Enligt TT så sitter de nu instängda i något rum i Norge och förhandlar.Jag har suttit i facklig delegation som förhandlat kollektivavtal inom industrin och erfarenheten därifrån är att när det gått så långt att man är inne på sista dygnet så händer det inte något förrän i absolut sista stund när man verkligen har kniven på strupen.
"Vi har träffat medlare i Sverige men den processen har egentligen inte varit levande sedan vi träffades första gången, säger Rawaz Nermany."Enligt TT så sitter de nu instängda i något rum i Norge och förhandlar.
SAS-förhandlingar pågår i Norge | SvD
Ska de förhandla hela kvällen och natten? Inte så kul för oss EBB som inte kan ringa till sas efter kl 19 (eller när de nu stänger). Det bör väl finnas många som ska resa tidigt imorgon bitti och som då inte kommer kunna kontakta SAS?
Se till att få den uppgiften skriftligen.Fick info från kundtjänst idag att man skulle kunna få ersättning för tågbiljetter om det blir strejk, även om man har awardbiljetter med SAS. Vet dock inte om man helt kan lite på den infon. Någon som har ställt en liknande fråga?
Ja och dessutom verkar man ju tagit ledigt över påsk vad jag förstått på andra artiklar. Det tycker jag känns ordentligt oansvarigt från alla inblandade."Vi har träffat medlare i Sverige men den processen har egentligen inte varit levande sedan vi träffades första gången, säger Rawaz Nermany."
Rätt tuff kritik mot den 76 årige medlaren och det känns att de tappat tid i medlingen.
SAS-förhandlingar pågår i Norge | SvD
Edit: Den svenske 76 åriga medlaren hade medlat 2 gånger tidigare med piloterna och bägge slutade med strejk. Så det kanske var bäst att ta en norsk medlare istället.
Ja det blir snabbt stora följdkostnader. Miljonerna rullar långt efter att en strejk tar slut. Det lär inte bli plus i Q2.En liten tanke så här i lunchtider på vilka snabba konsekvenser det kan bli.
CPH-SFO-CPH
SK935 verkar gå idag från CPH och skall gå hem i natt som SK936 vilket också SAS konfimerar.
Om det inte finns ett ja till medlarnas bud när SK935 kommer fram så kommer besättningen att åka hem passiva med SK936 i natt.
Vilket får konsekvenser direkt för pax som planerat åka hem med SK936 de närmaste dagarna även om de blir ett avtal tidigt i natt.