t ex teknik etc på utestationen och det kan bli 1-2 dagar extra. Med över 3 veckors varsel om strejk är inte oförutsett...detta kan dra iväg långt mer än någon dag.Sjävklart är det människor. Men det är väl som när en cancellering sker, de kan absolut bli kvar någon extra dag och får såldes ersättning för det.
Tar vi SK945/SK946 som exempel så landar besättningen på SK945 om ca 2,5h, då är klockan ungefär 19.30 svensk tid. De åker då till hotell. Avgång för SK946 är 23.00 svensk tid. Jag har väldigt svårt att tro att de snabbt skulle vända tillbaka till flygplatsen eller vänta på flygplatsen för att få ett besked om de ska åka passivt hem direkt eller inte. Jag tror inte heller SAS i förebyggande syfte väljer att cancellera morgondagens SK946.
Det blir nog snarare så att om en strejk bryter ut så blir besättningen kvar och möjligtvis kan de flygas hem med något annat bolag om det drar ut på tiden. Men om den besättningen som kommer dit just nu inte är kvar när nästa SK945 kommer dit skapar det ju problem - antingen ska det ankommande planet stå på marken i ORD i ett dygn eller flygas tomt hem, båda alternativen känns inte speciellt troliga. Det är med största sannolikhet billigare och enklare för SAS att ha kvar en besättning på utestationerna som kan börja jobba när en eventuell strejk avslutas - i jämförelse med att flyga tomma plan och ställa in extra avgångar.
Vilket ju är deras egna fel om det drar ut på tiden. Tycker det är synd om besättningen skall ta platser från riktiga pax bara för att de vill hem med vändande plan.Självklart kan något oförutsett hända t ex teknik etc på utestationen och det kan bli 1-2 dagar extra. Med över 3 veckors varsel om strejk är inte oförutsett...detta kan dra iväg långt mer än någon dag.