Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Men eftersom det är strejk så kanske (betoning på kanske för det här är spekulation från min sida) all personal, iaf piloterna hem. Är dom ute så har dom ju betalt, traktamente etc men det går ju inte om dom strejkar.

Men eftersom det är strejk så kanske (betoning på kanske för det här är spekulation från min sida) all personal, iaf piloterna hem. Är dom ute så har dom ju betalt, traktamente etc men det går ju inte om dom strejkar.
Jag har ingen aning om hur avtalen fungerar, men betalas inte det ur strejk kassan? De arbetar ju inte när de strejkar, och får ingen lön när de är hemma...

Det är ju bara delar av besättningen som strejkar.
Right. Som jag skrev ovan så har man ju ett ansvar för cabin crew. Men man har ju också ett ansvar för passagerarna. Frågan är ju stort ansvar man har för en strejkande pilot?

Kan säkert vara så att man har det ansvaret. Men jag är nyfiken på hur det ser ut rent Tegel regel mässigt.

Tex så är det ju en kostnad om man måste bumpa en passagerare ut en business stol för att få plats med en strejkande pilot på väg hem. Vem har ansvaret där?

Right. Som jag skrev ovan så har man ju ett ansvar för cabin crew. Men man har ju också ett ansvar för passagerarna. Frågan är ju stort ansvar man har för en strejkande pilot?

Kan säkert vara så att man har det ansvaret. Men jag är nyfiken på hur det ser ut rent Tegel regel mässigt.

Tex så är det ju en kostnad om man måste bumpa en passagerare ut en business stol för att få plats med en strejkande pilot på väg hem. Vem har ansvaret där?
Tror inte strejkande piloter har rätt att flyga hem en tom maskin och be revenue kunder stanna kvar på marken... det har definitivt ingen strejkkassa råd med.
Däremot kan de flyga hem med alla pax och andra piloter på passivt säte.
Det är min gissning.

Hade de inte fått åka hem hade de nog inte åkt ut heller. Frågan är väl mer om de har pax med sig på vägen hem eller ej vilket jag skulle tro de har (jobbet är ju lika för piloten vare sig pax eller ej)

Sjävklart är det människor. Men det är väl som när en cancellering sker, de kan absolut bli kvar någon extra dag och får såldes ersättning för det.

Tar vi SK945/SK946 som exempel så landar besättningen på SK945 om ca 2,5h, då är klockan ungefär 19.30 svensk tid. De åker då till hotell. Avgång för SK946 är 23.00 svensk tid. Jag har väldigt svårt att tro att de snabbt skulle vända tillbaka till flygplatsen eller vänta på flygplatsen för att få ett besked om de ska åka passivt hem direkt eller inte. Jag tror inte heller SAS i förebyggande syfte väljer att cancellera morgondagens SK946.

Det blir nog snarare så att om en strejk bryter ut så blir besättningen kvar och möjligtvis kan de flygas hem med något annat bolag om det drar ut på tiden. Men om den besättningen som kommer dit just nu inte är kvar när nästa SK945 kommer dit skapar det ju problem - antingen ska det ankommande planet stå på marken i ORD i ett dygn eller flygas tomt hem, båda alternativen känns inte speciellt troliga. Det är med största sannolikhet billigare och enklare för SAS att ha kvar en besättning på utestationerna som kan börja jobba när en eventuell strejk avslutas - i jämförelse med att flyga tomma plan och ställa in extra avgångar.
Självklart kan något oförutsett hända t ex teknik etc på utestationen och det kan bli 1-2 dagar extra. Med över 3 veckors varsel om strejk är inte oförutsett...detta kan dra iväg långt mer än någon dag.
Men jag håller med dig att det bästa vore att de redan på plats på utestationen.

Jag har sett och hört andra flygbolag löst problemet när det saknas personal på utestationen.
Man flyger ut från hemmabas med 2 besättningar en arbetande och en passiv. När planet kommer fram och beroende på flygtid och dygn så går den arbetande besättningen på normal vila medans den passiva besättningen går in i "minimum crew rest" och sedan flyger hem med inkommande flygplan.

Självklart kan något oförutsett hända t ex teknik etc på utestationen och det kan bli 1-2 dagar extra. Med över 3 veckors varsel om strejk är inte oförutsett...detta kan dra iväg långt mer än någon dag.
Vilket ju är deras egna fel om det drar ut på tiden. Tycker det är synd om besättningen skall ta platser från riktiga pax bara för att de vill hem med vändande plan.

Någon uppdatering i det här?
Sitter på Arlanda och väntar.
Hitills verkar det mesta gå, bara en väldigt sen flygning till Sundsvall inställd så här långt.

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen