Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

@PP4EH Jag har också röstat med fötterna. Det går inte att tjäna in bra internationella netto pengar eller pension genom arbete i Sveriges allt svagare valuta. Svenska folket har dock otroligt nog återigen röstat för fortsatt mer av samma politik så önskar lycka till och ska inte vara den som kritiserar folkets val. Det finns väl fortsatt några andra fördelar i Sverige än lön så det är upp till var och en vad som prioriteras i karriären.

Jag fattar inte varför Ni piloter inte kan göra som många andra välavlönade och gå med på bonussystem? Vi godkände detta på årstämman till SAS och innebär ju att de anställda vid goda tider tjänar betydligt bättre. Jag har jobbat så i många år och gillar systemet. Går det bra ökar min intäkt också kraftigt. Det finns ju en ok grundlön att leva på de år konjunkturen är sämre samtidigt som SAS konkurrenskraft ökar dessa år vilket säkrar jobben.
Ingen aning faktiskt varför SAS piloterna inte går med på detta, jag jobbar utanför sverige och inte för SAS så är tyvärr inte så insatt i detaljerna i deras kollektivavtal.

Ok. Enligt mitt synsätt vore det iaf win-win för alla med lite ”Southwest” inspirerad firmakultur. Speciellt i Sverige med höga arbetsgivaravgifter parerar SAS genom ett bonussystem konjunktursvängningarna tack vare flexibilitet i lönekostnaderna. I goda tider gynnas både personal, bolaget och aktieägarna ekonomiskt och i sämre avstår vi bonus och utdelning och tillhandahåller därigenom god beredskap med bibehållen flotta inför nya uppgångar.

Kanske omöjligt att få till i Sverige där företagande och vinster ofta ses som lite fult dessvärre.

Last edited:
Tyvärr är facket ALLTID av princip emot denna typ av resultat baserade löne lösningar. Man hade kunnat förstå det om personalen hade behövt krypa ner i lön för att sen eventuellt kunna få mer senare men tyvärr är motståndet kategoriskt och det skall inte betalas extra till någon som frivilligt flyttar sin semester en vecka nä nä.

Konstigt att medlemmarna flyr.....

Mitt kvalificereingsar ar borjar 1 maj sa jag vill inte boka nagot annat an SAS. Har en resa 5 maj som jag strax skall boka, vet nagon om det ar samma regler vid strejk gallande att tillgodorakna sig ratt antal EB-poang om man blir ombokad till annat bolag eller blir det specialare/klausuler?

Mitt kvalificereingsar ar borjar 1 maj sa jag vill inte boka nagot annat an SAS. Har en resa 5 maj som jag strax skall boka, vet nagon om det ar samma regler vid strejk gallande att tillgodorakna sig ratt antal EB-poang om man blir ombokad till annat bolag eller blir det specialare/klausuler?

Förra strejken (eller förra och förra... Den sommaren 2016 iaf) så hade inte jag några problem att få poängen från mina SAS-flighter, trots att jag i slutändan flög med Swiss istället.

Tyvärr så är det inte helt självklart att man får poäng för ursprunglig bokning nu för tiden, eftersom SAS tightar upp allt så mycket det bara går till kunden nackdel.
Jag hade problem sist det hände mig, men fick ändå tillslut poäng efter lite bråk:
Eurobonus poäng på inställd SAS flight | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Känns som att dom tightar åt reglerna nästan dag för dag tycker jag. Det som var självklart för några månader sedan är otänkbart idag :(

Fick detta svar:
"Om resan har blivit inställd eller ändrad så att ni har blivit ombokade till en annan flight så får man poäng enligt den nya rutten och det bolag ni blivit ombokad till och i detta fallet så är det till ett bolag som inte ger några poäng."

Senast för någon månad sedan så fick jag poäng vid ett liknande tillfälle.

Tyvärr så är det inte helt självklart att man får poäng för ursprunglig bokning nu för tiden, eftersom SAS tightar upp allt så mycket det bara går till kunden nackdel.
Jag hade problem sist det hände mig, men fick ändå tillslut poäng efter lite bråk:
Eurobonus poäng på inställd SAS flight | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Fick senast förra veckan, utan krångel, både legs och poäng enligt ursprunglig bokning, när jag blev ombokad till bolag i annan allians efter inställt flyg. Detta andra gången på sex veckor. Det tog några dagar att få poängen efter kontakt med ebretro.

Ska flyga ARN-LHR den 26 april. Står dock på bokningsbekräftelsen att det är SAS Ireland. Någon som vet om de omfattas av en eventuell strejk?

Toppen