Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Jag har suttit i facklig delegation som förhandlat kollektivavtal inom industrin och erfarenheten därifrån är att när det gått så långt att man är inne på sista dygnet så händer det inte något förrän i absolut sista stund när man verkligen har kniven på strupen.

Fick detta mejl 10:05

01b55315909b3c7a9fdf7524787184a7.jpg

Information om pilotförhandlingar

Med anledning av det varsel om strejk som lagts av pilotförbunden i Danmark, Norge och Sverige, vill vi uppmärksamma dig på att du hittar uppdaterad information här.

Message - Traffic Information | SAS

SAS ambition är att nå en överenskommelse så snart som möjligt, för att undvika strejk. En eventuell pilotstrejk påverkar SAS flygtrafik från och med den 26 april 2019. Vi ber om ursäkt för de problem som detta orsakar och råder dig att kontakta din resebyrå eller besöka sas.se/trafikinformation/meddelande/ för uppdaterad information.

Hälsningar från SAS

Ska de förhandla hela kvällen och natten? Inte så kul för oss EBB som inte kan ringa till sas efter kl 19 (eller när de nu stänger). Det bör väl finnas många som ska resa tidigt imorgon bitti och som då inte kommer kunna kontakta SAS?

Fick info från kundtjänst idag att man skulle kunna få ersättning för tågbiljetter om det blir strejk, även om man har awardbiljetter med SAS. Vet dock inte om man helt kan lite på den infon. Någon som har ställt en liknande fråga?

Enligt TT så sitter de nu instängda i något rum i Norge och förhandlar.
SAS-förhandlingar pågår i Norge | SvD
"Vi har träffat medlare i Sverige men den processen har egentligen inte varit levande sedan vi träffades första gången, säger Rawaz Nermany."
Rätt tuff kritik mot den 76 årige medlaren och det känns att de tappat tid i medlingen.

Edit: Den svenske 76 åriga medlaren hade medlat 2 gånger tidigare med piloterna och bägge slutade med strejk. Så det kanske var bäst att ta en norsk medlare istället.

Last edited:
Ska de förhandla hela kvällen och natten? Inte så kul för oss EBB som inte kan ringa till sas efter kl 19 (eller när de nu stänger). Det bör väl finnas många som ska resa tidigt imorgon bitti och som då inte kommer kunna kontakta SAS?

Jag pratade med SAS kundtjänst igår som sa att deras kundtjänst kommer vara öppen 24/7 om det blir en strejk. De bad mig att ringa vid midnatt.
Jag tror även att deras service disk vid Arlanda även kommer att vara öppen 24/7, vill inte lova det.

Jag fick en notis via SAS appen av min flight till CPH imorgon är redo för check-in... hmmm

• Gilla
Reactions: Gus
Fick info från kundtjänst idag att man skulle kunna få ersättning för tågbiljetter om det blir strejk, även om man har awardbiljetter med SAS. Vet dock inte om man helt kan lite på den infon. Någon som har ställt en liknande fråga?
Se till att få den uppgiften skriftligen.

En liten tanke så här i lunchtider på vilka snabba konsekvenser det kan bli.
CPH-SFO-CPH
SK935 verkar gå idag från CPH och skall gå hem i natt som SK936 vilket också SAS konfimerar.
Om det inte finns ett ja till medlarnas bud när SK935 kommer fram så kommer besättningen att åka hem passiva med SK936 i natt.
Vilket får konsekvenser direkt för pax som planerat åka hem med SK936 de närmaste dagarna även om de blir ett avtal tidigt i natt.

"Vi har träffat medlare i Sverige men den processen har egentligen inte varit levande sedan vi träffades första gången, säger Rawaz Nermany."
Rätt tuff kritik mot den 76 årige medlaren och det känns att de tappat tid i medlingen.

Edit: Den svenske 76 åriga medlaren hade medlat 2 gånger tidigare med piloterna och bägge slutade med strejk. Så det kanske var bäst att ta en norsk medlare istället.
Ja och dessutom verkar man ju tagit ledigt över påsk vad jag förstått på andra artiklar. Det tycker jag känns ordentligt oansvarigt från alla inblandade.
En liten tanke så här i lunchtider på vilka snabba konsekvenser det kan bli.
CPH-SFO-CPH
SK935 verkar gå idag från CPH och skall gå hem i natt som SK936 vilket också SAS konfimerar.
Om det inte finns ett ja till medlarnas bud när SK935 kommer fram så kommer besättningen att åka hem passiva med SK936 i natt.
Vilket får konsekvenser direkt för pax som planerat åka hem med SK936 de närmaste dagarna även om de blir ett avtal tidigt i natt.
Ja det blir snabbt stora följdkostnader. Miljonerna rullar långt efter att en strejk tar slut. Det lär inte bli plus i Q2.

Toppen